Tråkig vecka....

Matte är seg och tråkig just nu... snackar nåt om ont i halsen och att huvudet känns som om det är fullt av bomull.

I måndags var det miljöträning för storebror. Det gick över förväntan, efter att inte ha deltagit senaste 4 gångerna och med ökad "svårighet" på övningarna. Dessutom höll han sig lugnare än vanligt, jagade inte upp sig av förväntan som han brukar när vi är på Hyltab. Dizza fick komma in en sväng och bara vara. Hon är en miljöstark tjej som är mer och mer lyhörd trots störningar. Kanonbra! Vi körde lite kontakt och sitta vid sidan där inne.

Tisdagen bjöd på en tur till schäferklubben trots seg matte. Där blev det appellplanen för båda en sväng och en tur in i klubbstugan för Dizza. Hon var lugn, men tyckte det var lite oroligt att ha folk springa bakom henne hela tiden, eftersom vi satt i en gång. Men hon var hela tiden lugn vid min sida. Blev inte där så länge pga nattskiftet för matte.

Onsdagen började med spårträning för båda älsklingarna. Jag gick ut och lade ett spår med två "vinklar" i form av bågar till Dizza. Sen lade jag ett spår som korsade en cykelväg (grus) och genom trädpartier och på gräs och upp för en minikulle för Tyson. Totalt 6 vinklar, osäker på längden. 5 apporter inkl slutet.

Efter en timme efter spåren lades så for jag ut med vovvsingarna. Bestämde mig för att ta Tysons först, så Dizzas fick ligga lite längre. Gick jättebra, löste övergången fint. Apporterna tog han också fint och alert, även vinklarna!! Framsteg i vinkelarbetet, känns bra. Han jobbade fint hela tiden och analyserade bra.

När vi väl var färdig med det spåret och på väg till bilen och Dizza så började det blåsa upp ordentligt och på nolltid. Matte och Tyson började springa till bilen för att rivstarta och sticka till Dizzas spår innan det blåste upp för mkt. Men det hann vi ändå inte. Där jag lade spåret fanns en del träd runt gräsytan och vinden snurrade en hel del. Det blåste riktigt mkt, men jag kände ändå att jag ska sluta begränsa mina hundars arbete med mina tankar/farhågor. Så på med selen på Dizza och iväg bar det! Hon jobbade hela tiden, dock inte med nosen i backen hela tiden, men det kan jag inte begära under dessa förhållandena. Att hon vägrade sluta jobba var det stora priset för mig! Hon hittade vinklarna! Yihoooo!! Dutti kicka! Som vanligt ville hon fortsätta spåra och skita i slutet, men ändrade sig när jag drog lite i repet till bollen.

Jag var SÅ stolt över mina vovvar. Vilken tur jag har! Två hundar som har spårintresse och är duktiga arbetare i det på sitt egna sätt. Och båda gillade även att testa sök, så det kommer vi att fortsätta utveckla med spårgängets hjälp. Och jag tänker INTE begränsa mina hundar till en gren, utan köra både sök och spår och så självklart lydnad. Jag anser att hundar kan skilja på dessa grenar utan problem, men att vi som förare gärna begränsar dem till en eller få grenar.

Torsdagen, idag, har varit en tråkig dag. Jag gick i och för sig i morse ut med båda på varsin längre runda. Tyson och jag testade en ny runda och mötte 2 bybor som tipsade om ännu en trevlig runda som vi ska prova snarast!!

Nu ikväll tog jag utmaningen att gå ut med båda samtidigt, måste testas då och då. Överlag var de riktigt duktiga. Tyson går vid min sida för det mesta och Dizza har jag i en "pensionärslina" (läs flexi). Vi mötte totalt 3 hundar, vilket är en utmaning att hålla koll på 2 hundar med koppel och allt vad det innebär. Tyson var inga problem, han satte jag ner och Dizza försökte jag få kontakt med och "hala in" (hihi). Skämt å sido, hon var oxå duktig. Första o andra gången satte hon sig nästan direkt och väntade på belöning. Bra tjejen! Sista gången var precis efter att hon gjort nr2 och jag skulle precis plocka upp det. Stod där med påse i en hand och 1 koppel och 1 flexi som inte var "låst" i andra.
*asg* Ni skulle sett mig. Tyson satte sig direkt på kommando. Då var det uppdrag:få-Dizzas-uppmärksamhet... Gick så där, hon kom till oss, men tog ett varv runt mattes ben och gick ut igen. Hon gjorde inga dumheter mot den passerande hunden eller så, men vill att hon lär sig att vi sätter oss när det kommer möte. Till slut lyckades det, men jag hann se ut som en mumie runtsprungen med flexi i 2 varv....

Slutet gott allting gott!

Till helgen blir det ev spår lördag och sök söndag. Men i morgon fredag blir det tråk-dag. No action, matte on work.




Kommentarer
Postat av: Annie

helluuuuu
min telefon dog, flåt!!!!
jag tror fullt o fast att man kan köra både sök o spår, har gjort det med flera av mina hundar.

oj om det där var med en tråkig o sjuk matte så får jag ju ågren vad du måste vara flitig när du e tiptop, själva e vi nöjda med att lulla runt lite, fast nu har matte fått åkpåse så jag inte fryser i rullen..
massor av kramar från mej till er alla
o flickorna tävlar om att skicka flest pussar

Postat av: Greta

Ja pacman de e jag de, fast man får förståss mest ligga i buren när man e en pacman.....

Lycka till i helgen med träningarna.

2006-11-03 @ 21:06:26
URL: http://www.myslya.se
Postat av: Malin

Halloj,
tror också fullt ut att man kan köra både sök & spår med en hund, de är smarta nog att veta om skillnaden.
Hade jag bättre arbetstider skulle vi nog köra sök också men det krävs en grupp för det... lite dumt att endast ha sambon som figge hela tiden! ;)

Va' duktig Dizza car som fixade spåret i den kraftiga blåsten!!
Och Tyson verkar också vara en klippa på spår, kul! :D

Hoppas ni hade en bra träningshelg!

Kram!

2006-11-05 @ 22:44:27
URL: http://www.rottisivar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback