Lite bloggtorka...

Senaste tiden har jag inte känt för att blogga... vet inte vad jag ska skriva, och då blir det inte kul att läsa heller, antar jag...

Jag hade semester förra veckan, då jag hade stora planer med att fixa hemma o så... *fniss* öhhh, inte så mkt hände på den fronten... nåja. Jag hade tid för mig själv o med mina hundar och kunde njuta av att bara vara. Och DET gjorde vi!!

Onsdagen steg vi upp tidigt som tusan för att köra upp till Malin (
www.rottisivar.com) för att sedan på torsdagen träna för Frida Sundberg (www.sundbergshundtjanst.se) . 


Fridas Best :-)

Resan började inte sååå bra.. 10 min hemifrån började jag bli irriterad över mitt val av dubbdäck isf odubbade vinterdäck.. Ok att det låter en del med dubbdäck, men det här är ju groteskt... tänkte jag. Sen insåg jag snabbt att detta är ett oljud som jag omedelbums måste kolla. Stannade på en rastplats och hoppade ut. Gick till höger bakdäck, och jisses!!! ALLA 5 muttrar var lösa så jag kunde röra på dem... Fram med hylsnyckeln och försökte skruva åt. Men 2 st låg snett, så däcket hade nog satt sig lite... Fram med domkraft, lossa däcket för att trycka in den igen och skruva åt alla muttrar. Gick sen igenom däck för däck o drog åt dem extra super mycket... Gissa om jag blev nojjig!! '

Kan ju inte skylla på ngn annan än mig själv då det är jag som bytte till vinterdäcken själv. Höger bakdäck var det däck jag bytte först och glömde nog dra åt ytterligare en gång när bilen stod på alla 4 igen... Allt väl och ingen skadad, vidare mot Malin o Rottisarna!


Inget bra fokus, men hon är för söt Greta-tjejen.


Fundersam Greta..

Det blev massa träningssnack, och så pizza o lite vin på kvällen.

På morgonen var jag glad att jag iaf bytt till dubbdäck då det var rätt så halt på sista biten till Frida o Jonas.


Se så fint de går... "höger, höger, höger, vänster, höger" *trallar*

Malin började köra med Greta, så fick jag i lugn o ro kolla in hur hon kör och tänker hund. Såå kul att se Malin o Greta träna, jisses vad de funnit varandra!! Och Greta har definitivt vuxit av detta, för ett drygt år sen var hon lite mer försiktig men nu bjöd hon in till lek och skulle kampa och leka massor.
Blev lite förtjust i Dizzas rosa gris blev hon oxå, Greta-fia... Var tvungen att kolla om grisen verkligen var kvar på bordet vid appellplanen.. sötnosen.


Galen Greta efter favvo-kampdutten...

Jag och Malin hade en del gemensamma moment vi ville komma igång med och förbättra. T ex framåtsändandet... Vi fick massor av goda råd och idéer hur vi ska komma igång och sedan gå vidare.


Vaddå fokus på matte?! Jisses vad duktig Greta var...


Greta, prinsessan av Stallarholmen.


Stilig rottisdam.. igen :-)


Ingen bra bakgrund... men gillar Gretas spaningsface.

Utöver det så körde jag Tyson, ställde lite mer krav än jag gjort innan, fick lite tips om hur jag kunde variera vissa moment eller rättare sagt belöningen. Detta har funkat riktigt bra och jag märker en stor skillnad i vårat samarbete, Tysons mer odelade uppmärksamhet mot mig och vad vi nu ska hitta på. Härligt att få tillbaka självkänslan och självförtroendet med Tyson, ni har ingen aning om hur mkt det betyder för mig!! Mot nya mål!

Vi körde även lite delar av apporteringen och nya infallsvinklar i hur jag kör med honom. Ögonöppnare för mig...hihi

Med Dizza körde jag inkallning med ställande, fria följet/positionsträning och även lite olika övningar för att bygga upp lillfian. Körde även störningsträning i form av att Frida gick bakom/vid sidan och gjorde lite olika saker för att "störa" Dizza. Detta för att få henne att förstå att tappar man kontakt med matte, då missar man belöningen i form av kamp. Detta snappad lillskruttan snabbt, för kamp är ROLIGT o vill man inte missa, juh!!

Körde även så Frida fick kampa med Dizza, skickade Dizza på markeringsövningar med kamp m Frida som belöning. Genom hinder med olika skrammelgrejer för kamp. Såg redan där och då hur hon köpte det och byggde på sig. Erfarenheter, det är det jag måste bli bättre på att ge henne. Alltför ofta går man i sina vanliga fotspår och kör samma gamla vanliga grejer... hur roligt det än må vara, så är det ofta de nya erfarenheterna som får dem att växa!

Jag var helt slut i huvudet efter timmarna hos Frida med Malin och alla vovvar. Vi bjöds på mat som Jonas hade fixat, riktigt gott!! Träffade även Best och Jonas vovve Frost. Shit vilka trevliga hundar. Fick även leka lite med både Frost och Best. Slutade med Best klamrandes runt mitt ena ben och jag gick dragandes med ett stycke Best i benet med sin bitkudde i munnen... sötnosen!!

Jag är riktigt imponerad av Frida! Hon köpte vad man sa och ville göra/inte ville göra. Jag ville t ex inte gå in i moment som jag påbörjat  som t ex platsliggningen med Tyson enligt Svartbergs tips. Jag vill ge det en chans, då jag ser stora framsteg i Tysons sätt, och fullfölja hela vägen. Om det sen inte skulle gå hela vägen, så kan jag prova annat.


Best håller hårt i sin matte...

Det är en tjej med huvudet på skaft och många ess i sin rockärm. I min värld så blir jag iaf imponerad av en tjej med de framgångar hon haft fortfarande har fötterna på jorden och sen fixar nya utmaningar med sin kollega/träningskompis Best. Så som IPO1... fixat... och nu ev Mondioring... många järn i elden!!

Ser fram emot Vixax-dagarna då jag förhoppningsvis kommit vidare med de olika momenten som vi körde och för att kunna bygga vidare på dem!!

Vill bara avsluta med att säga att bilderna inte blev så bra pga rätt mörkt ute (träden skuggade snabbt planen).. men ni får hålla tillgod med dessa iaf..


Kommentarer
Postat av: Mirjam

Men hjälp med vinterdäcken!! Men när vi körde hem från Karlsborg förra året lossnade fyra muttrar från ett av våra däck, och då hade verkstaden bytt :S!! Inte kul alls!

Det verkar ha varit en toppenhelg med en massa bra tips! :)

Många kramar

Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Du är en händig Kvinna Jeanette :-) Men fy fasiken o upptäckasådant här,, kunde gått illa vännen.

Riktigt kul att läsa din blogg gläds så otroligt åt dina framgångar och är så full av respekt av din "mål focusering"

Kramen från galningarna...

2008-11-15 @ 11:01:16
URL: http://retrivrarna.blogg.se/
Postat av: Elin

Roligt med en uppdatering bruden!! :) Åhh avis jag blir på er träning hos F. Hon är verkligen duktig... och det är du och Malin med! Ni hade nog en härlig dag kan jag tänka mig.



kram kram

2008-11-15 @ 16:23:59
URL: http://eloz.tk
Postat av: Malin

Åh vad kul att du uppdaterat! :D Ha ha, så jag skrattade på bilden av mig och Greta! Precis så jag tänkte, superkoncentrerad: "höger, vänster... när skulle jag svänga?! höger, vänster..." ha ha!

TACK för två härliga dagar, det måste vi göra om!

Kanske tar dig och kommer och bor hos dig i sommar då, när lägret är ;) :D

Det var jäääääättekul att se dig träna med Dizza och Tyson och jag blev så imponerad av er alla tre! Så fin relation du har med båda Tyson och Dizza och dom är så underbara, båda dina voffsingar!

Nu ska jag ta och maila dig om lite andra saker ;)

KRAM på er!!

2008-11-16 @ 21:14:59
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Nina

Herregud alltså! Tappa hjul är ju INTE kul :(. Bra sås reder sig själv sägs det ju och det verkar stämma. Fina bilder tycker jag ändå ;). Verkar ha varit superkul med lydnadsläger och Frida lär ju vara nåt i hästväg och dessutom begriplig. Bara en sån sak :)! Ha en gosig vecka. //kramis

2008-11-17 @ 10:50:00
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Anna

Åh vad fina bilder på Greta :D Snackar en hel del med Malin på msn om rottis och hundträning, såklart! Vilka fina bilder! Ska helt klart läsa vidare på din blogg :D Roligt att det verkar gå frammåt i träningen för dig/er!

2008-11-17 @ 22:24:37
URL: http://cockermatte.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback