Senaste veckan

Vad har vi pysslat med, ja inte är det mkt hundträning iaf.... Matte har kommit igång med att jogga. Nu 3 ggr på en vecka. Yihooo!!! Hundarna ger det ju inte mkt kondition, men de tycker det är kul att följa med.

Annars är det mest långpromenader som avlöst varandra, och "träningslekt" lite på slutet av turen. Bland annat fick jag ett tips från Susanne (
www.klicka.cybersite.se)  om olika sätt att träna in själva ställande under inkallning. Bland annat var ett tips i sanden, och det har vi ju massor av i Beddingestrand *ler*.

Så nu har jag under några promenader varit på stranden, med klicker och boll i handen. Skickar upp Dizza uppför en sanddyn med ett "klättra", och vips är tjejen uppe på toppen o blickar ut över havet. Sen kallar jag på henne, och mitt i "backen" så säger jag "stå" och hon måste "låsa" benen på ett helt annat sätt iom att hon glider nerför i sanden. Har bara kört detta ett par ggr, men hoppas att det ska klicka för henne och använda det i ställandet vid inkallningen. Träna muskelminnet bara.... bara och bara... pust. Men en kul idé och hundarna tycker det är himla kul lek.

Annars har det blivit mest fixeri hemma, får hjälp av en elektriker idag med att fixa uttagen i vardagsrummet som ska flyttas då jag ska fixa min blivande tv-vägg. Just nu är det ett hål där dörren var tidigare så nya reglar ska upp och uttagen flyttas dit jag vill och sen ska gipsväggar upp och spacklas för att sedan kläs in i snygg tapet som fondvägg. Hänga upp väggstativet för tv:n och även cool hylla till dvd-spelaren o sånt där ni vet.. Före o efter bilder kommer, iaf efter bilder. hihi.

I helgen som var, så var jag o Susanne och många andra på föredrag anordnat av SBK med Kerstin Malm, o så hmm. kommer inte ihåg hans namn nu... och så sist men inte minst Kenth Svartberg. Han är himla duktig på att hålla föredrag på ett underhållande sätt och som är inspirerande. Handlade om hundträning- påverkan/åverkan.
Träffade många kända ansikten vilket var kul. Och tack Susanne för trevlig sällskap!!

Har en plan med både D o T. Tyson ska jag fortsätta komma vidare med i lydnaden, för jag känner att vi har så mkt mer att ge och satsar på att bli uppflyttade till högre spår i år. Platsliggningen SKA lösas, men jag har varit lite lat i den träningen eller faktiskt ofta glömt bort det... så det får bli skärpning med det. Spårning ska det bli mer av!! Vet att han älskar att spåra min plutt, och duktig är han oxå. Om platsliggningen börjar lösa sig så är det en tvåa som gäller för T i år.

D ska byggas upp så hon vågar använda de resurser hon faktiskt har. Har pratat med M och ska ev på besök på deras träning för att få lite hjälp åt rätt håll... men det blir om ett par veckor först. För mig är det viktigt att det är ngn man litar på med sin hund och som kan hjälpa en åt rätt håll och det tror jag detta är!!
Annars fortsätter vi träna på, mer spår ska det bli, måste det bli. Jag har bara så förbenat svårt att ta mig ut själv just nu... fast jag har fina åkrar som kan användas som ligger alldeles hemmavid...

Lydnadsmässigt så handlar det om att fortsätta i den riktning vi är. Hon tycker det är kul, men jag känner att jag släppt igenom lite väl mkt slarv så där får jag skärpa till mig... *slå på mig själv* för denna dam lär sig fort... även ofog haha.
Målet med henne är uppflytt elit, om vi kommer med på tävlingar vill säga. Vill känna mig säkrare på uppletandet som knappt är påbörjat... suck... och så framåtsändandet.
Lydnadslydnaden tänkte jag starta en trea och testa var vi står, har en del att jobba på men vi förstör inte för ngn annan iaf.

Måste förresten berätta vad som hände häromdagen... Var ute och gick vår vanliga promenad. Först så gick vi förbi en hästgård som vi ofta går förbi på långturen. Där har de 2 äckliga råttor aka Jack Russell. De är till att börja med så j-a fega. Och de springer vind för våg på gården... Är de ute när vi går förbi så kommer de rusande efter oss, jag har för vana att ha T vid min sida då han HATAR dessa små saker. De springer o bjäfsar efter oss, men stannar vi (för att jag ska ha koll på dem så att jag kan "skydda" mina 2 från dessa) så stannar de oxå, men så fort vi går så närmar de sig oss bakifrån. Hatar detta.... ägaren ska vara glad om den kommer levande ur händelsen om de ngn gång kommer ända fram...

Nåja, vi överlevde dessa gremlins och sen så kommer nästa gäng. Ett par med 2 st västgötaspetsar, med tröskel noll för att skälla. Man hör dem långa vägar när man är ute, vilket är en bra förvarning vad som komma skall. Sen går de i flexikoppel, och hoppar ut mot mina hundar... (inte alls provocerande.... nääädååå ...).. matte säger Nej... nej, inte skälla... nej. nej... tyst... jag sa TYST.... i hundarnas öron : bla...blablablabla.... HEJJA vovve, hejja... suck.

Tyson spänner sig, men tar detta rätt ok. med ragg men utan utfall vilket är ett stort framsteg från när han var ung... Han vill snabbt därifrån. Dizza blir mer undrande och går o tittar på de skällande idioterna. Men j-ar hon hade snappat till om de varit uppstudsiga o nära...

SEN, kommer den ultimata utmaningen.... jag blir så matt i lacken... Jag går på vägen som löper genom golfbaneområdet. Långt bort ser jag två mellanstora beiga hundar vid ett av utslagsplatserna... nåja, de är säkert i flexi... Men icke sa nicke.
Det slutar med att ni vi kommer närmare så galopperar en av hundarna mot oss, okopplad, med ett stycke husse springandes efter sig... han lyckas nappa tag i selen på hunden typ 5-8 meter ifrån oss.... jag hade redan ett stycke nyckelknippe redo att avstyra ev "hälsning" med... Husse gick åt sidan och fick "onda-ögat" av mig när jag och hundarna gick lugnt förbi. Mina var riktigt duktiga!!! *stolt*.

Vilken promenad... haha.. sen avslutade vi med att bli utskällda av två Boerboel (sydafrikanska mastiffer á 60kg+) som hoppar mot stängslet i sin trädgård...  men dem är vi vana med. Har faktiskt blivit stoppad ett par ggr av både frun o gubben o fått beröm över hur duktiga mina hundar är... *stolt* . De skulle bara veta hahaha. Första gången sa hon: den lilla hon är väl en sån där mallinåjs? Lite roligt.. men kanontrevliga folks.

Nu får det vara nog för denna gång.

Kram till er därute.

Kommentarer
Postat av: Linda

Vilken promenad... jag hade nog gått ett annat håll redan efter de första hundarna hehe. Jag blir så förbannad att folk inte har koll på sina hundar.



Jag och min mor var ute och gick med Wille och Bella i söndags. Bakom oss får vi så småningom två tjejer som rider på vars en häst och en LÖS hund. Wille är som han är och bryr sig inte alls :) Men de kom närmre och närmre och deras hund sprang hela tiden fram till oss. Jag blev förbannad och bad de koppla hunden. Nej det skulle de inte göra för den är aldrig kopplad. Ja diverse ordväxling uppstod och de kopplade så klart INTE hunden. Men det var inte okej om jag skulle släppt Wille. Jag blir så ARG!! Jag ska fan flytta långt ut i en öde skog, med MIL till närmsta granne.



Kramar

Postat av: Prinsessan med matte

Jösses vilken promenix ni tog er. Här har jag nog svårt att gå förbi huset så står 500m bort. Prinsessan blev biten av den hunden som liten och nu laddar hon när vi svänger ut på vägen för att ta den j.... Den rusar ut till vägkanten men när den märker att det är Prinsessan så springer den längs gårdsplanen och gör utfall. Hmm ibland har jag lust att skicka in Prinsessan för att göra rent hus men det skulle ju bara bli värre. Nåja snart lider Januari mot sitt slut och vi kanske kan börja hoppas på lite blodskvätt så vi kan komma på besök. Många kramar och ta väl hand om er

2009-01-22 @ 12:28:24
Postat av: Anonym

Vilken promenad...! Jag är glad att jag har mina lugna skogar där jag högst träffar på grannens tre olydiga hundar, men inget mer :p Vet inte hur mycket Greta skulle uppskatta att ha skällande hundar efter sig, ehum... ;)

Och du, du kommer lyckas med dina uppsatta mål!! Ni är så duktiga!!

Kram på er!

2009-01-22 @ 22:39:51
Postat av: Elin

Puh... tur det var du och dina väluppfostrade hundar! :D Tänk om det varit jag och mina troll. :P Det hade varit en synd det hehehe.. Nä då. ha en trevlig helg vännen!

2009-01-23 @ 15:29:07
Postat av: Larsson

Nääe - vad läser jag!?! Två västgötaspetsar...som SKÄLLER??? Jag tror inte mina ögon (eller om det ska vara öron..hmm??)

Jag frågade Ysterkvist om han brukar hålla på med sånt ofog, men han nekar bestämt. Däremot tillstår han att han pratar ganska högt.... :)))



Jag håller alla tummar för dig inför kommande tävlingssäsong! Du är ju så flitig med träningen så det kommer att gå alldeles lysande :)



"Spark där bak" och klappa hundarna!



Svejsan!



2009-01-23 @ 22:56:13
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Susanne & Klicka

Ha ha ha vilka äventyr ni har då på er runda!!! ;) Känns bra att det inte bara är vi som har en massa tokiga hundar omkring oss där vi bor... Vissa folk borde bara ha tamagotchi (eller vad de heter)

1000 TACK för ett givande dag med föreläsning och hundprat i bilen... Nu ska vi "bara" göra det åxå... ;)

Ha det bäst och en stor KRAM till er!!

2009-01-26 @ 21:29:35
URL: http://klicka.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback