Lydnad för T o kursavslutning för D

I tisdags var det lydnadskursen för T igen. Jag kom sent för att jag glömde bort tiden när jag höll på att fixa i huset....men vi hann iaf med att träna i grupper. Och så hade dem en hemsk videokamera med sig.

Meningen var att vi skulle tänka ut 2 moment vi har "problem" med eller vill förbättra. För oss blev det linförigheten och apporteringen. Han går iofs mkt bättre nu, men jag vill gärna se vad jag gör fel o kan förbättra. apporteringen är fortfarande under förbättring o ville även där se hur jag gör o vad jag kan göra annorlunda. T har nästan slutat tugga vid ingång men har tappat farten lite, så jag vill lära mig att balansera det.

Det var typ vår tur nästan direkt, så jag hade precis hunnit värma upp lite med Tyson. Nåja... framför kameran nu...

Vi började med linförigheten. Och vad gör T? Jo, han går jättefint. Ok, ingen 10a men det har matte inte heller gjort sig förtjänt av. Men iaf en 9a och det kändes UNDERBART. Han "trängde" en enda gång vid en vänstersväng men sen gick han som en dröm o hade raka o snabbare sättningar!! Yihooo!! Nu finns det säkert en massa att gå igenom iaf o förbättra, men jag var kanonnöjd.

Apporteringen då? Han tog ett omtag en gång, men sen tuggade han inget. Dock trav tillbaka, men galopp ut.

Men jag insåg nåt senare under träningen.... ju längre jag kastar desto bättre fart tillbaka! Aha!! *lightbulb moment*

Så nu får jag träna biceps o kasta längre helt enkelt!!

I gruppen ville jag fortsätta jobba på apporteringen och så krypet.

Började med apporteringen o det gick bättre o bättre, och han satt jättefint vid min sida hållandes apportbocken! Min pojke!!

Krypet gjorde vi oxå stora framsteg! Jag insåg att jag faktiskt får säga till honom när han tjuvar, så det slutade han med. Han kryper lägre och det känns bättre, men fortfarande långt till ljuset längst bort i tunneln. Men vi kommer att klara detta!

Mellan momenten körde jag lite slalom mellan mina ben o nåt annat freestyle-moment, för att lösa upp o få upp kontakten ännu mer. Han tycker det är kanonkul!!

Kom givetvis med i lägre spår i Bjuv oxå... men jag ska avanmäla mig för jag vill inte misslyckas i platsliggningen, så det blir vårat stora mål i sommar. Platsliggning, platsliggning, platsliggning.

Till Dizzelizz då.

Avslutning i går. Vi avslutade med sök i ladan igen. Flera figgar samtidigt. Och shit vad hon jobbade bra!! Hon visade inte ngn som helst trötthet, ens i 2:a omgången. Hon tyckte det var kanonkul, och jobbade intensivt hela tiden o sökte av hela området.

Det har verkligen varit kanonkul på kursen. Tar ev den till hösten igen mest för skojs skull. Aldrig fel med lite freestyle, flyball o rallylydnad.

Efter kursen stannade vi till på appellplanen, där flyballgrejerna stod framme. Dizza for fram direkt o tryckte på plattan! *asg* Hon blev så himla förvånad när det inte kom en boll.... Så jag satte en boll där och gick tillbaka så hon fick hoppa ett hinder och sen springa fram o trycka på plattan för att få bollen. Kanonkulan Dizza rusade fram o blev överlycklig när det kom en BOLL!! Ärovarv blev det många av.

Tyson fattade detta direkt och lärde sig själv att om man trycker på plattan så kommer en boll, men hans intresse fastnade vid maskinen istället, så Dizza tog bollen o sprang iväg.

Körde även lite lydnad med den andra hunden springandes omkring som störning. Tyson gick om möjligt ännu bättre, för vad gör man inte för att lillasyrran inte ska få mattes uppmärksamhet?! Dizza var likadan.

Jag kunde inte somna nöjdare...

Ska köra lite spår i helgen o ev nästa helg, mest för aktivering under renoverandet. Men samtidigt för att komma igång igen. Dizza har glömt hur man spårar o T likaså. Sist vi spårade så vindade de bägge 2 in nåt annat längre bort o kunde inte fokusera... Crap!!  Men på det igen ska jag!

Kommentarer
Postat av: Elin

Vilken skojig läsning :).. härlig bild på Dizzelizzen oxå där hon springer genom tunneln.. vaddå, läskigtm vad är det? hihi...

kramar

2007-05-04 @ 17:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback