Så var vi här igen... VARNING!! mkt text

Chockad?! *fniss*... ja, vad ska man göra för att få tiden att gå när man jobbar och det inte är ett enda flygplan i närheten.. jo, let's skriva some blogg!!

Vad har jag gjort senaste veckan då? Jobbade 3 nätter förra veckan. Jag bad schemaläggaren på jobbet om hjälp pga att jag skulle ha valp osv, att jag tog så många nattpass som möjligt. Han sa att nattpassen är tingade av de olika arbetslagen vi har, men om det fattades på nåt nattpass så skulle jag få det. Kanon, tänkte jag. Vad hände när jag fick augusti-listan? Jo, jag har fått en natt utav 8 pass!! EN!!! Fucking en?!
Så det var bara att spotta i nävarna och sätta igång med bytes-cirkus bautastor. Slutresultat: 6 nattpass totalt på 2 veckor och 2 tillkomna pass på "skyldig-kollega-listan".. det kostar att ligga på topp!!

Kände att det var lättast att hantera allt med Morra o så att jobba natt, när hon ändå sover som mest. Och det har gått över förväntningarna. Hon är trygg i sig själv och bara när jag skulle på denna natt, så knallar hon själv in i badrummet där jag har henne när jag jobbat. Hon lägger sig på badrumsmattan och börjar tugga på ett ben. Inget pip eller nåt sånt när jag sen stänger dörren. *tummen upp*.
Än så länge har det heller inte ens hänt en olycka därinne under de timmar hon varit ensam, så hon sover nog mest. Såå skönt för mig, så behöver inte jag nojja över nåt när jag är på jobb. 

Tack och lov så blir det sen mjukstart en månad på jobb när jag börjar igen i slutet på september. Ska nämligen vara instruktör på skolan på Sturup, så då kommer jag ta henne med mig i bilen och dels aktivera henne innan jag går in och jobbar och sen på lunchen tar vi ett "träningspass", med ev spår och promenad efter det. Bra plan, eller hur?! 

Nog om det.

Morra har verkligen hittat sin plats i vår familj. Hon är en underbar individ som är charmig som få, med en riktig busig glimt i ögat och när hon får sina tokryck så är det bara att sitta och skratta och njuta... ja, så länge hon inte får tag i ens fot/arm/hand med sina sylvassa...
Hon är rätt så duktig med att man inte tuggar hårt på matte. Och glömmer hon det så blir hon snabbt påmind att pussa utan tänder är mer att föredra.
Hon är en väldigt trygg tjej. Hon följer inte efter mig vart jag än går hemma, utan kan gå o lägga sig ute i solen eller på en bädd och sova om hon känner för det. Bilen älskar hon redan!! När jag säger; ska vi åka bil så springer hon till bilen och ska själv försöka hoppa in i bilen. Jisses vad jag skrattade när hon backade för att ta sats för att kunna hoppa in i sin bur i bilen. Fick parera och vara snabb och fånga henne i upphoppet och hjälpa henne så det inte blev "crash-and-burn".
Hon lägger sig och sover i buren direkt och stortrivs.
Hon är väldigt följsam och säg vad man inte gör för lite mamma Scan el hotdogs?? Hon försöker hänga med de stora så mkt hon kan, men kan ändå välja att komma till mig och ta kontakt. Hon har en envis sida som visar sig ibland, men än så länge inte sååå svårövertalad.

Vi har inte gjort så mkt annat än att hon får hänga med på äventyr i bilen och på kortis"promenader", får även komma ut och vara "dagens kaffehund" och mingla på träningarna. Har märkt att hon har en grym nos, och kan nog bli en riktigt bra spårhund. Ska börja med bebisövningar när jag kommer tillbaka från norrland.

De andra två då? Ja, de har fått jobba en hel del.

Dizza hade 3 agilitypass förra veckan, eller 2 som kan räknas. I måndags var det sista gången för oss hos Emelie, och vi körde en bana med 14 hinder och många byten. Gick riktigt bra för prinsessan!!! Var kanonnöjd och Dizza tycker det är riktigt roligt :-)
Tyson fick aktivering innan med en egen långpromenad med lite skoj på vägen. Lämnade honom hemma så han slapp sitta i buren och bara vara. Bättre plats hemma.
Tisdagen blev det träning med spårgruppen. Eller jag körde platsliggning med skott med Tyson som har gjort stooora framsteg i platsliggningen, men ännu inte 100%, lite pip och jag har inte varit på 50 m än... men vi är på god väg känns det som. Körde även lite lydnad med T och han känns riktigt på G, knappt nåt pip i ff, dock lite trängning men bättre där oxå.
Innan träningen var jag o Jörgen o körde uppletande. Båda hundarna gick riktigt bra!! Dizza har fått upp farten och söker inte stöd så mkt hos mig längre... tack Jenny E för dina tips!

Onsdagen var det premiär för agility på Ystad Bk... jisses, säger jag bara.... det där med inkallningskravet verkade det inte vara så mkt av... vi var 11 ekipage... en hade en hund som höll sig till matte/husse.. och det var vi. Det kryllade av JR's, små terriers och ngn stor hund som det inte var någon koll på alls. Man blir f-n mörkrädd....
Vi delades upp 2 o 2, och min "polare" frågade sen när jag tog ut Dizza: hon är väl snäll och bits inte?? Nej du, det gör hon INTE svarade jag lugnt och sen så sa jag även att du kommer ändå inte behöva hålla i henne för hon sticker ingenstans. Såg henne dra ett lättat andetag... Dizza ser väl "lite" skarpare ut än hennes flatte.
Insåg även snabbt att nybörjarkurs var verkligen nybörjar och vi fick snabbt kommentaren: vad gör ni här i nybörjargruppen?? Kunde inte annat än hålla med... iofs kul att vara bäst i klassen, men heeeelt ärligt....
Så vi blev snabbt flyttad till fortsättningsgänget.
 
Så var torsdagens övningar klara: möta upp på agility fortsättning. Skulle ha varit hos Emelie för avslutning, men iom att jag jobbade natt efteråt så hade jag knappt hunnit värma upp innan det var dags att vända hemåt igen. Ystad ligger liiite närmare  så det fick bli det. 
Vi var måånga, och fick delas in i 2 grupper. Även här var det flera hundar som drog iväg fr matte/husse... *svär en ramsa*. Intressant att ingen försökte komma nära Dizza *fniss*.. och gör dem det så fotas dem snabbt av mig, det kan jag lova. 
En hund förstod jag inte alls hur den kunde vara med i fortsättning... den drog efter hinder ett och körde ett race in på appellplanen där bruks o lydnadsfolk tränade. Det tog nog nästan 10 min innan den hunden var fast igen. Igår var dock matte där med en annan hund, så hon insåg väl fakta att den inte var redo, och tog sin andra hund. *tack*
Vi körde en bana med 14 hinder och alla hinder var med. Dizza var så överladdad så hon körde med raketmotorn på. Vippen som annars tar så bra, rusade hon upp för och lämnade den innan den hunnit slå i backen... MEN hon var på alla fält *skrattar*. Min handling visade sig verkligen från sin sämsta sida.. eller avsaknaden av en bra handling helt enkelt. 
Men det är ju därför vi är där!

Fredag var det meningen att det skulle tränas skojlydnad och uppletande, men den planen ändrades då det började ösregna när vi var redo... Blev mat, promenad och så en film efter det.


Min prinsessa var duktig!!!

Lördag var det äntligen dags för spårgruppen igen för oss. Har inte kunnat eller hunnit under hela juli o det mesta av augusti. 
Tyson fick ett spår på 800 m drygt på ett hugget rapsfält, med upptag ca 7-8 m från spåret. Jisses vad han fick jobba. Det luktade rätt starkt där, och pga vinden så tappade han spåret men jobbade intensivt för att senare hitta det igen och så var det de första 150-200 m. Var imponerad över hur han verkligen kämpade för att följa spåret. Missade en pinne i denna fas, sen eskalerade han och jobbade kanonfint hela vägen med resten av pinnarna hem!! Han fick mkt beröm av spårläggare Ingrid :-)


Min älskade T med alltid lika härlig attityd!

Dizza fick ett spår på "vall"/gräs. Upptag ca 7-8 m från spåret. Hon gick jättefint ut och tvärnit vid spåret och åt rätt håll!! Yihooo!!!! Hon gick över första vinkeln, som var en spetsvinkel men jobbade sig tillbaka fint och fortsatte. Missade en pinne i motvind där hon blev lite nonchig och skulle kolla nåt annat för att sen gå tillbaka till samma punkt där hon släppte det och fortsatte.... Damen ska nog ha lite mer utmaning där....
Sen tog hon resten av spåret riktigt fint i mina ögon och jag känner mig säkrare och säkrare med henne och att läsa henne. En pinne borta, resten med hem :-). 


Morsan, kolla vad jag hittade!!!

Uppletandet sen då. Det kördes på ett stubbfält med kraftid sidvind. Var lite nervös att köra iom att jag inte kör som de andra. Men vad f-n, tänkte jag... skit samma, de kan stå o mumla där bak om de känner för det. Detta känns rätt för främst Dizza och har hjälpt henne ur dippen hon hade, så vi kör på! Och jisses så bra hon gick!!
Kanonfin fart och med näsan på och inga byten. *jublar inombords*
Sen var det Tysons tur. Körde bara med att jag gick ut och lade en sak på den bortre linjen, o droppade en på vägen. På den andra linjen hade grejer lagts ut av ngn annan. Ville se hur han jobbade.
Nenas problemas! Kanonfin fart på alla skicken och allt med hem på en gång! Mammas kung!


Rizzla i fullt ös!


Jörgens Akita, fullt ös-medvetslös, finns ingen annan växel i denna härliga tjej!


Akita mitt i en tvärnit. Hittat nåt, husse!!!


Ingrids Troya gjorde ett riktigt snygg uppletande i lördags!

Söndag hade vi paus. Långpromenader och bus "bara".

Måndag igen, igår, var det agility. 2 "banor"/stationer. En med slalom där vi inte är färdiga än, men vi jobbar på det. Måste jobba mkt på att ha henne på höger sida, men vi bygger säkerheten på vänster sida.. 
den andra banan var mkt svängar och mkt luringar och där visades min brist på handling direkt!! Som ett brev på posten. Men vi jobbade oss igenom det med en topp-tunnor galen Dizzelizz. Hon gillar detta riktigt mkt och jäklar vad hon är snabb!!! Matte  får bli av med döfettet innan vi kommer någonstans, det är en sak som är säker :-).

Idag, tisdag, är det träningstävling i agility på Sjöbo Bk... vi får se om vi hinner dit. Min bil ska nämligen på service och det är den stooora dyyyyra servicen (12000 kr!!!) som tar rätt lång tid.  Hade dock varit kul att testa och se (hoppar dock över slalomen) hur det går på "tävling" .. jag känner ingen press här, utan kan göra bort oss hur mkt som helst utan att jag bryr mig :-).

NU är jag färdigskriven.

Bilder på Morra kommer... har inte hunnit fixa ner dem i strl o fixat till dem... 

/Jeanette





Kommentarer
Postat av: Alexandra m Tyke

Härliga bilder Gumman!! du är grymm! Att du hinner med allt.Väldigt impad av det....Hoppas vi ses snart var ju ett tagsen Kramar

Postat av: Nina

Det var mig en bauta-uppis :)! Vad roligt att det går bra med Lillan och jobbet. Det är ju rätt bra ändå att ni kan byta runt så där med jobbet. Agility kan aldrig vara bra för hjärtat, shit vilket spring imponerad! Vad roligt att T och D är på G - tänker ffa på T:s plats, skitkul att det tar sig! //Kram kram

2009-08-25 @ 06:28:44
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Anonym

Ååååååhhhh vad mysigt med massa uppdatering! Så himla skojjigt med Morra som verkar vara en toppenvappis :) Och vad avis jag blir på all träning med Tys o Dizza... Agility... dräglar Jag längtar så tills min lilla snorvalp blir 1 år så att vi med kan gå på kurs. Vi får träna på egen hand och öppenträning så länge :)



Många kramisar till er alla, från mig o Ambra!

2009-08-26 @ 20:14:08
Postat av: Anonym

Jag har sagt det förrut. Å jag säger det igen;



Du är en GRYM fotograf!! Guud, vilka bilder...



Klappa doggarna från mig. Särskilt hon den där lilla ;)



Svejsan!

2009-08-27 @ 22:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback