Tyson billig i söndags, nu inte så billig längre :-)... låååång uppdatering

I söndags tävlade vi lägre spår i krokarna av Höör.

Började morgonen bra med att dra nr 15... av 15 möjliga... Snyggt jobbat Jeanette... NOT!!
Och det visade sig att mina farhågor för Tyson o sent nr i lydnaden inte var en bra kombination.

Men spåret gick bra, även om det kunde ha gått ännu bättre poängmässigt. Jag är ju bortskämd med att han är en grymt säker spårare och inte lämnar apporter i spåret... Vi fick ett spår på gammalt kalhygge som var snustorrt o på en kulle. Vid påsläppet går han på väldigt lugnt o fint, går i långsamt och mkt noggrant tempo (me like!!) och spårade riktigt fint! I första vinkeln, checkar han snabbt av till höger, men tar vinkeln till vänster och fortsätter spåra noggrant o fint. När vi kommer upp på toppen av kullen så börjar han snurra, jag tänkte det var en vinkel o vinden snurrade lite däruppe. Men han fortsatte senare rakt och insåg när spåret var slut att där måste det ha varit en apport som han för en stund hade i nosen.. men så tappade/släppte.

Kom till slutet efter ett mkt fint spårarbete av Tyson. Fick även beröm av mottagaren som sett oss hela spåret och tyckte vi (läs: Tyson) hade jobbat så fint! Kul att höra!!

Betygen var: påsläpp 9.5 (kommentar: stopp i vinkel) och 9 på spåret.

Sen var det klubben nästa som gällde. Där var det nästan direkt som det sattes igång med budföring och platsliggning när vi kom dit. Dessa 2 moment avstod vi. Några hade droppat av vid spåret, så vi var inte 15 längre men nästan.

Linförigheten kändes inte fy skam när vi satte igång, men jag sa till J innan vi skulle in att T inte kändes lika "på" som han varit senaste tiden när vi kört lydnad.
Kände att han var segare i sättandena än vanligt och ngt snett sättande (en höger om halt). Poängen blev 7.5/7 har jag för mig... liiite snålt, men jag är heller inte objektiv :-) när det gäller oss.
Sen fortsatte katastrofen.
Framförgåendet tror jag vi fick 7.5/8. Han stretar en hel del. Men där visste jag att vi hade omkring 8 normalt.


Foto: Jörgen Larsson

Läggande under gång fick vi 7 för, tror jag (igen, har inte pappret här). Det värsta var att poängvisaren sa "snyggt!!!" när jag hade kommenderat honom och jag kände själv att det var ett fint läggande. Tänker YES!! inom mig, nu vänder det. Men vad ser jag när jag vänder mig om?

Jo, hundjäveln fullkomligt inhalerar gräsmattan. Och han slutar då inte trots att jag går tillbaka mot honom och knappt när jag ställer mig vid sidan. HUNDJÄVEL!! så betyget dras ner till... 7... *suckar*

Inkallningen. Han piper de första 3-4 steg jag tar men tystnar sen. Kallar in, han kommer med full fart och sätter sig snabbt. Tänker att detta måste iaf vara en 9:a (rör vid mig vid ingången så därav ev avdrag).. och ser nu 7 . ????? Då får jag veta sen att så fort han slutade pipa så böjer han sin gamnacke o inhalerar återigen gräsmattan. När jag vänder mig om dock, så sitter han som ett ljus den jäveln.

Krypet nollade vi, visste jag att det fanns en risk för, då vi börjat om lite och inte är färdig. Jobbar dock på det.

Apporteringen. Springer ut fint, glidstoppar o träffar med en tass på apporten. Fint gripande, ett omtag halvvägs och ställer sig sen vid mig. Dk iom ett surt : FOT! från mig. Får även där typ 7 i p...

Hoppet var det några som nollade. Stod väldigt nära stegen, där TL lade apportbocken. Men kändes oxå som om det var dofter där som lockade många hundar så de glömde bort vad de egentligen skulle göra.

Men nu så visade min älskling T att han kan.. ibland iaf... och fick sin 10:a för dagen.

Fattades knappt 40 p i lydnaden för uppflytt. Inte alls nöjd med T's lydnad då vi spottat upp oss rejält och kan MKT bättre än detta. Men.. hade jag bara fått en 8:a i platsliggningen så hade vi haft uppflyttet trots den usla lydnaden... nåja, på det igen... när vet jag inte än pga schemaproblem på jobbet. Blir nog inte förrän i höst.

Det värsta var när jag gick av planen så kom en av de medtävlande o sa: Vilken fin lydnad ni hade! ????? What?! som en polare sa på MSN när jag berättade det: hade du inte lust att ge henne en smäll? *asg*
Jag tittade bara på henne förvånat och sa: tycker du? Här har du honom, han är gratis! och gav kopplet mot henne.

Hon ville säkert bara vara snäll, men helt ärligt... hon kan bara ha sett hoppet om hon tyckte det var fint... för det var det INTE.

Bild från linförigheten...

Foto: Jörgen Olofsson
-------------------------------------

På måndag åkte jag till Malmö Bk. Träffade Nina o Gosia där. Vi fikade lite, snackade skit och sen körde vi våra hundar. Nina började med Nixx, sen kom Gosia med Oscar. Nina sa sen att jag skulle ta ut odågan även om jag inte tyckte han förtjänade det. Men, men... när Nina låter bestämd så lyder man *asg* nädå... ville själv se om han var lika jävla usel som dagen innan.

Ngt segt sättande, men då tog vi ett utvecklingssamtal peppat av Nina och sen gick han som en klocka. Vad faaaan, Tyson?! Helt ärligt....

Han gjorde alla momenten vi testade finfint... det är bara bryta ihop och komma igen. Det värsta är att jag redan på väg hem från tävlingen i söndags började analysera o tänka vad som hände. För jag var inte nervös, så där pajade inte jag på planen iaf.. och jag var inte sur på honom när vi körde lydnaden, utan gjorde som jag brukar mellan momenten o så...
Däremot börjar jag klura på om han var trött/seg efter spåret, och iom knappt ngn paus utan inom 1 timme så var vi på det. Nr 1 t ex, gick på spåret typ halv 9 och jag gick på mitt 10.20... och vi körde igång med lydnaden mellan 11 o halv 12.
Nåja.. gjort är gjort.

Kändes ändå bra att se att han faktiskt KAN!

Resten av veckan har varit fullt ös. Tisdag var det lydnadsträning med gruppen. Åkte dit tidigare o körde uppletande och så körde jag platsliggningsträning med T, även med skott. Han var faktiskt riktigt duktig!! Så det känns som om det börjar gå åt rätt håll. *hoppas*

Onsdag var det paus från hundtränandet.

Torsdag var det på det igen. Körde med Ulrika o hennes fluff Frasse (Briard a la busig) . Hon ville ha lite hjälp med att titta och komma med glada tillrop och tips. Gick kanonbra för dem!

Körde båda mina monster. Dizza är smått galen just nu. Pendlar i position i ff, men jag jobbar på min gång att inte gå så förbannat fort. När jag går i lugnare tempo så går hon mkt bättre.
Körde lite olika moment, och hon skötte sig riktigt bra! Var härligt och varmt ute fast det var på em/tidig kväll.

Tyson fick oxå köra. körde lite ff, apportering och krypövningar. Tungan hängde långt ut efter ett tag. Lite vatten o paus på gräsmattan o så på det igen.

Avslutade med framåtsändande-träning som vi inte gjort på ett tag. Och jäklar vad han var duktig!! Började med några sakta-gående från gruppen o ut. Sen vidare med framåt till gruppen och ett varsågod till belöning. Sen vidare med framåt till grupp o så sakta vid grupp med hjälp av linan. Första gången brände jag mina händer duktigt men han kom sen på vad han skulle göra. Andra gången var ruskigt bra fokus av killen och han gjorde det skitsnyggt!! Jisses vad jag jublade!!

Dizza fick oxå köra samma övning, och där hade jag inga direkta förväntningar, men lilla prinsessan överraskade matte!! Vila i form heter det! Hon var sååå duktig, hennes saktagående var så jäkla bra att jag kunde släppa linan och bara berömma med rösten och hon ökade inte farten!! Damn!!

-----------------------------------

Fredag var det dags för träning med Susanne och Monica, Magnus dök även upp vilket var kul Har inte sett han o Thia på länge, och det såg riktigt trevligt ut. Monica har jag inte heller träffat på länge, och det var kul att träffa henne igen och se hur duktiga dem var trots otur med sjuk vovve o sånt. De showade lite med frisbee-trix, vilket var kul att se.

Jag var inte så seriös i träningen i fredags, utan mest "holabaloo-träning" . Testade även Dizza med metallen, men hon vill icke ta den... testade att fästa den i lina o köra jakt .. men icke... så dum är jag inte, sa Dizza.  Nåja, det kommer väl ngn gång.  Hon fick även leka lite frisbee med Susanne.

Tyson fick "leka" med Reja. Haha, han tyckte hon var jobbig som skulle skälla honom rätt i örat. Han sa ifrån och sen skötte hon sig hihi, hon är en busfia.

Bilder från fredag:


Reja, in action


Huh?! Vad vill ni? Thia charmtroll


Fullt fokus


Yes!!!


Den som gapar efter mycket...


In med magen!

------------------------

Lördag: spårträning med spårgruppen.

Denna lördag; premiär för mig o hundarna på Kabusa. Det var heeelt underbart väder, klar himmel och solen lyste. OCH, hör o häpna: näst intill vindstilla (vilket aldrig händer där, enligt de andra).

Tyson fick ett spår som var typ 1050 m (enligt Lasses spår-gps), med spetsvinklar och kulle upp o kulle ner. Snustorrt underlag. Och jisses vad han jobbade snyggt, min T!! Jag gick verkligen och njöt bakom honom i linan. L gick bakom och kom med jämna mellanrum med ett BRA!! eller SNYGGT!!  där han gick o tittade på sin gps bakom oss. På ett ställe, vid en brant nerförsbacke mot havet, fick T ett tapp men jobbade så himla jäkla bra och fick upp det igen och jobbade sig till slutet som låg 150-200 m längre bort. Jisses vad jag var ímponerad av hans noggrannhet och spårning överlag!

Gick med ett STORT leende tillbaka till bilen.

Dizza gick oxå ett riktigt bra spår!! Hon har vuxit så fint i spåret, och jag litar fullkomligt på henne. Hon är oxå rätt tydlig när/om hon får ett tapp men jobbar fint för att hitta spåret igen. Går tillbaka och ringar in det fint. Det sura med hennes spår var att ngn hade tagit slutet för henne. Men det är nog bara vi som bryr oss om sånt, hon är ju lika nöjd för det. Hon fick sin rosa gris som belöning och sprang glatt omkring med den.

Körde även uppletande. Båda skötte sig riktigt bra, och det känns som om vi börjar komma någonstans, nu ska vi bara jobba vidare och få ett helt fungerande uppletande, sen är det högre nästa för Dizza o sen även T.

-----------------------
Idag, söndag, när jag sovit lite efter att ha jobbat natt, så ska jag ev ut mot Kabusa igen, för det var så himla vackert där. Ev spår med sällskap eller bara promenad och lek för hundarna.

Sen är det laddning för nästa nattpass som gäller och en hel del fortsättning på beställningarna som ska fixas innan jag åker till norrland.

Kram på er där ute!

Kommentarer
Postat av: Helen

Oj, vad ni ligger i:) Det kommer nog att gå kalas på nästa tävling med Tyson. Då har ni säkert platsliggningen och då går det ju;) Kram från oss i Stockholm

Postat av: Mirjam

Skönt att han kostar lite pengar igen Tyson för han är ju en rätt mysig påg när han skärper sig :). Men visst kan man bli förbannad för mindre ;).



Låter som en härlig dag på Kabusa!! Hänger gärna med och spårar någondag!

Kramar

2009-04-05 @ 17:16:42
Postat av: Nina

Hellooo! Utvecklingssamtal för pojkar med sega lallor kan vara bra ibland :). Han kunde ju sina trick jättebra, Mr T. Härligt med en lyckad spårdag igår - sånt räddar en hel vecka ... nästan 14 dar' faktiskt ;). //Kramelikramkram

2009-04-05 @ 17:46:53
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Lie

Jösses vad ni ligger i och tränar :) Härligt jobbat..... Nästa gång fixar ni uppflyttet :)



Vad är det där gröna på fotona??? Här åker vi skidor var ute på isen och myste hur länge som helst igår :)



kram på er!

2009-04-06 @ 05:25:01
URL: http://lieslya.blogspot.com
Postat av: Elin

Hej och tack för att du är så snäll och söt jämt. :) Och du; den lydnaden fattade ju eg. bara en platsliggning. Tänk när han gör som han brukar då blir ni livsfarliga. :) kramar

2009-04-06 @ 08:49:35
URL: http://eloz.tk
Postat av: Git

Bra uppletande och ingångar med båda vovvarna i lördags, ni är på G

2009-04-06 @ 22:11:10
Postat av: Tyke

Jag kan ta Dizzaler.....Tyson får du behålla...fast hon ska ha rosa halsband..Kram

2009-04-08 @ 07:49:45
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Magnus och Thia

Fina foto på fina flickor :-)

2009-04-08 @ 21:48:16
URL: http://kipikiinthia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback