Ibland suger det att vara hundägare....

Inom kort period så har 3 goda vänner fått ta det jobbigaste beslutet en hundägare måste ta någon gång...

Att ta de orden i min mun fasar jag för: låt min bästa vän få somna in.. Och jag har fällt tårar för vad de gått/går igenom...

Här kommer en "tribute" till mina vänners bästa vänner.


Fotograf: Laila Berglund
Vega o Darius delar leksak...

Eva; jag lider med dig o vet hur mycket Vega beyder för dig! och det var på tok för tidigt...

Hon var din följeslagare, vän, valp-polisen, den som lyssnade till ditt hjärta o dina känslor, den som fick dig att skratta även i en kris.. ja listan kan göras lång! Hon var speciell och hade flera rävfarmar bakom varje öra. För de påhitt hon kunde hitta på skulle göra Emil i Lönneberga avundsjuk *ler*

Och jag vet att ingen hund kommer att fylla hennes plats, för hon var "one of a kind". Även om hennes huvud vägrade ge med sig, så sa kroppen ifrån... Och det gör mig ont att veta att det värker i dig av saknad. Hon kommer alltid att finnas i ditt hjärta. Er tid tillsammans var alldeles för kort...

Vi kommer alla sakna Vega's framfart på Lövdala.

------------------------------


Nina o Cassie
Fotograf: Åsa Pelli

Nina.... Jag vet att Cassie fått leva en händelserikt o lyckligt liv med galna matte :-)

Du har alltid satt Cassies behov först. Så även nu... även om det gör ont. Men som du lovat dig själv o henne; hon skulle aldrig få lida. Och det gjorde hon inte, när jag träffade henne hade hon alltid ett leende i ögonen. Världens charmigaste boxertjej!
Hon fick leva ett långt o lyckligt liv. Intill det sista så lekte hon fullt ös, medvetslös. Och som du sa, Nina. En boxer hoppar i graven, så lever dem!
Cassie, vet jag, avgudade dig och njöt av varje sekund av sitt liv vid sin mattes sida. Hon är nu din skyddsängel och håller ögonen på dig från sitt rosa moln där uppe. När du känner ett nyp i örat, så är det Cassie som pratar med dig.




-------------------------------------



Barbie
Fotograf: jag själv.

Jenny.... jag har inga ord för vad du gått igenom. Det gör ont i mig när jag tänker på vad du och Barbie gått igenom.

Barbie var full av liv och lust och en massa bus. Jag ler bara jag tänker på den spritt språngande galna, härliga hund som Barbie var. Det gick inte att annat än le eller skratta i hennes närhet. Och hon log med hela sin kropp. Hon lämnade ingen oberörd. Och vilken arbetslust!! I mina ögon, och i många andras vet jag, hade hon blivit en lysande räddningshund, men tyvärr blev det inte så. Ja, hon hade blivit bra på vad som helst matte o Barbie hade företagit sig. Vilket team!

Och just för att Jenny kände sin träningskamrat/vän så gott, så kände hon att Barbie inte mådde bra. Hon såg något i hennes ögon och i hur hon förändrades och visste att något inte stämde. Efter många turer, tyvärr hos "fel" veterinär till en början, så fick hon svar på vad hon befarade. Barbie hade ont, och det var inget som kunde rehabiliteras/opereras.

Jag fick ett sms av Jenny som skrev att hon skulle låta Barbie somna in. Jag stod på jobbet och ögonen fylldes med tårar. Detta önskar man inte ens sin fiende. Jag kan inte ens börja förstå hur ont det måste göra för Jenny...  Barbie blev bara 2 år... livet är orättvist ibland.

Jenny, jag vet att du saknar "damp"-Barbie.... men hon ler mot dig från himlen och är överlycklig över den roliga tid hon hade med dig!! För en mer påhittig matte finns nog knappt. Ingen hund har tråkigt vid Jennys sida, och jag är imponerad hur väl hon förstår sig på hundar. Jag önskar jag hade hälften av den talang du har, Jenny.





/Kram

Jeanette


Kommentarer
Postat av: Helen

Usch, jag blir ju alldeles tårögd även fast jag inte känner dessa personer och hundar men du skriver så fint om dem. Ja, att ta det beslutet är inte lätt men när man väl har gjort det så brukar det kännas bättre. Många gånger skulle man säkert få dåligt samvete efteråt om man INTE tog det beslutet. Om man i efterhand vet att hunden kunde sluppit lida..... Tyvärr gör ju många så; de vill ha kvar hunden för sin skull och tänker inte på sin älskade hund. Nå, hellre ett lite kortare liv men att må bra än att ha en långt liv med mycket lidande. Kram till er alla och kramar om era hundar!

Postat av: Jossan

Usch de är ju så att man kan börja gråta! Härligt och se att du lever iaf:)! Tackar så hemskt mycket för gratulationerna! Alla vi på berget hälsar och önskar er en trevlig midsommar!

2008-06-19 @ 13:20:46
URL: http://www.bolteus.se
Postat av: Mirjam

Usch, lika sorgligt i din blogg som i min :(. Ha en skön midsommar så ses vi snart!! :)

Kramar

2008-06-19 @ 19:12:28
Postat av: Elin

Ja usch vad ledsamt att behöva ta bort sin vän.. :( Bara tanken får mig att gråta.



Tack för grattiset iaf! kram och trevlig midsommar på er...

2008-06-20 @ 18:09:26
Postat av: Ann-Margreth Pako & Kryddan

jadu detta beslut är ngt man riktigt förfasar sig för... Så fint skrivet av dig,, det bor nog en liten författare inom dig kram

2008-06-23 @ 19:16:25
URL: http://retrivrarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback