Sista tävlingen innan sommaren

Fredag förmiddag bar det av mot Boråstrakten, närmare bestämt Elfsborgs bk.
Jag ville testa en delad tävling, alltså specialen (spår o uppletande) på lördag och lydnaden på söndag.
-
Körde ett uppletande med Dizza under kvällen och hon kändes riktigt på hugget. En hel del ris i vänstra halvdelen av rutan men resten fin skog. Vinden var det inte mkt att heja för men hon jobbade riktigt fint. 5 skick, 4 föremål! Nexus fick oxå köra uppletande som han gjorde med bravur som vanligt. Tänk om alla rottisar var som honom!
-
Samling klockan 8 och vi drog lott. Av 19 startande drog jag nr.... 18.. jamen jaha... Lång väntan, vilket gjorde att jag o Dizza gick in i husvagnen o mös i sängen 1 timme extra. Vi hade sån lyx att vi blev hämtade max 2 och 2, vilket gjorde att man slapp vänta länge i skogen. Det visar sig att jag får ett spår i området där jag hade spår förra året på en Boråstävling, dock inte just det spåret.
-
Beräknat påsläpp kl 11.25. Blev påsläppta 11.50, så en del väntan blev det iaf. När domarna väl kom till min ruta så var jag orutinerad nog att ta ut Dizza ur bilen innan de var helt klara. Jag är nog van vid att de tävlingar jag varit på så är domarna klara direkt när de kommer till rutan, färdiginformerade om det nödvändiga. Denna gång tog det låååånga minuter innan de hade snackat klart, så Dizza satt o var tokladdad.
-
Min orutin tillsammans med Dizzas tokladdning gjorde att hon gick ut o tog ett bakspår. "Bakspår, tillbaks till rutan" ropar TL... BAJS! Kallar på Dizza o säger "sök spår". Då går hon fram i spåret 2-3 m, o sen en båge runt om mig o BARA SKA på bakspåret. Så jag kallar på henne en gång till o säger "sök spår". Då tittar hon på mig och ser osäker ut och går osäkert fram i spåret... inget riktigt fäste ut ur rutan, vilket resulterar i att hon tar ett spår som korsar "riktiga" spåret ca 10 m fr rutan, om ens det (såg fotavtryck i mossan, så det var inget viltspår)... gick med ett par hundra meter, sen selade jag av henne och gick tillbaka till bilen. Så klart besviken då vi kört många mil och för att det var kanonskog att få spåra i.
-
Spårläggaren frågar om hon ska visa var spåret gick, men jag sa nej iom att jag hade Dizza med mig. Så in i bilen med henne och sen tar jag ut Morra för att låta henne ta spåret.
Vi går 10 m ytterligare o tar ett upptag med Morra med kort lina. Hon tar det fint och sen bär det av. Hon har ju inte gått många "icke-matte-spår" så det var dels kul att se hur mkt hon klarar ett elit spår o dels av nån helt ny. Hon var lite svajig i början, men efter ca 200 m så gick hon säkrare o säkrare. Slutade med alla pinnar in o en nöjd Morra o framförallt en mkt nöjd o stolt matte!! Vilken vovve! Mer längre spår till lillfisen får det bli. Men bara bra för tjock-matte som behöver röra mer på sig :-D .
-
Åkte tillbaka till klubben för att se uppletandet. Som kvällen innan så var det inte mkt vind och många ekipage hade det tufft. Var 4 el 5 av 16 ekipage som fick in alla föremål.
Det snyggaste uppletande jag någonsin sett stod Fia Ahlströms Qvittra för. Fullt ös, men ändå med fokus på uppgiften. 1min 45 sek och sen var alla föremål inne! Jag fick gåshud. De fick även pris för detta under söndagens prisutdelning.
Hon skulle haft både lördagen o söndagens pris, i mina ögon (och många andra). För under söndagen blev det lite missförstånd under lydnaden i framåtsändandet, men Fia är så himla härlig med sina hundar. "Nämen oj vad fel det kan bli ibland, gumman" och så en glad min och de fortsatte nästa moment istället. SÅ ska det vara mellan hund o förare!! Beundrar sånt!
-
Lördagseftermiddagen fick vi fint besök av Carina med Sigvard (rottis) o Pyret (fralla). Hon kom med husvagnen och grillade och drack Bacardi med oss, himla kul!!
-
Söndag var det lydnadsdags. Startlistan var så att den med minst poäng från lördagen startade o sen avslutade det med högsta poängen.
-
Anki, som startade sist, hade bra utgångsläge för ett SM-kvalresultat iom fullt på specialen och de har riktigt trevlig lydnad.
Men som Fia, hade även Anki nåt knas i framåtsändandet. Men Anki lyckades rädda det och fick poäng vilket gav ett slutresultat på 616.5p och nu är de klara för SM i Värnamo! Fasen vad kul! Stort lycka till på SM säger jag till henne o Astrid!
-
På väg hem stannade jag hos älsklingen några timmar för att umgås och mysa. Vi låg på en filt och bara njöt av att se våra hundar fara omkring full av fart o bus o glädje i trädgården.
Livet är pretty damn nice!
-
Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback