Premiärspårning o lite lydnad

På 14 dagar har jag jobbat 13 dagar... puh. Så i torsdags fick jag äntligen en ledig dag, följt av en till OCH en till!! Yey, äntligen lite hundträning utan att stressa till eller från jobb.

Torsdagen blev det dock ingen hundträning. Först lite ansiktsbehandling i Limhamn, Sushi på vägen hem från Nama (yummy!!!) . Långpromenader med hundarna och sen fara iväg till Köpenhamn för att äta middag med mina kolleger.

Jan, en av mina kolleger, firade sitt 25-års jubileum i firman med att bjuda sitt arbetslag på middag med mat o dryck på A Hereford Beefstouw. Vi hade riktigt trevligt och många skratt blev det. Som svensk bland många danskar får man ta en del gliringar med glimten i ögat :-) . En härlig kväll med god mat o gott sällskap blev det!

-----------------------------------------------

Kom hem sent, o skulle upp tidigt för att träna med Susanne. Hade även lite symaskins-business att ta hand om innan det. Kom sent, sorry Susanne... Hon hade redan kört en sväng med Klicka o var kanon nöjd! Jag tog ut Dizza, min lilla skendräktiga krake. 

Framåtsändandet... började bra, men efter ett saktagående så dog hennes fart ut mot gruppen... suck... och hon blev lite låg, men jag kan inte sluta där... om jag tar paus i det momentet så är det det som sitter i minnet hos henne till nästa gång... så det var bara att försöka klura ut för att kunna avsluta med en bra minnesbild.  Efter många om och men så blev det ok.

Körde även lite positionsträning och vad tusan gjorde vi mer... hmm.. har redan glömt.

Nåja. Sen körde Susanne igen med Klicka, blev främst rutan o så lite fritt följ. Jisses vad dem är duktiga! De har en kemi utöver det vanliga. Klicka fick lite spring i benen, men det löste sig i slutet. Sötnosen. Ibland kan man inte låta bli att skratta åt den lilla clownen...

Sen tog jag ut Tyson för att köra framåtsändande, inkallning och apportering. Började med att värma upp med lite fritt följ och sånt. Han var duktigt på G, min store sötnos.

Framåtsändandet kändes bra, han är lättare än Dizza då han bara fortsätter att försöka utan att bli låg när han inte är helt med på vad som ska ske... Svansen på topp o viftandes mest hela tiden. Han tycker detta är ett roligt moment, även om vi är låååångt ifrån färdiga. Försöker att vara konsekvent, och inget annat än max passgång i "saktagåendet", annars blir det "gör om, gör rätt!!". Känns som om det är extra viktigt med denna killen, då han gärna "tjuvar" då han vet vad som komma skall..... plutten...

Apporteringen känns bättre och bättre. Farten fin ut, fint gripande och fin fart in. Mkt mer sällan han tar omtag på vägen in. Skam den som ger sig. Tog med tungapporten och den var cooooool, tyckte Tyson. Han "kampruskade" med den i munnen.. knasen... Körde ett par apporteringar med den och det gick över förväntan!! Yey... Metallen är så där.. så den väntar vi liiite med innan vi kör fullt ös med den oxå.

Inkallningarna var kanonfina. Testade även en inkallning med ställande och det ställandet var klockrent, och vi stoppade där!! Duktig matte! Någon gång ska man lära att stoppa när man är på topp.
Lite nedtrappning och "av-värmning" innan vi åkte vidare.

Mötte nämligen Hannah uppe i Hässleholm för att byta saker. Jag hade gjort halsband o tecken till Shanti och hon hade målat en underbart fin stol till min brorsdotter Lova. Tack Hannah!!
Sist vi träffades i skåne kom hon hem till mig, så det var min tur att möta upp henne. Åkte sen hemåt, var duktig och passerade TEBA utan att stanna!! Det ni!

Väl hemma, vid halv 6-tiden, så tog vi en långpromenad o sen blev det avslappning i soffan resten av kvällen. Skulle ju upp tidigt lördag för att premiärspåra med ystad-gänget.

---------------------------

Klockan 6 ringde klockan.. jisses... upp o hoppa o in i duschen för att vakna. Inte så svårt med den moroten att äntligen komma ut o spåra med gänget.

Kl halv åtta var jag i Sandhammaren, och då jag var först där gick jag en extra tur med hundarna innan resten  kom.

Vi delade upp oss och jag hamnade med Ingrid, som håller i denna gruppen, och Eva med medföljande man Robban.

Jag skulle lägga spår till Ingrid...liiiite nervöst då jag insåg att hon skulle tävla nästa helg o att detta var generalrepetitionen. Robban skulle lägga spår till mina 2 busar. Kanonsnällt att jag får köra båda!!

Lade ett spår som nog var närmare 900 m, mkt kringelikrok, lite virrvarr, övergång av eget spår, upp o ner för rotvältor/stubbar/småkullar. Lite smått o gott... Det var några sänkor o smågropar här o var, så rätt kul att hitta på lite småklur på vägen.

Ingrids Troja spårade i bra fart o noggrannt. Första apporten var lite fastsatt i en gren så det blev lite kämpande för att få den med till matte. Nästa 2 var "vanliga" för att 4:e apporten var fastbunden igen, denna gång i lite gransris så hon kom med pinne, snöre o en hel ruska till matte. Sötnosen! Pigg o glad och verkade tycka det var roligt att spåra.

Fick finfina komplimanger av matte Ingrid som tyckte det var ett jätteroligt spår och att det blev en perfekt minnesbild både för matte o hund. Kul!! Så nu håller vi tummarna för ett cert nästa helg på tävlingen!

Mina älsklingar då?

Dizza fick gå första spåret. Robban hade lagt ett som var strax under 700 m, har jag för mig.  Dizza var väldigt ivrig, så jag beslutade mig för att göra ett direktpåsläpp. Fäste fick hon o tut-tut iväg.. Spårade med fint drag i linan, och väldigt fin fokus.

Hon fick ett jätteroligt spår med kringelikrok och spetsvinkel. Hon jobbade intensivt o fint. Strax innan spetsvinkeln såg jag en spårapport typ 4 meter i sida var Dizza gick målmedvetet. Tyckte det var konstigt o frågade Robban; är det där vår pinne? Nä, det var det inte! Puh, tyckte väl hon gick så säkert och målmedvetet. Strax efter kom spetsvinkeln som hon tappade men inom 2 meter snurrade hon tillbaka och tog den kanonfint!! Dock missade hon i allt lyckorus pinnen som låg strax efter vinkeln. Men det bryr jag mig inte om denna gång!

Hon hade även skogspinnar som jag aldrig haft i hennes spår, men jag fick kvitto på att det inte spelar ngn roll vad som läggs som apporter! *tummen upp*

Resten av pinnarna tog hon!! Men trött var hon sen, och matte kanonnöjd med min hormonstinna prinsessa. Jag som inte trodde nåt annat än busken ute i trädgården som hon gräver o fixar under, existerade... Så fel jag hade.. igår ialla fall!

Fick lite småtips av Robban som jag ska tänka på till  nästa gång. Handlar om hur jag är vid apporterna, ska vänta med berömmet för att inte "hjälpa för mkt". Tack för tipset, glömmer lätt av sig och blir hemmablind!
Men min Dizzelizz fick fina komplimanger/beröm över spårning av Robban. *ler*

Tyson då? Jo, Robban hade gått även hans spår. Det var strax under 1000 m långt och minst lika roligt och om inte mer klurigt.

Han fick ett "upptag" eller jag gick i rätt kort lina bakom framåt mot spåret. Han fick upp det, checkade av det bakåt för att sen vända o gå rätt. Jäklar han var peppad på att spåra! Det var bara att åka med och njuta. Han hittade varenda pinne, min plutt. Där var skogspinnar o vanliga pinnar blandat och det spelar ingen roll för honom!

Han är en eskalerande hund i spåret. Farten börjar ok lugnt för att öka ju längre spåret blir. Han blir mer o mer exalterad o vill se var spåret tar vägen, känns det som. När han blir trött har han en tendens att vara liiite slarvig i vinklar, o kan missa ngn vinkel, men jobbar snabbt tillbaka o går rätt. I slutet gick han lite i sida av spåret, men fick slutet i vinden och skyndade sig dit.

Kanon nöjd med Tysons spår. Jag litar fullständigt på honom och lägger mig inte i längre. Gjorde misstaget förr, och är glad att jag inte förstört något i hans spårning. *puh*

Ingrid och Robban gick med i Tysons spår, och även han fick fina lovord/komplimanger!! Kul, kul!

-----------------------------

Hann knappt komma tillbaka så var det dags för uppletande. Jag har knappt kommit igång med uppletandet, så detta är perfekt att få lite mer kontinuitet i det. Dock körde jag bara Dizza med tanke på att Tyson precis kommit till bilen efter långt spår och ville inte utmana ödet.

Hon fick 2 föremål 2 meter emellan på djupet. Och en till på djupet i andra hörnet.

Gick ut med henne och vindade in första föremålet. Hon duttade till snabbt mot föremålet, och vände själv. Jag blev osäker om hon verkligen fått den i nosen. Jo då, hon ville ju bara tillbaka snabbt till baslinjen för att hon visste att hon skulle skickas ut o leta upp den. Plutten kommer ihåg mer än jag trodde!

Så, sagt och gjort, till baslinjen och så på med tecknet. Av med kopplet, flyttade i sida ett par meter och ställde upp oss. Och iväg som ett jehu bar det! Klockrent och vände upp snabbt mot matte i full fart in! Dutti kicka!

Lekte lite med föremålet för att sen ställa upp för nästa skick. Och iväg! Hon tog ett par kliv till vänster för att sen jobba sig rakt ut mot föremålet som legat en bit ifrån den andra. Fick den i nosen och snapp! Rusning till matte igen och bus och lek! Tog henne till nästa hörna. Ställde upp henne, skickade och hon hade fin fart ut. Hittade inte den direkt men det syntes att hon hade den i nosen. Jobbade fint för att hitta den, utan att ge upp! Och YES, hon hittade den. Och igen, vände snabbt upp mot mig för att rusa in med den!!

Sååå duktig hon var. Nybörjare, men jag är jättenöjd och avslutade där. Vill ju ha en bra minnesbild till nästa gång!

Nöjd matte och nöjda hundar åkte hemåt för att rastas och sen blev det soffläge. Jisses vad trötta/nöjda dem var!

Ser redan fram emot nästa gång! Blir tyvärr inte nästa helg då klubben har tävlingar. Åker nog dit och tittar för att lära sig och bli inspirerad. Kanske kan jag hjälpa till med nåt.

Kram på er därute!!


Kommentarer
Postat av: Nina

MY GOD, jösses amalia och milda Matilda! VAR ska jag nu börja ... Bjudemat - gott! Göra klart moment trots brainfreeze hos lite hormonisk brutta - bra! Gå perfekt spår - otroligt bra! Tysons lydnad - strålande! Å så massor med lediga dagar är ju grymme för att inte tala om hur skickligt det är att åka förbi TEBA utan att stanna ;). //Kramis

Postat av: Mirjam

Men vad kul att du startat med spåret i Ystad nu :-)!! Kanonbra ju! Kul att det gick så bra med för båda, men jag hade inte trott annat ;-).

Kramar

2009-03-01 @ 22:58:44
Postat av: Larsson

Åhh, så kul det låter med spårträning!!!

Ser fram emot tisdag, då blir det spårpremiär för oss.

Håll tummarna för att Ymer suger sig fast som en igel!!!



Ska bli skönt att komma igång med lite "riktig" träning :))



Må gott och klappa på jyckarna från mig!

2009-03-01 @ 22:58:57
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Linda

Alltid lika många järn i elden :)



Och inte stannade du vid TEBA heller hehe. Jag ska faktiskt dit idag. Ska se om jag hittar ett fint täcke till lilla Heffa.



Kramar

2009-03-02 @ 07:45:04
URL: http://www.rottislyan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback