Frida-dagar :-)

Jajemän!! Jag har lyxat med 2 dgr hos Frida med Malin . Så kul vi hade!

Tack vännen för att du fixade det!

Innan det var dags för Frida-tajm så besökte jag Nina och hennes charmiga Ambra. Nina får mig i fnitterhumör på nolltid *fnissar* .. De bor helt underbart i ett jättefint hus som de byggt själv på härliga Ingarö *me like A LOT*

Tyson visade sin charmiga sida vid vattnet, när vi kom dit *jagar vågor o skäller på dem*
Dizza, prinsessan, doppade sig ända upp över magen *häpnar* ... hon har nog insett att det är rätt nice att svalka sig i värmen...

Vi snackade, myste och lekte med Ambra och åt gooood grillad middag med tillhörande god drink och avslutade med en latte. Vilken lyx och uppassning!!

Tack vännen för att vi även fick sova över hos er :-) .

Bilder på charmknuttan Ambra:


Matte Nina o Ambra myser lite... *I lööööv u, matte*

*Pöss!!!*

Trött piga...

Tidigt onsdag morgon begav vi oss mot Enköpingstrakten och Frida.

*våga hata Sthlms-trafiken*... jisses... stopp i tunneln o när man väl kom ut ur tunneln så var det stopp i ena körfältet på avfarten mot E4:an... *suckar högt*...

Trots att jag tyckte att jag åkte i god tid så var vi några minuter sen.

Väl hos Frida så välkomnades vi av en glad o till synes morgonpigg Frida och så sockertrollet Ztoya!
Shit så liten! sa både jag o Malin.. näpen och fullt ös-medvetslös. Förstår att Frida är så förälskad i den lilla busungen.

Sen satte vi igång. Malin började med lill-Folke. Sååå duktiga! Malin är verkligen en tjej som har hund i fingerspetsarna!
Vilket team de redan var. Härligt att se. Kul också att se hur Frida tänker med valp"träning" och förberedelser för kommande övning. *skriver upp för senare användning*

Sen fortsatte jag med mina hundar. Varvade Dizza och Tyson under dagen. Det var GRYMT varmt. Strålande sol och inte under 25 grader. Dock liiiiite fläktande vind. Så Jeanette brände sig givetvis... *aloe vera gel rules*

Det vi tränade var givetvis framåtsändandet, sen även krypet (på Dizza), inkallning med ställande/läggande, "håll fast"-övning... har säkert glömt nåt.. nåja det kommer väl sen.

Framåtsändandet tog en hel del tid. Började med att visa hur "långt" (läs: kort) vi kommit och var vi stod nu. Körde med lina och de gick båda rätt bra. Fridas kommentar: måste du ha lina på? svar: öhhh... jaaaa, det tror jag.
Frida tyckte vi skulle prova utan för att se vad som hände. Och så blev det :-)

Och så gick det kanonbra, ja med tanke på hur lite vi kört... Och nu kände jag också att det var lättare att "styra" dem, utan att behöva att tänka på linan. Den var ju faktiskt mest i vägen nu.

Vid dagens slut, så gick speciellt Tyson riktigt fint!! Insåg att jag inte är helt fel ute med min träning med honom. Konsekvent, konsekvent, konsekvent är ledordet med min plutt T.
Även Dizza gick riktigt bra, och jag var kanonnöjd med dagens övningar. Helt slut i huvudet, men kalasnöjd.

När vi avslutade så drog vi till härliga Stallarholmen o Malin o hennes dogs hem. De bor så himla mysigt. Verkligen drömläge. Så vill jag också bo :-) . Snabb avlastning/rastning av hundar och sen iväg för att inhandla diverse saker.... typ pizza... :-)..

Satt sen i solen och njöt av pizza, kall cola och vi löste nog oxå en del världsproblem.. *nickar ivrigt*.. Härligt att ha en Malin som det känns som om man snackar "samma språk" i hundträningen o sånt med. Du e för go, vännen!
Vi satt och snackade lite planering inför morgondagens övningar och hur vi skulle köra och framförallt vad.

Morgonen därpå var det dags igen! Denna gång i tid :-) .

Jag började denna morgon, kom inte ihåg med vem... nåja, skit samma. Fortsatte på samma övningar, för att se hur det såg ut och hur vi kunde komma vidare och ev lösa nya problem i momenten.
Även denna dag gick hundarna jättebra, och jag var såå stolt  över dem. Kändes verkligen som om vi kom vidare i momenten och jag har en lista hur jag ska jobba vidare och med vad.

Krypet är Dizza låg o fin i, MEN hon gör småskutt, även om hon inte är hög på nåt sätt... Vill få henne att jobba med ett bakben i taget och få ett fint flyt i krypet. Delvis så är det mitt sätt att belöna som nog gjort detta. Man har tagit ett steg o belönat, inte olika antal.. o då köper Dizza det iller-snabbt och visar att hon minsann vet när belöningen kommer o skyndar sig till den delen :-) . Sen har nog även mitt tempo inte heller hjälpt detta...

Testade lite olika sätt att få henne att förstå exakt vad jag önskade och premierade. Och det tar nog en stund, men det ser ljust ut ändå.

Inkallning med ställande och läggande körde jag med båda. Fick hjälp med lite teknik i inlärningen och tror det kan hjälpa mig att få Dizza till att stanna ännu snabbare. Tyson gör redan ett riktigt fint ställande, *bromsspår*, men läggande kan vara bättre, men jag väljer att inte pressa honom där för mkt iom hans rygg o höfter.. Han gör det ändå inte dåligt, utan rätt fint.

Fjärren körde jag lite med båda. Tyson har en fin fjärr, men sättande kan bli lite bättre. Fick lite "skäll" av Frida för att jag ibland belönar miniflytt med ena frambenet. Så nu belönar jag BARA "låsta" framben från stå till ligg, och jag ser redan att han nappat vad jag vill o belönar!

Dizza gör ju ett annars grymt snabbt läggande, men flyttar fram. Så jag ska jobba fram hennes läggande från stå, men det går sakta framåt. De andra gör hon snabbt och fint. Då o då kommer hon in i osäkerhet upp till stå. Men har tagit det ur fjärren o jobbar på det vid sidan med att hon bjuder på snabbt beteende och jag leker fram rätt beteende. Verkar funka!

Håll fast övningarna körde jag med båda. Dizza är rätt lös i munnen vid apportering, och vill ha ett bättre håll fast.. ja, även med T ibland.  Fick lite övningar av Frida att prova, och hon visade. Bland annat med att kräva att hon ska sitta, även om hon har kampdutt i munnen.. hon vill ju gärna ruska och dra. Hon insåg att hon kunde sitta o hålla fast o få beröm för det.

Med lite coachning så blev det bättre och bättre. Detta jobbar vi vidare på hemma, och hon har blivit bättre, men tuggar då o då gärna in när man släpper på draget i linan.. då blir det "gör om, gör rätt".

Tyson kan man gå på lite mer, och han insåg snabbt vad som gällde o gjorde det rätt så bra. Jobbar vidare på det hemma.

Nu kommer jag inte på mer vad vi gjorde... blir så lång läsning dessutom... applåder till dig som orkat så här långt :-)

Imponerad av Malin o Greta som avancerat ordentligt i sin träning sen i höstas!! Ska bli kul att följa kommande uppflytt till o vidare tävlingar i elit.

I veckan har vi varit o besökt Ystadlägret, som genererade en del beställningar :-). Kul! Tjuvlyssnade lite på Anna Lövgrens grupp och det gav lite idéer och många skratt. Jisses vilken kul grupp det var!

Har även börjat agilitykurs med Dizza. Hur kul som helst, och Dizza har nog fin potential även i detta! 
Tränar hos Emelie Norrman. Duktig tjej med grymt tålamod :-).
Kan ju även få matte att gå ner sin överflödskilon *hoppas innerligt*... har dock varit lite för lite tid att träna. Kör lite hemma, men det räcker ju inte riktigt. Kul är det iaf!! Väldigt annorlunda mot det man normalt tränar.

När man är på Skurup som ligger närmast, för att träna så kommer man inte åt agilityhindrena för de är inlåsta i sin egen inhägnade del... man betalar medlemsavgift men får inte använda dem.... helt idiotiskt.. sämsta ursäkten till detta tilltag dessutom.
De sa på senaste medlemsmötet jag var på:
Om hunden ramlar eller blir rädd för t ex vippbrädan så är det sååååå svårt för oss (läs agilityinstr) att få hunden att bli av med det om man ska köra agility. Kan vara förstört...

Öhhh... helt ärligt.. Vems ansvar är det? Jo, mitt och bara mitt ansvar.. Vad jag gör med min hund eller inte, är upp till mig, de ska inte leka förmyndare och säga vad jag får och inte får göra... Sen tycker jag det är allmänt sunt förnuft som råder vad man låter hunden göra eller inte göra...
Så, nu har jag fått sagt det :-) . Ska nog dyka upp på ett medlemsmöte och ta upp det igen...

Kommer nog även försöka träna lite i Göteborg i sommar, får se hur mkt det blir.  Vill ju upp o se Shanti o Prince´s puppisar :-) . Här kan ni se dem.

Annars blir det fortsatt bruksträning inför höstens ev tävlingar och även ev nytt tillskott i familjen i augusti... Får se hur det blir. Återkommer så fort jag vet mer.*teaser*

Ha en underbar sommar fylld med kul hundträning!


Kommentarer
Postat av: Nina

Här kursas det loss vill jag lova :)! Full rulle lixom - hela tiden. Ah, så spännande med nytillskott, jag sparar min gissning till mailen jag hehe. //Kramar

Postat av: Jenny

Vad underbart hundigt ni haft det, jag är inte ett dugg avis ;)



Hörde jag Göteborg?! ;)



Kram!

2009-07-05 @ 15:39:15
URL: http://www.balleronn.se
Postat av: Lotta

Härligt med en uppis, och mycket intressant läsning. Även om jag blir nyfiken i en strut ang. vad det var i detalj ni sysslade med...hm, vore attans intressant med tips och trix till lilla malinutten jag har. En alldeles underbar liten vildbase med nålar till tänder som punkterar huden :) Glad med propellersvans, vild, gosig och kelig, lyhörd, söt och MIN!

Ha det gott!

Kram på er :)

2009-07-05 @ 16:16:23
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Mirjam

Underbart att läsa om er träning :)! Du är såå duktig Jeanette! Stor kram

2009-07-05 @ 20:32:09
Postat av: Helen

Kul att läsa om er träning hos Frida. Hon är suverän ju:) Hade du lina på apporten? Maxa håller också lite löst och jag har lite olika funderingar om det. Jag är bara så lat att jag inte orkar ta tag i det ordentligt;) Kul om det blir en till i familjen Laine;)

2009-07-06 @ 10:46:18
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Jeanette

Helen: nej, ingen lina på apporten. Vi korde inte ens med apporten, utan körde håll-fast-övningar med en kampdutt som vi hade koppel på. För att plocka bort o inte skapa ev konflikt med apporten, utan för över det sen på apporten. :-)

2009-07-06 @ 15:14:20
URL: http://www.dizza.se.
Postat av: Malin

Hej vännen!

Tack för senast, det var hur trevligt som helst! :) Och tack för alla fina ord du skriver om oss, blir ju nästan gråtfärdig! Du är också så otroligt duktig med dina hundar - och en himla mysig tjej!

Nu ser jag fram emot september, skoj att vi ses snart igen!!

Kraaaam på er!

2009-07-10 @ 01:18:31
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Nina

Hoppas att ni snart kommer igen! Ambra hälsar att hon dödat alla Tysonar (läs ludd) och att voffisarna är så välkomna tillbaka.

Snart är Ambra kanske stor nog så att vi kan joina på lite träningar :)

Kram kram!

2009-07-22 @ 13:32:33
URL: http://www.ninamartin.se
Postat av: Jenny, Dex & Ikke

Hej! Vad kul det var att se dig i helgen! Vi måste ses mer framöver, nu när vi inte bor så långt ifrån varandra längre! Och du kan säkert lista ut vem jag vill träffa i framtiden... ;)



Ha det bra, så hörs vi om lite träning!

Kramar!

2009-07-27 @ 10:35:04
URL: http://dexi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback