så har en vecka gått...

Det har varit fullt ös denna vecka. Jobbat och sen försökt träna så mkt vi orkat/kunnat. Jaaa... luuuuugn o fin, inte varje dag... men iaf..

Sist jag bloggade så skrev jag att jag skulle hem o ut med hundarna för att vila lite sen... inte riktigt så det blev :-)

På vägen hem kände jag mig oförskämt pigg, och det var kanonväder, så jag började lägga upp en plan vad vi skulle hitta på. Det blev spårupptag och uppletande. Ville få träningen startad så fort som möjligt iom att jag förstod att det skulle bli en varm o solig dag.

De fick 3 upptag var, med olika vind så jag skulle se hur de reagerade i olika vind. De tog rätt håll båda två alla 3 ggr. Eller... Tyson trodde jag började bakspåra men för att efter 2 meter vända och gå rätt håll. Jag jublade inombords.

Sen vallade jag rutan och hade denna gång sidvind. Lade ut 3 saker på rad, första ca 20-25 m ut, på vänstra "linjen" och så en ca 40 m ut, nästan längs högra linjen. Ville kunna skicka längs högra linjen o att de skulle ta den i vinden utan att gå utanför rutan.

Började med Tyson. Han höll sig fint längs den skickade linjen o jobbade rakt ut och kanonfint på djupet. Han tog alla 3 föremål på 3 skick :-) . Han höll fin o jämn fart, och han är så himla tydlig när han har nåt i nosen. *tvärnit*
Förflyttade oss o skickade på sista föremålet, och tar även den klockrent!! Sen varvade vi ner lite innan han fick hoppa in i bilen för att ge syster plats på banan.
Även hon jobbade kanonfint på linjen. Inga tendenser som hon haft innan med att springa ut typ 10 meter sen dra höger... Även den sista tog hon kanonfint!!
Nöjd o glad kör jag därifrån med sikte ställt på TEBA. Skulle köpa bland annat en 2kgs-tungapport... Hade de givetvis inte. Men hittade lite annat som jag insåg att vi behövde :-) .

På vägen hem körde via inom Sövdesjön och hundbadet. Man går längs en mysig skogsväg och så kommer man till vattnet och jisses vad de (speciellt Tyson) blev lyckliga. Välbehövligt och välförtjänt i 25 gradiga värmen. Tyson simmade och hämtade grejer medans Dizza stod en liiiten bit ut o väntade in storebror för att knycka sakerna från honom... Men hon är längre och längre ut, men vill fortfarande bottna, Prinsessan... vi ska nog få ut en badgalning av henne också :-)

Detta var en underbar dag :-) Vi körde vidare hemåt nöjda och målet var soffan för lite vilopaus.

---------------------------

Vi har kört lydnad och så spår med spårgruppen resten av veckan som gått.

I lydnaden försöker jag fokusera på metallapporten, rutan, vittringsapporteringen, fjärr och inkallning m Dizza.
Tyson har jag fokuserat på fjärr (som han är riktigt duktig på nu :-) ), apportering, krypet, ff och inkallning.  Även platsliggning så fort vi haft gruppträningen.

Det går framåt för båda, men även för matte :-) . Metallen går liiite bättre, och det andra tar sig oxå.

Spåret gick snuskigt bra för både Tyson o Dizza i lördags, förutom Tysons bakspår till att börja med, men där får jag skärpa mig... Alla apporter in och en underbar känsla att gå bakom dem. Tysons spår var extra kul, för Lisa hade gått ut ett enligt Tyson riktigt roligt spår och hon följde inte med pga stukad fot. Så det blev lite som på en tävling, och det gick ju fint :-)

I måndags kom Jenny på blixtvisit från Sthlm. Dock utan hundar. Hon hade tenta i tisdags och flög hem igen efter det. Men vi hann iaf träffas och uppdatera varandra lite. Hämtade henne på skolan på måndag kväll vid 19, vi körde sen till Malmö bk för att hon ville se hur träningen gick. Fick lite småtips som jag direkt kände att det klickade för mig och hundarna :-) .
Metallen gav hon även lite småjusteringar hur jag kunde tänka och göra och det blev utdelning direkt. Vi är låååååångt ifrån färdiga jag o Dizza med detta, men babysteps är alltid nåt!
Tyson var den som fick mest beröm av Jenny! Hon gillar hans attityd.
Han var riktigt på G och tyckte det var kanonkul. Hans fjärr blir bättre o bättre, är nu o petar i ställandet, så han inte tar sitt pyttesteg fram som han gjort. Riktigt fint blev det.
Metallen tycker han är kul och apporterar gladeligen. Hmmm... kan han inte ta ett snack med Dizza....
Fria följet blev bättre och bättre men har är "lite på" och tränger i början, men blir bättre efter en stund. Så han får man "gå av" lite innan man ska ut på tävlingsplan. Har lite att jobba på, och försöker få väck hans förväntningspiiip.. Har lite idéer att jobba med.
Vi snackade även lite om uppletande-träning, och hur Jenny kör med sin Peak. Kul att höra om "nya" sätt (för mig) att träna på.

Efter det köpte vi mat och körde hemåt för att ha tjejsnack i soffan.

När jag körde Jenny till Malmö igen på morgonen så passade jag på att träna med hundarna på Malmö Bk igen. Efter 1½ timme körde vi till Bökeberg och gick en 5km runda i skogen. Häääärligt!!

När jag kom hem var jag helt seg, men med viss övertalning tog jag mig till klubben för att köra uppletande iaf. Det blev i spöregn!! Ja, jisses vad det regnade... jag var helt dyngsur. Vi hade dessutom störning i form av orienterare i rutan. Vi funderade ett tag på att använda dem som externbelöning *moahaha* .
Gick så där. Märkte att hundarna stördes av "motorvägen" som orienterarna hade skapat, men det är nyttigt att se hur de reagerar.
Dizzas 2 första skick var klockrena. Det visade att hon har nosen på från första galoppsprånget ut. Kul!! Sen blev det motorvägen som störde, men det löste sig till slut.  Dock lång väg att gå i erfarenhet och få detta till att vara befäst. Men vi jobbar på det :-) .
Tyson hade lite väl mkt spring för min smak, drog iväg i rutan men verkade ändå jobba... Han behövde fler skick för att ta in grejerna, men löste det till slut...

Idag blir det ingen träning!!! Ska ut på en långpromenad innan jobbet, och en långpromenad efter jobbet, annars inte många knop. Skööönt!!

Imorgon blir det kanske liite träning tidig fm, men sen är det jobb em. Fredag tänkte jag träna, får se om jag får sällskap.


Lördag hoppas jag få ledigt så jag kan åka och heja på Elin o Nixa i lydnads SM.


That's it for today!


Kram


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hua mig vad ni röjer runt. TEBA är något jag måste kolla in ; ) Inte bra kanske det finns ju såååå mycket man måste ha helt plötsligt.Hihi...Snart så sitter metallen som en smäck...

Kramar

Postat av: Helen

Kul att läsa om er träning. Hejja på Elin & Nixa från oss med!

2009-06-10 @ 11:32:51
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Lotta

Oj vad flitiga ni är :) Kul att läsa att träningen går så bra! Spårupptagen har strulat rejält här i ett år snart, men kanske att jag ser ljuset i tunneln nu... Tänk, aldrig ett bakspår fram tills för ett år sedan.

Visst är hon söt det lilla monstret :D!

Kram :)

2009-06-10 @ 18:23:45
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Nina

Man kan inte annat än att imponeras av att TEBA har sån koll på vad man egentligen behöver fast man inte vet det riktigt :)! Herrejösses vad med träning och gött att det går framåt, babysteps är väldigt bra de med tycker jag (tänker på metallen). Ha en fortsatt gosig vecka! //Kram kram

2009-06-11 @ 15:05:43
URL: http://www.palmstrand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback