Träning under veckan och så svar på utmaningen

Till att börja med svaret som var rätt: stoppad av militärer under skotertur...

Jag har tävlat SM i taekwondo, ett par-3 ggr. Dock BARA tagit silver o brons i SM.

Knockat i rent självförsvar... Näää, bara knockat en gång o då på nybörjartävling i begynnelsen av min karriär och därmed diskad pga att K O inte är tillåtet som nybörjare... ooops.

Rakat mig, nä.. men varit nära i tonåren.

Fjälldraget?  känner Björkis som tävlat Fjälldraget men jag har aldrig varit i närheten av nåt sånt.

---------------------------------------

Så, nu till hunderiet:

I tisdags så var det träning hos Eva, eller rättare sagt ute i Torups bokskog. Där finns elljusspår och där var vi. Vi körde olika övningar med passager o sånt. Även passage av ngn som satt på stubbe i dunkelt ljus. Åh, hångelmaterial sa Dizza. Som avslutning körde vi sök-övningar. Gick jättefint.

Hade pratat med Eva innan om hjälp efter måndagens mörkersök. Efter kursslutet stannade vi 2 kvar på samma ställe där vi kört sök precis innan. Det var skönt att se att hon övervann det och nu förhoppningsvis har en mer positiv minnesbild av mörkersök. Men det blir inget sånt på ett tag nu. Inte förrän jag känner att hon är redo för det.
Jag kan säga att Tyson, som nu är miljösäker o inte backar för nåt, inte hade klarat mörkersöket vid samma ålder som Dizza är i nu. Hon måste få mer erfarenheter och vara ute ur spökåldern innan vi testar igen.

------------------------------------

Onsdag: mattes vilodag. Efterlängtad. Slutade dock i "slita-ner-fuktskadat-innertak-i-garaget-övning"

------------------------------------

Torsdag: Tysons dag. Mer om det i hans loggbok på
www.lifeoftyson.com

-----------------------------------

Crazy day! Tur till Lerums Bk. Allan var med för att fota lite o hitta rätt inställningar vid fotografering i skogen, vilket inte är det lättaste i och med de stora kontrasterna i ljuset och hundar i fullt ös som fokus. Bilder kan ni se på Allans sida: www.allanbank.se

Där möttes vi av Elin och Louise som vi kört med förr. Nu även tillskott av Mette Klavenes o ett par till från samma sökgrupp. Kul!!

Kul men nervöst att köra med Mette, man är rädd att göra bort sig totalt som det blåbär man är. Men det gick nog rätt bra. Inga kommentarer om det iaf. Hihi

 

Vi vallade rutan med sällskap av Mettes sambos Tjalve och Lottas 14-veckors Rhodesian ”Labbe”.

 

Efter vallningen satte vi oss ner och snackade om turordningen. Mette fick äran att börja med sin malletik Lei-Ann’s Vilda, som hon tog över vid 11 mån ålder, nu 22 månader och riktigt duktig i söket. Det var kul att se dem jobba,  lugn sinnesstämning även om det var fullt ös ut i rutan.

 

Jag bestämde mig för att först o främst köra Tyson, om jag var tvungen att välja. Det är ju med honom som jag känt att jag måste ändra på upplägget för. Mer om det i hans blogg på www.lifeoftyson.com
Dock en bild på honom:
matte skickar iväg Tyson


Nixa körde efter det och gjorde ett kanonjobb och jobbade fint ut på djupet. Nixa är duktig och det gör det ju inte sämre att Elin är duktig hundtjej.

Elin o Nixa
Nixa på väg ut i rutan.
 

När alla kört en gång eller med sin ”första-hund” så bestämde jag, Elin, Mette o Lotta oss för att hjälpa varandra med de resterande. Josefine (www.bolteus.se) var tvungen att sticka pga jobb. Hon hade dessutom jobbat natt innan, så jag fattar inte att hon ens orkade ta sig ut i skogen i de få timmar hon var ledig... Men kul för oss, trevlig tjej med trevlig malletik.

 

Louise var även hon tvungen att sticka för att hinna med allt jobb hon hade. Men vi ses nog snart igen!

 

Vi fikade en stund o så sa vi att Ozzy skulle köra först, sen Tjalve, efter det Lotta med Yankee och Dizzelizz sist.

 

Ozzy fick en dold figge i ett nergrävt hål med skiva över för första gången. Klarade han bra tycker jag.Det var fart i honom som vanligt och han dundrade omkring i skogen! Han är ju för härlig.

 

Tjalves tur. Vad ska jag säga annat än att det är kul att se när en färdig hund jobbar i söket. Tack för titten. Skulle kanske ha låtit Dizza titta o berätta att det är så det ska se ut när vi är färdiga, hehe

 

Lotta körde än en gång med Yankee och jag figgade 3 skick. Inga problem, och det var rena ”hitta-övningar”. Jag älskar ju Rhodesians, stiliga hundar.

 

Sen var det sist, och minst: Dizza. Hon voffade lite på dem som stod på stigen längre bort, men det gick över snabbt när hon insåg att det ju är dem vi ska leka med!!

 

Jag hade pratat innan med Mette om veckans ”oturliga” händelser, men hon hade tydligen redan läst i  bloggen... ooops

Mette la sig som första figge på vindsidan, och D jobbade fint ut. Dizza känner nog lite att hon hamnar i en konflikt... ska jag stanna hos mysig figge eller måste jag kolla med matte först? Jag började med de 2 första skicken att stanna på stigen o att figgen jobbade tillbaka henne.

 

Efter samråd och tips från Mette så sa vi att jag möter upp figgen, om Dizza lämnar denne, för att visa Dizza att matte oxå gillar figgen och att det inte blir en massa press från figge som försöker kalla henne tillbaka. Fungerade kanonbra!! Mycket bättre, och jag märkte verkligen på henne att det var skönt att matte mötte upp o visade att det är ok att vilja vara hos figgen.

 

Vi körde ytterligare 3 skick efter det och avslutade med Elin som figge, där hon även kampade en massa och hade kul. Lämnade inte ens Elin för att kolla med mig, och det var skönt att se. Dels känner hon ju Elin lite men så är Elin duktig som figge med hundar. Tack, Elin!

 

Skönt avslut och vi satte oss ner o snackade lite efteråt o packade ihop. Dizza fick stanna med oss under tiden och det var ju inte fel att flirta med de andra.

 

Vi åkte nöjda och trötta hem efter att ha rastat hundarna vid Lerums Bk. 6 timmar i skogen blev det!

 

----------------------------

 

Söndagssöket:

 

Äntligen! Jag gillar gruppen som jag är med o kör sök på söndagar, men det har ni väl förstått innan.

 

Idag hade jag bestämt mig för att köra Dizza som vid Lerum, och så även med Tyson.

 

Dizza fick köra först. 6 skick. På vindsidan, fullt djup eller tätt på iaf, och rena hittaövningar. Tillsägelse om att figgen INTE fick kalla och locka på henne, utan jag mötte upp iså fall o kom till figgen med henne.

Men det var knappt några problem med att hon lämnade figgen. Första 2 skicken kollade hon av mot mig, men när hon såg att jag var på väg ut så vände hon tillbaka till figgen. Jisses vad glad jag blev! Figgarna jobbade kanonfint! Tack för ett bra jobb o hjälpen!

 

Avslutade med kamp hos sista figgen, inga problem sa Dizza o körde duktiga ryck bakåt med fullt bett i skinnet.

 

Jag var kanonnöjd med henne idag. Fullt ös ut till figgen o jobbade fint med vinden.

 

Efter söket for vi till Kajsa o Jörgen, eftersom det var kallt ute o de flesta frös lite, för att köra snacket om söket där. Vi gick igenom alla hundar, och Dizza fick kommentaren: hon går från klarhet till klarhet! Jättekul att höra om sin hund.

 

Nu ligger vovvarna nöjt i soffan o på mattan o sussar.

  Over and out!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är sååå roligt att ni kommer upp till oss. Längtar till fredag då ni kommer igen :D.. Dizza och Tyson var kanonduktiga som alltid och det är superkul att se dig och dina vovvar för ni är såna fina team! Sånt blir man glad av att se... Och du är inget blåbär J! haha... ok du är kanske är rätt ny på söket men det märks VERKLIGEN inte.

Håller med om Tjalve! Oj oj tänk om man får ett sånt klockrent sök ngn gång!

Har du kikat in på krokasmedens hemsida (blogg) förresten? :P..

kramar

2007-02-11 @ 19:13:51
Postat av: Linda

Attans att jag hade fel på utmaning 1...
"Bara" tagit silver och brons? Det är minsann inte så bara ;)

Fullspäckad vecka som vanligt :) Har du tid över en dag kan du hojta till... jag hade ju kunnat komma ner till dina trakter?

Kramar Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback