Kan man hoppa över denna dag?

Jag har den senaste tiden gått och oroat mig för att Tyson haft ont/hindrats av sina höfter och ev ryggen..

När jag var i Madrid över helgen, märkte jag mkt tydligare att han inte gick helt rent när jag kom hem. Att han var stel var nog p g a allt busande och kul han haft helgen jag var borta. Men detta gjorde att jag mkt tydligare såg detta och då bestämde jag att Tyson nu ska röntgas i både rygg och höfter så jag får svart på vitt hur det ser ut.

Idag hade jag en tid hos Dragan Panic på Malmö Djursjukhus och "min" Rehab-Marie kom också och ville följa upp och se hur det såg ut.

Innan detta jobbiga möte hade jag och Susanne bestämt träff för träning på Skurups Bk. Före det tog jag o hundarna en promenad vid Svaneholm. Härligt och bra start :-) .

Båda mina älsklingar var så "på" när vi skulle träna vilket var kul. De skötte sig båda kanonfint. Känslan att gå med Tyson i ff är härlig :-) . Så även idag... skiftade från långsam till språng marsch o sen även vanlig.
Vi visade även Susanne hur duktig T är på fjärren. *ler* Sitt från ligg kan bli lite bättre, men annars sitter det riktigt bra.
Körde även apportering med metallen och 2kg-tungen. Jisses vad apporteringen blivit ett riktigt fint moment för honom nu.

Med Dizza körde jag lite fjärr, då hon helt plötsligt tvekar i ställande fr både ligg och sitt... gick tillbaka lite i träningen och det känns som om det är på bättringsvägen.. återstår att se.
Körde även rutan, vilket går framåt :-) .
Sen körde vi metallen... och måste säga att sakta men säkert så går det framåt. Än finns det hopp. 
Kommer inte ihåg vad vi körde mer.... nåja.... skit samma. Nöjd med träningen med båda mina älsklingar.

--------------

Sen var det dags för det som jag drog mig för... bilen styrdes mot Malmö Djursjukhus....

Träffade Dragan som var kanontrevlig och vi pratade om vad jag misstänkte och hur vi skulle gå tillväga. Jag ville ha röntgenbilder oavsett vad, så det blev lugnande spruta inför det. 20 min senare märktes inte det ens att han fått nåt lugnande... Så det blev en spruta till i rumpan för T, och 5 min senare låg han duktigt avslappnad vid min sida.

Till röntgen och där kände vet på Tysons höfter och jag såg direkt på hans ansiktsuttryck att det inte var bra.... Mitt hjärta sjönk...  Faaaan också....
Han sa att det var pålagringar definitivt i höger (som är D) och ev lite i vänster (C-höften). Efter röntgenbilderna var tagna så fick även jag se dem och där fick jag bekräftat alla mina farhågor....

Min älskade, älskade Tyson har L7S1, och det kunde t o m jag se att det inte såg bra ut... Men vet visade även på Tyson att han inte visade alla symtom för det fysiskt. Han sliter inte klorna som hundar med L7S1 normalt gör (sliter på ovansidan av klon).  Nåt som är "positivt"...

Höger höften, är inte helt inne i kulan .... och den är ju D-höft från början. Inne i kulan syns pålagringar och det är nog inte helt smärtfritt för T i alla lägen. Dock har han rätt så bra muskulärt  som gör att det hjälper en del. Dock ngt mindre muskler i höger bakben.
Lite pålagringar syntes i vänster höft oxå, men ytterst lite.

Vi har pratat hur vi ska gå vidare och han går nu på antiinflammatoriskt i 10 dgr för att se hur han reagerar på det. Sen börjar Rehab med treadmill och akupunktur. Sen får tiden utvisa hur han mår.

Jag kommer att fortsätta träna honom, vilket både Rehab o vet höll med om. Själva fys-träningen får jag tänka om vad jag ska köra och hur. Men spåra måste han göra för att vara en fullt lycklig Tyson... det är ju hans favvo-grej. Det är oxå nåt som är "bra träning" för honom. Uppletandet får jag se hur jag gör, men kommer vara ännu mer noggrann med uppvärmning och att "gå av" honom efteråt. 

Lydnaden fortsätter vi med, utan hoppet. Allt som ev påverkar honom kommer jag självklart inte göra. Men jobba måste han få göra för att vara lycklig och nöjd.

Idag är det en crappy day....


Kommentarer
Postat av: Fjällräven med flock

hej vännen

Skickar en stor kram från oss alla och spec till farbror Tayzon.

Saknar er och önskar vi bodde närmare varann

Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Shit vad tråkigt att läsa :-( men samtidigt skönt att få reda på hur det eg står till med Tyson..

Skckar massor av cyber kramar till dig o T.

2009-06-15 @ 23:13:59
URL: http://retrivrarna.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag o alla andra vet att du är en underbar vän o tänk vilken matte du då är. Tyson kommer får det bästa o tänka bara vård så länge han har sina fyra tassar på jorden o det kommer han ha länge vännen...Kör på som du har tänkt så tror jag Tyson blir lyckligast...Sköt om dig o ge Tyson o Dizza en super puss från oss

2009-06-16 @ 04:08:05
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Elin

Neeej gumman. :( Åhh vad ledsen jag blir.. finfina Tyson. Hoppas verkligen att han blir bättre och kan leva många fina år till!!! många kramar till dig vännen

2009-06-16 @ 09:36:53
Postat av: Larsson

Åh nej, så tråkigt :(



Vi här i skogskanten håller ALLA tummar & tassar för att lite meducin och rehab gör susen!



Kram till er alla!

2009-06-16 @ 20:31:32
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Helen

Usch vad tråkigt att läsa! Men jag tror att du gör rätt; kör på som vanligt (med vissa undantag). En hund som inte får vara hund mår inte bra oavsett... Massor med kramar till er!

2009-06-16 @ 21:11:56
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Helen

Ps. Jag ger Jazz glucosamin och han känns bättre med det. Han har ju spondylos också fast i bröstryggen...

2009-06-16 @ 21:13:00
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Mirjam

Stor kram igen!! Jag vet att du gör allt du kan för dina hundar.

2009-06-17 @ 17:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback