Lite små uppdatering om vårat liv o så utmaning...

Senaste veckan har bestått av en hel del träningar. Vi har kört på med spåret iom att Dizzelizz inte tyckt apporterna varit värt att stanna för när det finns ett intressant spår att följa....

Så jag har kört en del "ut-o-tillbaka-i-samma-spår"-spår för att få henne att inse att de där apporterna är faktiskt rätt balla att ta in till matte.

Jag funderade länge o väl på att köra läggande som markering, men har struntat i det för stunden iaf för hon hämtar dem nu så glatt till matte efter glada tillrop.

Vi har kört lite skoj-med-hund för att inte alltid hålla på med vanlig lydnad o spår o sök. O det gillar hon, även Tyson. Han fullkomligt drar mig in i ladan där vi kört pga mörker ute.

Idag körde jag o Cinna ut o spårade. Fanns även en klippt plan att köra lydnad på så det gjorde vi oxå. Började lydnad med Tyson, dock kort stund pga spår som väntade. Hur som helst så gick han kanonfint, förutom då vi skulle köra igenom lite kryp. NOT!! Det gick inte alls, så jag fick stoppa när han tagit ett bra krypsteg för att sluta vid bra utförande.... men annars gick han sååå fint. Kontakten o postionen var fin. Körde rutan som gick riktigt bra idag, så jag stod o log med hela ansiktet. Duktig kille!

Spåret för T då? Jo, det gick oxå fint, sidvinden var rätt kraftig, men han kämpade på o hittade alla apporter o la sig på alla utom en utan att jag sa nåt. En skulle han komma in med tyckte han. Då sa jag bara ligg o sen beröm o godis. Speciellt medvinden gick han så himla fint o klockrent. Jättenöjd med hans kämpaglöd idag.

Dizzelizz då? Jag körde spåret med henne först. Hade preparerat ett "ut-o-in-spår" med pinne i slutet o den gick inte så bra, hon gick över pinnen. Vet inte riktigt om det var pga den kraftiga sidvinden eller för att hon sket i den. Nåja, lika bra att testa det "riktiga" spåret.

Jag har insett att de flesta spår på sistone så har vinkeln i de appell-liknande spåren jag gått,  varit till vänster. Så idag körde jag vinkel till höger. Hon gick fint första "benet" o tog upp apporten o kom rusande till matte för lite kattmat a la Whiskas. Yummy!!
Första vinkeln, nja, så där bara. Inte så bra som hon brukar. Men hon jobbade vidare o kom på rätt spår. Tog apporten även på den delen o matte lika glad igen!! Vinkel nr 2, bättre än första men fortfarande inte lika bra som hon brukar... Sista delen mot slutapporten var kraftig motvind o nosen åkte upp.... men hon hittade slutet o kom in med den till mig.

Summa summarum; kanonnöjd med apporterna att det äntligen fungerar o att det klickat hos henne. Ska nog inte köra fler spår innan söndag, ev ett kort  i morgon men inte på lördag. Tror hon behöver vila från spåret ett par dagar för att visa sitt esse (hoppas matte) på söndag.

Lydnaden blev matte toklycklig över!! Jisses vilken fart o glädje den tjejen har.

Körde lite kort delar av lydnaden, men främst leka fram apporteringen. Hon har kanonfin fart ut o in, o så har jag jobbat på att få hennes ingångar att bli bättre o framförallt med apporten i mun när man sätter sig. Den har trillat ur så fort hon satt sig. Idag var första gången hon gjorde en, ja inte en 10:a men ändå, hel apportering o lyckades hålla apporten i mun när hon satte sig rakt o fint vid min sida. Gissa om jag jublade!!! Hon har fattat mattes diffusa meddelanden.

Sen hittade vi även ett hinder som var rätt högt, o med skynke i mitten istället för brädor. Jag tänkte; hon kommer aldrig att hoppa över det där. Så fel jag hade. Yiuhooo sa hon o flög över! Flera ggr utan att jag sa nåt för hon hörde mig skratta o berömma henne. Hon är för rolig.

Ett problem; hon lär sig saker så himla snabbt, o gör ibland av ren förväntan för att hon vet vad som ska komma. Så jag brukar sällan göra ett helt moment, som t ex ställande under gång med ingång o "sitt" när man kommit in vid hennes sida. Gjorde det idag 2 ggr, för att se hur hon satte sig. Hon satte sig snett första gången o då gjorde vi om o hon gjorde rätt. Nästa gång jag gjorde ett ställande o bara gick in till hennes sida så satte hon sig utan kommando. Skit också!! Så sen fick jag köra några ggr utan sitt o sen var det bra igen.
Hon håller matte på tå, det kan jag lova.

Budföring, kanonfin förutom att hon var en splitsekund från att tjuva iväg tillbaka till matte.... Men fint ut till mottagaren o satte sig fint vid sidan.

Så till utmaningen.... 6 st konstiga saker Dizzelizz kan ha för sig...

1) Om man lägger sig på mage o huvudet mot backen o armarna uppdragna vid huvudet så snirklar hon in sig på nåt konstigt sätt med sin starka nos o nacke för att få hångla lite.

2) När man tagit sönder den "unbreakable" bean-bag för hundar, så är den jättebra att gömma märgben i tycker Dizza. Eva som har hundarna på dagen hittade 2-3 märgben i hennes bädd, som Dizza knölat in genom hålen på bädden. Mysigt....

3) Kratta löv? Jajemän, matte! Gör det, så kan jag hjälpa till att flytta krattan åt dig.... Om inte jag försöker se sträng ut så drar hon i krattan så fort jag försöker kratta lite löv. Rolig lek, tydligen.

4) Vad gör man med sopkvasten? Jo, man tar den när matte inte ser o strippar den fullständigt på de röda stråna. När jag tyckte det var lite väl lugnt i trädgården, så hittar jag Dizza kanonnöjd med röda strån i mungipan o kommer stolt med kvasthandtaget i mun till mig.

5) Om jag ger Dizza mat i buren i bilen  o hon inte känner för det, så kan hon försöka puffa filten över maten med nosen så det inte syns.... Om jag har datorn i soffan o dosan på datorsladden ligger vid mig, så kan hon få för sig att bädda över den med en filt i soffan. Vad man inte ser mår man inte dåligt av.... ja jag har ingen aning om vad hon tänker...

6) Det mysigaste av allt: Dizza älskar att ligga så nära matte som möjligt o bäst är sängen. Så fort J stiger ur sängen o matte är ensam så vips är hon uppe o lägger sig mer eller mindre på matte o gliiiider ner så tätt som möjligt ner vid mattes sida..

Tysons knasiga sidor kommer i morgon eller en annan dag när jag har tid.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej & Hå!

Jag är bara in och kollar att ni sköter er -))
Ja det där Bean-Bags är lite överreklamerad, gisses vad det fanns frigolit i dessa hela köket var fullt, inte var det lätt att få upp heller. Hoppas att du snart får tid för lite sömnad, Prinsessan väntar... nu är hon ju lite mallig oxså pga att hon kan titulera sig Korad.... hehe. Må gott och var rädd om er.. Åsa med familj

Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Hehe gömma märgben :D... *skrattar gott*. Sötfian.. jättekul att det går så bra med träningen!!! massa kramar

2007-11-03 @ 00:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback