Första träningskvällen för Dizza i år

Igår var så äntligen första träningskvällen för Dizza. Ja, vi har ju gått valpkurs innan hos Marina, men för i år var det den första.

Jag har anmält mig o Dizza till en kurs där vi kör lydnad på olika ställen varje gång. Det blir i en park någon gång o en annan på en parkering utanför ett köpcenter osv. Kanonbra!

Vi började dock hos Eva på Lövdala Hundcenter. Vi var totalt 7 hundar, o Dizza var enda "brukshunden". Där var Pekinese, blandras, BC, Puli, Cavalier, Pudel o så Dizzelizz. Vi börjad inomhus i lektionssal för att gå igenom vad som gäller och en kort presentation av alla hundar.

Dizza var kanonduktig, satte sig fint vid matte trots hundar på var sida om oss inom 1½ m. Till slut lade hon sig själv och tyckte att hon kunde vila lite när det ändå inte hände nåt. Jag var så stolt att hon klarade detta så galant, trots att hon verkar vara i en spökperiod. Hon visade inga sådana tecken dock igår.

Vi gick sedan in i ladan där Eva satt upp en "hinderbana" med olika underlag och hinder att komma över/under, för att se hur ekipagen samarbetade och hur hunden reagerade på de olika sakerna.

Dizza fick gå sist. Först var det nåt som liknade en triangel som hon skulle gå igenom (stod så att det såg ut som ett tak..) lite läbbigt, men hon gjorde det! Sen kom ett vanligt lågt hinder och en lastpal. Inga problem där heller. Sen satt Evas dotter på en stol och Dizza hånglade lite. Sen var det en stol som skulle krypas under. Hallå, jag är mästare på detta sa Dizza o rusade/kröp under den.

Nästa hinder en pressening, men det är Dizza van vid sen Annies valphage/miljöhage. Där hoppade o studsade hon glatt och satte sig även när matte gjorde halt. Duktig tjej! Sen gick vi förbi en ramp där Eva drog ett hopprep som gjorde att det lät lite... bah, no problemas!

Next; höbal som Dizza hoppade upp o satte sig på som om hon aldrig gjort annat. Sist, men inte minst..... tadaaaa: slalom med godisskålar på båda sidorna... mums.... men även det klarade hon galant o sneglade bara kort på skålen för att sedan hålla kontakten med matte igen!

Detta gjorde vi 2 ggr. En gång med koppel och sen utan. Jag tyckte det var mkt lättare utan koppel, för det känns mest som om det är i vägen. Andra omgången satt dottern på stolen med ett lakan över. Dizza satte sig fot o såg bara mig... så Eva bad dottern låta lite "ououou" kom det lite försiktigt o Dizza tittade konfunderat på lakanet... jag o Eva brast ut i fniss över lätet dottern fått fram och Dizza hånglade sen upp dottern igen när hon väl fått av lakanet.

Som avslutning för kvällen så körde vi inkallningar. Först en helt vanlig. Dizza kom lite travande, visste nog inte om hon fick lov att komma. Andra gången rusade hon, så då hade jag varit lite tydligare... Matte får skärpa sig lite... ajabaja. Sen var det inkallning genom resten av gruppen som gick omkring mellan mig o Dizza. Jäklar i mig vad hon studsade mellan ekipagen, med bara ögonen för matte. *matte varm i hjärtat*

Eva sa oxå att Dizza hade skött sig jättebra, men hon visste ju oxå att hon kan fokusera trots att hon är en galenpanna när hon får busa omkring.

Så jättenöjd åkte vi hem med ett smil på läpparna och båda var sen helt slut när vi kom hem. hihi

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad roligt att läsa om er träning och hur duktig Dizza är :) :)
Evas kurs verkar himla bra ju. Det här med olika platser och den där hinderbanan verkade superkul :) Jag får nog bygga en sådan här hemma haha.

har du tid att ses en dag kanske? Mellan alla beställningar, jobb och kurser? Kunde kanske träffats på Revinge eller så?

Kramar Linda

Postat av: Jeanette

Ja, det var superkul på kursen speciellt med så blandat med raser!

Dizza är verkligen duktig, och hon gör verligen inga större bus eller misstag här i livet, so far (eller så glömmer jag bara dem väldigt lätt hihi)

När jag själv läser bloggen, så tänker jag ... eller hur att allt är så himla bra jämt... men det är det faktiskt, just nu iaf. Och när hon busar till det så kommer jag att skriva om det oxå.

Jag har en hel del på agendan just nu, men självklart måste vi försöka hitta en dag att träna på!

2007-01-24 @ 15:41:23
Postat av: Elin

ÅHHH!! wow vad häftigt då.. en sån kurs skulle man gå det hade varit toppenbra. Vad kul att hon var en sån stjärna.. kramar

2007-01-24 @ 19:31:43
URL: http://eloz.tk
Postat av: greta

Duktig Dizza, visa nu vad vi belgare går för.
Jeanette, du har då klart för dig (min charm alltså)
Tyvärr har jag skurit upp min tass på kollo så Mozart fick gå dit med mitt fina Formel 1 block.....

2007-01-24 @ 22:11:22
URL: http://ww.myslya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback