Veckan som gått..


Foto: Nina Palm

I lördags var det dags för spår igen, denna gång i Sandhammaren. Oändligt med skog (känns det som iaf) och även denna dag härligt väder, även om det var kallt.

Var lite spänd över hur det skulle gå denna lördag, med tanke på T's nonchalanta spårning veckan innan. Visade sig att jag inte behövde oroa mig. :-) .

Birgitta o jag kamperade ihop. Hon lade varsitt riktigt roliga spår till mina hundar. Tyson fick börja. Längd tror jag var ca 800 m, kändes som längre. Lite blandat underlag, Vi körde direktupptag då vi kör det på tävlingen i helgen.
Han gick så himla fint, fullt fokus o den underbara spårhund jag känner honom som.. puh... Nåt jag väldigt sällan upplevt med T: han gick över/eller missade 2 apporter. ... han som jag känner aldrig släpper en apport. Men jag var så himla nöjd över hans attityd i spårning och kände mig taggad.

Dizza fick ett spår som var ca700 m. Hon gick oxå med fortsatt bra fokus och jättefin spårning. Min prinsessa börjar bli en riktigt duktig spårhund *ler* så himla kul att se henne utvecklas i självförtroende och hur hon löser problemen. Även hon gick missade 2 apporter. Första vet jag orsaken, men den andra har jag ingen som helst aning varför.

Sen var det ilning hem för att sen åka till jobbet.


Foto: Nina Palm


Foto: Nina Palm

-----------------------------------

På söndag vaknade jag typ 7 (!!!!)... på en ledig dag... vad tusan! Låg kvar i sängen o funderade lite på lördagens spårning. Ville verkligen komma underfund med varför apporterna missades/nonchalerades.
Så jag sms:ade A-M och hon var inte sen att hänga på :-). Så in med hundarna i bilen o så styrde vi mot Bjuv o Norra Vram för spårning.

Jag lade mina spår själv och markerade varenda apport för att vara mer "med" utan att styra. Ville mest vara beredd o läsa hundarna vid apporterna så jag fick mer förståelse för vad de gör.


Foto: Nina Palm


Tyson fick spår i barrskog med massa sly och gallrad skog där det låg döda träd mest överallt. Längden blev nog tätt på 1000m, och riktigt jobbig. Mkt genom snår, sly, över stockar, på stockar, myrmark, över små små vattendrag, över en gärsgård o sen igen lite senare över den igen.
A-M's kommentar när vi gått spåret var: du kunde inte hitta jävligare del av skogen att gå på, va?!

Och jäklar vad Tyson kämpade. Han tappade spåret på ett ställe, hittade dock apporten, men kunde inte riktigt fästa igen fast jag släppte på honom precis där apporten fanns... hmm.. men han kämpade och kämpade och kom sen på spåret igen och fick sen slutet!! Jag var såå stolt över honom. Han var sååå himla trött efter det.

Tog alla apporter o såg inget av det han visade dagen innan, förutom spårintresset som var lika bra.


Uppe i ett träd... foto: Nina Palm

Prinsessans tur. Hennes spår gick i bokskog med massa löv :-) . Testade upptag med henne. Hon tog bakspår så det hette duga. Följde bara efter henne o döm om hennes förvåning när vi kom ut på vägen igen.. snopen Dizza följde matte sen och så gick vi fram 10 m och släppte på igen, klockren analysering denna gång och tog (tack o lov!!!) rätt håll denna gång.
Hade bundit fast några av hennes apporter så hon fick kämpa in dem lite. DET var ballt, tyckte Dizza!!
Hon jobbade med stort självförtroende, fick lite svårt när det gick över från mossa till torr backe täckt med löv, men jobbade sig vidare. Tog alla apporter, på stubbar, gömda under löven t o m en snitsel som jag hade tappat i spåret!

Längden var ca 600-700 m.. kanske längre... minnet inte det bästa haha. Så himla nöjd med hennes spårning.

Snackade och fikade lite. A-M körde lite jaktsök (tror jag det kallades hehe) och sen körde jag vidare förbi Höörs Bk, eftersom vi ska tävla där. När jag väl var där fick jag lust att träna. Så jag körde igenom det mesta med T och det kändes riktigt bra... Krypet kan gå hur som helst... men han känns lite bättre nu än innan. (tack Nina!!)

Dizza fick självklart också komma ut och köra. Körde lite ff, förflyttningar, inkallningar, apportering och så stegen. Efter tips från en i Ystad-gänget så tar hon även det sista steget utan att hoppa över det. yey!! baby steps, baby steps. Känns ändå såååå långt ifrån en högre-tävling. Så mkt som ska vara på plats innan det...

Sen körde jag vidare förbi där vi ska mötas inför spåret, så jag inte kör fel..  Innan jag körde vidare hemåt stannade jag till på en Ica Kvantum i Hörby där jag var med om nåt märkligt. Handlade allt jag skulle och när jag kommer till kassa-området står folk lite utstrött var som helst och ser ut o vänta på nåt. Och det gjorde dem.. Man skulle nämligen ta kölapp (som på posten/banken) och vänta på sin tur... öhhhh... ok...*fnissade lite för mig själv*.

------------------------------------------

Måndag blev det vilodag för mig och hundarna. Tisdag kväll var det dags för lydnad igen. Tyson lyckades börja halta när vi var på promenade tidigare under dagen... så ingen träning för honom.... Dizza körde jag igenom lite på klubben innan träningen började. Körde även platsliggning i grupp där jag gick utom synhåll. Hon hade legat fint o lugnt hela tiden. Skönt.

Onsdag fixade jag med Chryslern som skulle besiktas idag, torsdag.  Fick igång den (har stått stilla länge) med startkablarna. När den gick på tomgång började jag städa lite i Mitsubishin. Hundarna for omkring o lekte på gården. Slutade med att jag släpade ut allt inkl burar ur bilen och dammsög och torkade igenom bilen. Satte även in gummimattan jag hade inhandlat på Biltema, så nu luktar det nystädad bil. Yey!! Dutti Jeanette!


Foto: Nina Palm

Sen blev det långpromenad i mina "mongoskor". Måste säga att det är helt otroligt vilken skillnad för min rygg. Ingen kramp eller hugg i ryggen alls under promenaderna. Så de är faktiskt så bra som det sägs: MBT-skorna. Inte snygga, men riktigt bra!

Under kvällen snackade jag lite med Nina på MSN, slutade med att vi avtalade promenad-dejt. Varsin tur med hundarna. Först Ninas gråben och så mina galenpannor. Himla kul med sällskap, och lite avbräck från vardagen. Enligt Ninas stegräknare så fick vi nog ihop dryga 12000 steg :-) . Nina hade med sig kameran o tog riktigt fina bilder på mina älsklingar: bilderna i dagens blogg.. Tack!!! Underbart att se sina älsklingar genom någon annans ögon/kameralins.

Tack för sällskapet, Nina!

Just ja, besiktningen då? Jo, den gick bra! Trots pyspunka på höger bakdäck. Slutade med att snubbarna på bilprovningen bytte till reservdäcket åt mig. :-) , fick dock kommentaren; du förstår att detta är extra service?! Ja... sa jag tyst... Och ut kom jag med ett papper utan anmärkningar . Yihooo!!!


Foto: Nina Palm


Foto: Nina Palm

---------------------------

Imorgon ska jag träna lydnad med Susanne på fm, sen jobba em. Lördagen blir det ev lydnad och uppletande främst Dizzas dag. Tyson får självklart komma ut, men tyngden läggs på Dizza. Hon får ju inte göra mkt dagen efter...

Söndag, lägre spår i Höörs Bk. Får se om vi kan vara närmare uppflytt eller kanske t o m klara en uppflytt på håret. Platsliggningen avstår vi, då vi fortfarande jobbar på det och vill inte gå ut förrän jag känner att han är fullt trygg och inte piper. Jag behöver först och främst komma ut på tävlingar och finna den där roliga o glada känslan jag o T hade förr. Och att jag inte blir så förbaskat nervös...

Vi hörs efter helgen!

Kramelikram

Kommentarer
Postat av: Nina

Ah sicka tjusiga vovvar :)! Blev ju redigt bra ju nicka med självgod min. Tack för mysiga rundor idag och 13 265 steg blev det ... minus max 500 = 12 765 steg, med och utan mongoskor :)). GRATTIS till ua besiktning trots punka - det måste vara hemskt ovanligt! //Kramelikramkram

Postat av: Mirjam

Underbara bilder!! :) Om det är i helgen som du ska tävla så önskar jag all lycka till!! Kramar

2009-03-26 @ 21:44:46
Postat av: Linda

Nej Kvantum är inte som alla andra affärer hehe. Man får INTE missa att ta nummerlapp, då blir folk galna.

2009-03-27 @ 10:27:43
URL: http://www.rottislyan.com
Postat av: VickyVilse

Vilka underbara bilder på superfina vovvar! Det är roligare att promenixxa om man har trevligt sällskap. Coolt med besiktningen och det är väl det som kallas kvinnlig list eller?! ;) Ha det superbäst!!!//Bamsekramar på dig

2009-03-27 @ 12:47:09
URL: http://thepack.se
Postat av: Josefine

Gud vilka fina kort! Det verkligen lyser om vovvarna ju:)! Jag vet du kan få låna Bert en vecka, då kommer du säkert att ha besök av både brandmän, poliser och i bästa fall militär också om han lyckas klura ut något riktigt kul och sysselsätta sig med:)!

2009-03-28 @ 01:01:44
URL: http://www.bolteus.se
Postat av: Larsson

Vi håller alla tummar & klor vi kan inför morgondagen :)

Det kommer att gå galant!



Spark i baken!! ;)



2009-03-28 @ 17:39:47
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Alexandra

Hua mig vad du är flitig på att träna ; ) Ska hålla alla mina tummar o tassar för dig o T...Snart svartbergs JIPPPIIII

2009-03-28 @ 19:10:31
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Linda m flock

Vi håller alla tummar och tassar här uppe i norr,kram på er allihopa ;)



Nu e de inte länge tills du kommer...

2009-03-29 @ 07:31:10
URL: http://www.newstorykiwi.se
Postat av: Elin

Fiiina bilder på monstrena. Härligt med besiktningen hahaha.. :D snälla killar det där. :P:P saknar dig Jeanette och tycker vi ska få ihop ngn träningsdag nåt tag. kramar

2009-03-31 @ 10:52:43
URL: http://eloz.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback