Skojträning hos Eva

Har inte hunnit uppdatera ang onsdagen än, men nu kommer det. Allt är lite upp o ned här hemma just nu.

I onsdags var det dags för en liten "hinderbana" för vovve med matte. Kul!

Jag trodde min lilla dam skulle skälla lite o sånt, men inte ett enda knyst!! Bara svansen som ven i luften så mkt o fort som den viftades. Skitkul, sa Dizza!!

Började med att vi gick några steg fram, kom till en skylt där vi skulle först sätta hunden, sen ställa den och gå ett varv runt den utan att hunden rörde sig.

Vidare så kom Evas dotter/medhjälpare dragandes på en pulka över grus. Korv fanns det en hel del av i pulkan... Mumma! sa vovvarna. Första gången, vi gjorde banan 2 ggr, så satt Dizza vid min sida men ställde sig upp när pulkan rörde sig men bara för att kolla av vad det var...Andra gången satt hon vid min sida o hade full kontakt med mig, med få ggr som hon bara gav pulkan en snabb blick. Ingen ansats till att ta godiset!! Duktig tjej.

Nästa grej var en agility tunnel, som var en ingång i hårdplast första halvmetern och sen "tygkorv" som hon skulle ta sig igenom. Nixpix sa hon o sprang runt om. Helt förståeligt fr min sida... Själva korven var flera meter lång o inget hon sett innan. Inte heller andra gången med matte i slutet lyftandes på "tygdelen" gjorde hon det, utan tog den självklara vägen runt den till matte istället. Enkelt och bra!!

Sen skulle D sitta vid min sida, Malin kom med en rock rusandes en bit framför och vände sig snabbt med ryggen emot o satte sig på huk. Dizza rusade dit o pussade på henne. Andra gången ringde mitt jobb o ville ha hjälp med att ta en vakt, så jag stod stilla ett tag o pratade (vi har saknat mkt folk o varit underbemannade pga sjukdom därav "panik") o Dizza satt snällt men ville bara till Malin som hon fått i vinden... Så när jag avslutat så släppte jag Dizza istället och så fick hon ett kort sök bakom buske efter Malin istället. Roligt det oxå!

Sen låg 3 grejer i gräset (högt) som hon skulle få i vind, för att se intresset att kolla/plocka grejerna. Dizzas nos var på och tog alla 3 grejer!! Utan kommando letade hon vidare. Kanontjej som jag har!! Måste nog börja köra mer uppletande... host host.

Nästa var 2 ställningar hon skulle gå under/igenom som var preppade med tjockt glitter som prasslade en massa och petflaskor hängande i snören...

Jag kan ju bara nämna att Dizza har sett "Panta-mera-reklamen" många ggr och insupit informationen väl. Så jag förberedde Eva på att Dizza antagligen kommer att se det som en godisbänk o ta flaskorna... Men först skulle hon igenom glittret. Först stannade hon till för att kolla vad som prasslade, men gick fint igenom den. Sen glittrade det tilli Dizzas ögon när hon såg roliga petflaskor. Hon tog givetvis den största hon kunde hitta o tog loss den. Eva skrattade gott och Dizza såg det som belöning nog. Ja, matte skrattade oxå åt sin malliga malinutt som gick med svansen i vädret med petflaskan i munnen. Andra gången hände samma sak... surprise.

Näst sista var att göra en inkallning genom ett fält av leksaker... oops tänkte jag.... grejerna blir nog roligare än matte... så jag litade inte på mig själv o visade kampskinnet som extra dragning... skulle jag inte gjort... *ding, ding, ding, bingo-lingo* sa det i ögonen på Dizza och hon rusade i fullt ös till mig o rätt in i sidan på mitt vänstra knä så jag fick snällt hålla god min o kampa på ett ben med ett dunkande knä. Shit, vad ont det gjorde.... Men efter ett par minuter gick det över, och jag har faktiskt inte känt av det igen.. puh. Dumma matte som satte extra fart på sin redan dynamitfyllda firecracker. Hände inte andra gången kan jag ju säga... Jag lär av mina misstag haha.

Jag hade ju inget att oroa mig över!! Utan lock och pock rusade hon glad till matte utan att titta på leksakerna som hon sprang över. Yey!!!

Sista momentet var en halvgenomskinlig skål med vatten, som Eva släppte en korvbit ner i. För att se hur hunden löser detta. Det tog ett tag för Dizza men löste det sedan genom att slå omkull skålen med tassen o tog korvbitarna. Andra gången så var det mindre vatten och då doppade hon nosen tillslut o tog bitarna.

Vi hade jättekul och fick goda skratt den kvällen..

Kommentarer
Postat av: Marie o Frodo

hej.
Har nu äntligen hittat hit, bara tagit lite tid.
Verkar vart en kul "hinder-bana" ni har gjort.
Skall maila dig angående tjänstetecken.
Jag är impad över din långa dag i Påskas.
Lotta pratade något om att vi skulle åka söder ut och tränna sök någon dag.
Ha en solig och hundig 1:a maj.
Marie och Frodo


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback