Min Dizza är tillbaka! För stunden iaf ;-)

Min Dizza är tillbaka som spårhund!! Matte nöjd.

Vi hade nämligen spår idag med Eva o gänget. Målet för spårning var vid Arrie på fält.

Sist vi spårade så gick hon mest o lallade omkring o vindade o hade sig... så matte tog henne av spåret. Inget mer med det. Men detta gjorde att jag var sisådär peppad att spåra med henne själv. När hon inte går som hon brukar så är det lätt att tappa motivationen för att ta sig ut o spåra, iaf med henne. Men man får oxå tänka på att det är mkt som händer i hennes huvud just nu, matte går ju o väntar på att första löpet ska vara överstökat... men icke. Snart 11 månader o inte ett löp i sikte. Ja ja, det kommer när det kommer.

Tillbaka till spåret. Jag kände att jag ville gå tillbaka lite i spåret och gjorde ett rakt medvinsspår ca 100 m långt. I början körde jag omlott 5 häl-mot-tå-steg o sen 5 vanliga. Detta körde jag de första 20 metrarna, sen vanlig steglängd. I slutet en pipis väl gömd under gräs.

Hur gick det då? Hon gick jättefint i kärnan. Ngn enstaka gång max en meter ut, men det var som om hon andades ut då o sen in i kärnan igen och fortsatte, och vinden hade vänt lite så det var lite sidvind när vi tog spåret. Spåret låg ca 1 timme. Hon drar ju som värsta bulldozern de första 40-50 metrarna men sen gick hon lugnare.

Jag var kanonnöjd, speciellt efter falleringen innan när vi spårat. Puh!! Vi spårar även i dag, söndag, så jag återkommer med en uppdatering efter det.

Vi började även lite på budföringen, och Dizza satt inte mer än kort för att rusa glatt till matte igen. Men hon var lika glad ut till figgen varje gång. Sötnosen! Detta tror jag hon kommer att lära sig snabbt.

Medan vi väntade på att spåret skulle ligga en stund, så körde vi en platsliggning. Dizza fick ligga med de 2 äldre hundarna som oxå ligger fint. Dizza låg så himla fint, som en sfinx. Hon började doppa nosen, men ett kort ah-ah fr matte gjorde att hon slutade med det o låg fint. Vi körde en 2 minuter, och hon visade inga tendenser till att gå upp. Så lugnt o fint, inte ens när jag närmade mig eller famlade i fickan efter godis att ge medans hon låg så visade hon noll tendens att sitta upp. Tummen upp för min stjärna!!

Speciellt när de andra 2 lika unga, o tom ngt äldre, inte låg så fint o lugnt så blev jag ännu gladare för vad jag har i kopplet. Hon är en hoppetossa, men så fort vi tränar så samlar hon sig så fint o fokuserar på det hon ska göra.

----------

Idag var jag o även Allan på IPO-tävling på Og Sturup. Jag har ju nu äntligen inhandlat en egen kamera!! Yihoo!! Nu väntar jag på ett objektiv och lite annat smått o gott till. Malin, ska höra med dig ang eran ryggsäck som ni verkar nöjda med. Vad för kamera? En EOS 400D. So far so good. Har inte hunnit kolla på bilderna jag tog på tävlingen, men antagligen inte så lysande m tanke på fotografen o 17-55 objektivet som var på... Återkommer om några bilder blev ok, för mer kan ni inte förvänta.

Allans bilder blev bra, och dem kan ni se på
www.allanbank.se under galleri o tävling Og Sturup. Se o njut!

För att snacka om annat än bara hund, så har jag haft mkt att göra med nya huset. Jag gjorde misstaget att börja riva lite i tapeten som satt löst i gästrummet. BIG MISTAKE! Det slutade i att jag, med viss "hjälp" av hundarna, rev ner tapeterna o har nu börjat spackla. Jag har även tagit bort plattorna de satt vid fönstret som det var glipor i, och satt upp nya med väv på.

Jag tror det blir kanonbra i slutet och ser framför mig rummet med nymålat tak o väggarna likaså. Nytt golv som jag även ska ha i "hallen" när man kommer upp på andra våningen.

P g a huset så har jag fått välja bort en del hundträning för att hinna med o inte stressa för mkt, men det tar vi igen senare!

Igår tog jag mig så äntligen modet att snacka med bonden som har fältet utanför min tomts ena sida, för att kolla av om det är ok att sätta staket en meter utanför min tomt pga träd på tomtgränsen som gör det svårt för mig. Han verkar lite butter, men inte alls omedgörlig, så han skulle komma förbi i veckan o kolla av var jag tänkt sätta upp staketet o ge mig ett ok. Håll tummarna! (jag lade upp det så fint o sa nåt om att jag har hundar o vill inte att de ska rusa ut på fältet o förstöra åkern för honom hihi, man får ju lägga upp det så han ser fördelar med det)

Nå, åter till arbetet.

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Linda

En såndär kameraväska som Malin och Maria har, har vi med :D Köpte vår för ca 1 år sedan på Expert på Mobilia. Superbra väska. Gav nog en 800:- för den.

Jag ser fram emot att få komma ner och se på huset :)

Påminn Allan om den 20 maj. Om han var intresserad av att fota uppställda hundar? Annars måste jag själv göra det och då blir det itne så bra haha.

Kramar Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback