Spår i Vombskogen o lydnad

I förrgår blev det hastigt o lustigt bestämt att jag o Linda skulle träffas vid Vomb för att spåra. Måste ju komma igång ordentligt så vi kan ställa upp i appell spår.... Monica o Gitte kom oxå, vilket var kul.

Jag skulle lägga ett 400-500 m spår till Tyson. Planerade att korsa spåret en gång för att se hur han reagerade o sen lite kringelikrok i skogen. 5 apporter. Grejen är den att det nog blev 600-700 m istället. hehe. Nåja.

Till Dizza la jag typ 350-400 m. Nästan som ett u, men med någon extra vinkel. Inga apporter då hon är mer intresserad av spåret än att stanna till vid ngn grej matte lagt ut... 

Dizza fick gå sitt först, o hon spårade kanon den första halvan. Sen så åkte nosen upp, munnen öppnades o jag har ingen aning om vad hon sysslade med stundvis. Så fort nosen åkte upp fr backen så stannade jag, hon sänkte nosen o jag släppte o nosen åkte strax upp igen... j-a skit!! Hon som gick kanon där sist. Jag skulle slutat när hon började med "anti-spårandet" o ta henne lugnt av spåret o in i bilen, så Tyson fick spåra istället. Ev även lagt ett spår till för henne för att avsluta med ett lyckat spår. Men gjorde jag det? Nå nä.... *slår mig själv i huvudet*

Tyson däremot gick bra. Han missade 2 apporter, men han spårade jättefint. Korsning av spåret? Inga som helst tecken på tvekan vart spåret gick. Jag gick o log o njöt över min duktiga vovve!! Han är duktig på att spåra o har ett spårintresse, trots att han inte fått spåra mkt denna sommar.  Vi får nog satsa på en lägre-start till våren.

......................................

Lydnad då....

Idag blev jag positivt överraskad då jag fick tillfälle att kompa o fick tid att fixa lite grejer hemmavid.

När jag var klar med fixeriet åkte jag o hämtade mina älsklingar. Lite kort snack med Eva o så åkte jag upp till appellplanen o tränade med vovvarna.

Jag började med Tyson. Störst går först. hehe. Vi började med att mjuka upp med kontakt o fritt följ. Han var riktigt på G, lite småpip i början men det slutade han snabbt med.

Jag körde sen rutan för att se hur mkt han kom ihåg. "Rutan" o han sprang dit o ställde sig! Matte stod o gapade. Killen kom ihåg. Nu var det på kort avstånd, men det ser iaf lovande ut. Vi körde det ett par ggr för att sluta när det fortfarande såg bra ut. *tummen upp*

Sen körde jag inkallning med ställande. Första gångerna: nja.... lite för många steg men det ändrade sig rätt snabbt. Jag körde ömsom boll bakom honom o ibland mellan oss två. Men han drog sig alltid till den bakom. Några ggr fanns ingen boll bakom, men den kom från matte istället!! Yihoo.

Läggande under gång testades snabbt, o  den såg så bra ut att vi körde den 2 ggr bara. Onödigt att tjata ut det när det ser bra ut.

Apporteringen: började med att köra tävling mellan matte o Tyson. Jag höll honom i halsbandet medans jag kastade ut apporten (a la jättestor IPO). Sedan rusade vi mot den båda två. Första gången tog han inte den direkt då slängde jag mig o fick tag i den o körde segerdansen o räckte ut tungan till honom... Jäklar i gatan vilken fart han fick sen. hehe.

Vi avslutade med roliga inkallningar o sen blev det vatten o bilen. Dizza skulle ju oxå få sin tur på planen.

Hon värmde upp sig själv genom att hoppa o skutta som värsta kalven på grönbete. Hon är för rolig. Sen slängde hon sig ner på backen o rullade omkring lite.  Matte skrattade en del, men tog sig samman för träning.

Vi började med fritt följ. Hon var ngt ofokuserad, så jag gjorde vändningar o sånt så hon var tvungen att hålla koll på mig. Sen gick det bättre o bättre. Körde förflyttningar på stället o då var hon definitivt med!

Vi körde lite på rutan, men är  långt ifrån färdig. hehe, matte har varit lite lat där... jag erkänner. ok, moving on...

Vi körde inkallningen där ingången blivit sämre, så det fick jag jobba på.

Läggande o ställande under gång gick fint. Läggandet har hon alltid gjort snabbt, men ställandet har varit med ett eller ett par steg för mkt efter kommandot, men idag slutade hon snabbt med det.

Sen lekte vi lite fjärrdirigering. Jeesus vad hon satte sig upp snabbt! Läggandet oxå, men det har aldrig varit problem. Sättandet har varit lite trevande o  undrande, o ibland lagt sig igen snabbt utan kommando. Så idag körde vi klicker o det köpte hon.

Nu ligger Tyson i soffan bredvid matte, trött o nöjd. Dizzelizz tuggar lite ben, efter att ha sussat vid mattes sida.

Nu ska jag upp o sätta upp gardiner i rummet där jag la laminatgolv i lördags. Nu ska det bli liiiite finare...

Kram på er!!

Kommentarer
Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Men oj här har jag ju missat en del!! :) Kul att det gick så bra på avslutningstävlingen. Sjukt bra poäng juh! :) Spåret går nog bra nästa gång. Ibland förstår man itne varför det inte går.. kan vara vad som helst. :) stor kram på dig!

2007-10-02 @ 22:43:23
Postat av: Linda

Tack själv tös för i söndags... Det behövs sällskap för att jag ska komma ut.
Willes sista bit på spåret gick inte speciellt bra det heller. Skulle brytit precis som du. Lätt att vara efterklok :)
Ser fram emot bilderna.
Kramar Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback