Sök o måndag...

Igår körde vi upp till Landskrona för lite sök.

Jag visste redan innan att Tyson var övertaggad efter få träningspass den senaste tiden. Och mkt riktigt: mkt spring o ingen hjärna. Vi körde vindövningar, o visst snurrade vinden lite, men han var inte speciellt noggrann i sitt sök utan sprang hellre. Tog t ex figge 2 isf figge 1, BÅDA turerna.... suck. Inte mkt att nämna där.

Dizza då? Jo, hon är så himla tydlig i sin markering så missar man den så är det katastrof. O det höll jag på att göra för att innan vi skulle börja vände jag mig om mot gruppen på stigen för att konferera om nåt, då ställde hon sig o hade figgen redan där. Så det var bara att ta ett par steg till, släppa galningen o så j-a snyggt hon skötte det, klockrent rakt på figgen!! Jag stod o gapade på stigen. Jisses amalia!

Nästa figge då? Den låg djupare, men hon jobbade sig självständigt utåt, även om man kunde se att vinden slog då o då, men hon väntade bra in vinden igen o fortsatte rakt på figgen. Kampa är guld, hälsar Dizza!

Det som var skönt att se var att inga som helst tveksamheter med att kampa med figge fanns där. Och hon sprang t o m o bjöd upp till ny kamp efter vinst, hos figgen inte hos matte!! ujuj, tjejen har mognat lite.

--------------

Måndag....

Jag bestämde mig redan i går kväll att det skulle ut o spåras idag på fm. Sagt o gjort. Jag åkte till Bokskogen. Började med att lägga spår. Ett 100-150 m till Dizza med 4 apporter i form av minimjukdjur, pinne o pipis i slutet. Till Tyson ett 250-300 m med 6 apporter. Hade även gått över spåret en gång, för att se hur han reagerade.

Ut på promenad med hundarna, och vad ser jag när jag kommer tillbaka? Jo, att den andra hundmänniskan hade lämnat hundens skit mitt på början av stigen, vid parkering utan att plocka upp. Jag satte en bajspåse i vindrutetorkaren... hur lat kan man vara?!?! Undra hur hon reagerade när hon såg bajspåsen? *nyfiken*

Jag började med Tyson. KATASTROF!!! Jisses. Han spårade inte många meter, utan gick o vindade o spatserade omkring. Då blev matte less o kopplade av honom selen o gick till bilen med honom.

Nästa hund till spårning. Dizza plockade upp spåret jättefint o satte igång i full fart a la bulldozer. Hon har ju inte fått spåra på länge o var duktigt taggad. Hon hittade/markerade alla apporter, men de var inte så mkt värda att hon stannade längre vid dem utan fortsatte spåra istället. Men hon tog spåret jättefint o vinklarna oxå. Låg i näsan förutom när hon fick sista pipisen i slutet ca 5-6 meter från slutet då hon fick motvind o vindade in den. Men jag sket i det o var jättenöjd med hennes spårning. Envis som jag är så gick vi vidare till Tysons spår för att se om hon hittade några av apporterna som vi aldrig han med. Jajemän, tjejen hittade 2 st!! Duktig kicka som har näsan på 24-7.

Några ärenden på vägen hem vid Jägersro, o sen beslöt jag mig för att åka förbi Arriesjön o se om det var tomt på folk så vovvarna skulle få bada. Tur hade vi. Det är sol idag, men inte så varmt o väldigt blåsigt=perfekt hundbadväder. Det var 3 tjejer med 2 hundar som badade precis vid parkeringen, men vi gick över på andra sidan o jisses vad Tyson älskar vatten, han svalde halva sjön tror jag som han pissat ikväll *asg* De fick plumsa/simma/leka i drygt 30 min sen ville matte hem.

Efter att ha fixat med en massa beställningar bestämde jag mig för att vi behövde en ordentlig runda i solen. Så 1½ timme senare är jag hemma igen. Skönt var det o hundarna är lagom trötta o nöjda nu efter dagens bravader!

I morgon ska vi träna på em med Eva, och sen blir det bootcamp Eva för Tyson ett par dagar. Dizza o jag ska ha "kvalitetstid"=mysa i massor, o träna en del så klart :-)

Ha det bra så länge!!

Kommentarer
Postat av: Lotta, Mozart, My o Greta + valparna

Myys med hundbad!!
Kul att Dizza går så bra nu!

Postat av: Elin

Hej hopp... här åker man ifrån det regniga söder mot vad man tror finare väder... men ocke! Här har de regnat varenda lymla dag :(. Skönt att ni börjar få sol iaf :D.. Härligt att lillaprinsessan sköter sig så fint oxå. T. har väl bara haft en snurrig vecka med höglöpsyrra och allt kanske..
kram på er!

2007-07-10 @ 09:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback