Träning på nyårsafton

Tro det eller ej, men det bar av ut i skogen vid Söderåsen för att träna med A-M, Lisa, Karin o Carina från räddningsgänget. Så himla kul att träffa dem igen, alldeles för länge sen. Kul att även se deras härliga hundar igen.
(Dizza var inte ensam malinutt, för en gångs skull. Husse Jörgen med Machtkampf's Akita var oxå med.)

Trist att inte träna med dem regelbundet längre, men det var inte hållbart att fortsätta med räddningen när man inte känner sig trygg med den som håller i träningen. 

Trivdes kanon med de flesta i gruppen, men jag har aldrig ångrat att jag hoppade av. Det var såå skönt att slippa allt drama som skapades i gruppen, och när fokus inte längre är på att tillsammans med sin hund lära sig nya saker och växa tillsammans... så är det dags att hoppa av... inte förvånad att flera hoppade av, och jag är mäkta imponerad att några av de som är kvar, att de har styrkan att fortsätta.

Nog om det, nu till det väsentliga.

Jag lade ut ett spår till Tyson, funderade om jag skulle lägga några upptag till Dizza. Planen var även att köra uppletande. Måste komma igång med detta ordentligt så jag kan tävla i högre någon gång....

När spåret var lagt satte vi igång med lite blandat. Först lite markeringsövningar och bus med Pako. Även hitta-övningar för charmtrollet Solo. Kanonkul att figga lite igen!! Sen satte vi igång med uppletande. Tyson fick börja. Gick tillbaka lite i träningen och vindade in utlagt föremål, beröm och så till stigen. På med tecknet och ut o leta. Kanonfin fart ut och målmedvetet. Lika fin fart in och till mamsen :-) . Nästa gång... inte så bra. Han fastnade vid ett ställe där det var intressant doft. Han kunde inte riktigt släppa det, och även efter ytterligare en vindning fastnade han på "luktstället" och då gick matte lugnt o hämtade aset och gick till bilen.
Han kändes inte alls "med" idag... återkommer till spåret.

Sen blev det Dizzas tur. Hon hade markerat sitt missnöje med att låta som en skällande badanka i bilen... Vill inte ens veta vad hon sa.... många censur piiiiip hade det nog blivit...

Nåja, när hon väl fick komma ut så var hon sååå nöjd och sååå upptagen av "att läsa tidningen"... många dofter, så hon glömde att hon skulle kissa av sig lite innan vi körde igång... efter många om o men... så kom vi igång.
Gick ut, vindade in. Tillbaka till stigen, på med tecken o hej vad det gick ut till föremålet! Kanonfin fart ut och in till mamsen för att leka!!
Nästa skick, samma visa; vindade in. Hade lagts ut grejer halvvägs, men de plockade jag upp då jag vill få ut henne på djupet nu i början. Kastade den saken några meter från den redan utlagda på fullt djup, så jag kunde skicka en extra gång på minnesbild.

Hon saktade in där ena föremålet legat på halva djupet, men fortsatte snabbt vidare och tog föremålet snabbt och for som en projektil till mamma igen!! Lite lek, sen ställde jag upp henne mot rutan igen, och hon fick snabbt fokus ut mot rutan, men var ngt långsammare ut, men sen fick hon fart och fick in sista föremålet med lysande fart in igen!! Pluttan va dutti idag!! Nu ska jag bara bibehålla regelbunden träning... hihi, kan vara svårt bara det.. Får nog "kräva" lite uppletande träning med Elin o co i helg! Där finns ju massor av kunskap o tips!

Tog sen ut Tyson för hans spår. C hade av misstag gått över första halvdelen iaf av spåret precis innan jag skulle gå hans spår. Han hade svårt att fästa helt,... eller han kändes inte helt "med" återigen... som om det var nåt annat i hans huvud, eller avsaknad av nåt i huvet kanske det skulle vara...
Han hittade 3 föremål, men det kändes inte som om han körde så fokuserat som han brukar och det ville jag inte han skulle få vidare vinst för. Så jag tog återigen lugnt honom av spåret ..(imponerad av mitt lugn själv hihi)
Hämtade Dizzelizzan istället och hej o hå vad det gick. Hon gick igenom ett virrvarr som jag aldrig har testat innan vilket var kul att se. Fin i vinklarna, bra på de flesta föremålen, ngn duttade hon på men valde spåret. Då höll jag snabbt emot och hon gick själv o plockade föremålet.. får jobba vidare på det.

Men totalt sett så tog hon spåret fint, och matte var nöjd med prinsessan!!

Nu ligger mina hjärtebarn på soffan, och har gjort sen vi kom hem sen em. Ut en kort stund, utan större entusiasm.. ville hellre ligga o sussa i soffan tydligen. Nu väntar märgben inför tolvslaget, inga reaktioner än så länge på dem trots enstaka smällare och raketer i närheten.

Börjar ev att söka mig upp mot Gbrg-trakten imorgon för att på fredag besöka Swedbox kennel o gulla med söta boxervalpar med Elin, sen blir det nog mest slappa inför lördagens träning med Sverker och så söndagen med spår/sök/upplet/lydnad.. vi får se vad det blir då. Ev även ett snabbesök på myDog om jag orkar.

Gott nytt år, vänner!!

Kommentarer
Postat av: Nina

Drama räcker det att man kan se på TV :). Håller med du! Gött att komma ut och träna. Låter spännande med träningshelg tycker jag - hoppas att allt gick bra och att Tyson vaknade ur sin dvala så småningom :). //kramis

Postat av: Elin & Mirko

Rolig läsning du bjuder på! Jag hittade hit via Helens blogg./Elin

2009-01-10 @ 02:23:19
URL: http://www.freewebs.com/mirrko
Postat av: Carolin

hej! jag vet precis hur det e med träning om man inte "funkar" med någon. Jag bytt klubb pga av detta. Jag inser verkligen nu hur viktigt det är att ha positiva människor runt omkring sig och man e ett team.. Det är så mycket mer roligt att träna då.. Jag tyckte du gjorde ett bra val=)

Lycka till med allt! Jätte fin malle snutt=)

2009-01-13 @ 10:02:35
URL: http://www.gabbes-hundar.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback