3 tävlingar blev det under Kristi himmelfärdshelgen

Jepps, hemma igen o på jobb.. Men bara för en kort sväng ;-) . Blir till att testa delad tävling på Elfsborgs Bk
nu till helgen.
-
Tillbaka till överskriften. I onsdags möttes jag o Calle på Karlskrona Bk. Jag hade anmält och kommit med på alla
3 tävlingar. Elit spår med Dizza på torsdagen o söndagen. Och så Morra i lydnadsklass1 på fredagskvällen.
-
Torsdagen blev det upp tidigt, lottning kl 7. 29 ekipage, o dubbla domarpar.
Jag drog nr 27... Så det blev att börja med lydnaden för att senare åka ut till spåret och avsluta med uppletande på klubben.
-
Lydnaden: totalt drygt 248 p... inte alls nöjd. Känslan var inte där helt. Inkallningen la hon sig på ställandet.. BAJS!! Och framåtsändandet var katastrofalt dålig.. det sura är att jag inte sett dessa tendenser på träning.. Nåja, på kvällen tog jag mig i kragen o insåg att jag får klura ut nåt för att bryta detta!
-
Vidare till spåret. Lillfian har ju tagit en del bakspår senaste tävlingarna... Kom till upptagsrutan som var ris första halvdelen, med en stig som gick snett till höger. Den ville jag inte att hon skulle ta, kan ju lura henne till att halka på ett bakspår.
Hon överraskar mig o går kanonfint ut, fin fart o med gamla vanliga analysen så tar hon framspår. <3 Mitt hjärtegull!! jag var såååå lycklig bara över framspåret!! Yihooo!! Vi har brutit trenden!
Spåret var inte kul första 5-600 m. Väldigt mkt ris o döda grenar o hålor. Där någonstans låg oxå första pinnen... som Dizza missade. Men resten av pinnarna in iaf :-).
-
Tillbaka till klubben för uppletande.
-
Vi får då veta att det var 13 brutna efter spår o lydnaden.
-
Rutan för uppletandet var inte en lätt ruta. Till att börja med var det typ 24-25 grader varmt (om det räcker) och rutan var på öppet fält i gassande sol. Första 4/5-delar låg i högt gräs, sista 10 metrarna var en vall på 2-3 m för att sen ha bakre linjen bakom den. Tufft, dels snurrar vinden och dels så är det lätt att början på vallen blir ett naturligt stopp för vissa hundar.
-
Dizza var märkbart trött och uppletandet kämpade hon med men orkade inte helt. 1 föremål fick vi med oss och till en början var jag riktigt besviken... Var gamla Dizza tillbaka med osäkert uppletande där hon ger upp lätt? Visst letade hon hela tiden, men inte helt som hon brukar...
När jag på kvällen hade landat lite och tänkt efter så insåg jag att det är bara att testa på söndag igen, och bryta så fort det inte känns bra helt enkelt. Så fick det bli!
Vi slutade på en 12:e plats av 29 startande iaf.
--------------
Fredag: dags för Morras lydnadsklass 1.
Vi tog det lugnt på morgonen, tog lite sovmorgon. Sen åkte vi till en sjö i närheten och hundarna fick simma och svalka sig lite.
-
Till tävlingen:
Vi var bara 4 st i lydnadsklass 1 vilket var skönt. Jag hade anmält henne innan appelltävlingens helvetesplatsliggning.... men när jag fick startlistan så tänkte jag att jag ser hur det ser ut när kvällen kommer. Har tränat en hel del platslliggning för att få henne trygg igen, först ensam och sen även med Nexus (som jag litar till 100 procent på). Och hon låg nu lugnt o fint igen. MEN, får jag den "förstörd" igen så vet jag inte hur det går...
Jag drog nr 2, alltså 1 hund på var sida om henne... hmm.... mindre förtjust. Nåja.
-
Väl ute på plan så går matte med hund nr 3 m riktning mot hund nr 1 (Phalene) som gör utfall... FAAAAN! Den har svårt att släppa hund nr 3, men till slut får matte styr på den. Mina knän blir helt mjuka och jag tror jag ska spy..
Jag säger sen när vi ska ställa upp oss:
Jag hoppas vid gud att era hundar ligger nu!!! Matte med nr 3 svarar: inga problem, han ligger!
BRA! svarar jag då.
-
"Gör klart för platsliggning, koppla loss hundarna" blir sagt. Jag gör så. Morra sitter o håller fin kontakt med mig.
Precis innan TL säger "lägg hundarna", så lägger sig Morra med hakan i backen. Jag låter henne ligga, är bara glad att hon vill lägga sig efter rabaldret innan.
Under hela platsliggningen så ligger hon klockrent. Hakan i backen och ser lugn o fin ut. <3 mitt hjärta <3
Domaren säger att hon får 8:a pga att hon lägger sig för tidigt. Inget att säga om det. Det bjuder jag på! :-)
-
Tandvisning, och sen går vi av planen för att ladda för vår tur. Hon känns förvånansvärt balanserad men ändå pigg.
-
Vår tur! Känslan är bra, och vi får applåder efter momenten! Jag tittar aldrig på poängen och jag tänker att de nog tycker hon e så söt, o det ser gulligt ut när hon gör momenten. För hon e ju hur söt som helst :-) .
Visar sig sen att hon har fått 10:or på allt utom inkallningen där tempot kunde vara ngt högre. Trodde inte det var sant!!
-
Det visar sig vara helt jättesant och vi slutade på totalsumman 191p av 200 möjliga!! Min lilla pansarvagn!
Domaren kommer sen och säger att det var riktigt trevligt att se och imponerande lydnad. Åh vad sånt värmer att höra!
-
Slutar på 1:a plats och fick fina priser, bl a försäkring för Folksam :-)
Morra med fina guldmedaljen
-
Efter tävlingen åker vi till Calles goda vänner Jenny o Magnus i Söderåkra (tror jag det hette) för att äta grillat o ha allmänt trevligt!! Riktigt god mat och goda skratt vilket gjorde att vi kom "hem" sent.
--------
Lördag:
paus från tävlande men inte tränande. Dizza fick ett uppletande, inget annat. De andra 2 fick spåra.
Efter det blev det svalkande tur i sjön för hundarna.
---------
Söndag:
Dags för tävling igen.
Drog nr 20 denna gång, av 27 startande. Så lydnaden först igen.
Lydnaden kändes bättre. Hon ställde sig på ställandet, även om det var fler steg än nödvändigt. Framåtsändandet liiiiite bättre.
Tungen, som hon normalt har 10 el strax under. Fin fart ut, fint gripande, ett par meter ifrån mig ser jag att hon får syn på nåt bakom mig och glömmer av sig. Vet inte vad som hände, misstänker en tävlande som gick ut bakom husvagnarna för att vara klar att gå in på plan efter mig.. men som sagt vet inte.
Hon ska så klart klara sån störning, men....
-
Slutade iaf på 259 p.. kan bli bättre, men det var bättre än torsdagen :-)
-
ut på spåret. Framspår även denna gång!! Hon fick kämpa en hel del i spåret, men löste det! Dock tyvärr 2 pinnar bort...
-
Uppletandet: även denna dag på samma ställe som torsdagen... Suck... Och lika varmt denna dag.
Denna gång blir det 3 föremål och hon jobbar fint största delen av tiden. Det var i slutet efter 3:e föremålet som hon började "gå ner sig". Men hon jobbade vidare, med några grunda skick dock. Fick 8-7,5p så jag är nöjd!
-
Vi slutade på en 6:e plats på certpoäng. Tror det var 15 el 16 brutna denna dag.
--------
Är kanonnöjd med helgen, trots vissa missar. Dizza har verkligen varit en kämpe som klarat 2 elit tävlingar under 5 dagar i 24-25 graders värme med strålande sol alla dagar, och på husvagnscamping. Det verkar som om hon börjar vänja sig vid och kan ladda om trots det. Hon har vuxit i mina ögon, min prinsessa. Som hon ställt upp och kämpat denna helg, hade jag aldrig trott för ett år sen att hon skulle göra. Visst hade jag hoppats på högre poäng och inga missade pinnar i spåret. Men... allt ska ju stämma på en o samma dag :-D ... o det gör det inte alltid.
----------
Det var en "kort liten sammanfattning" av helgen som varit. Ska försöka bli bättre på att uppdatera.. men tiden räcker lixom inte alltid till :-)
Ha en god sommar där ute!

Kommentarer
Postat av: Sara

GRATTIS till så bra poäng och fina kommentarer!! Som du sa, alltid kul att få höra att det såg bra ut från okända och kända personer :-)



Gött att höra att Dizza kämpade på bra också, och det är alltid en merit att inte behöva bryta skullej ag tycka, särskilt om många andra gör det.



Bra jobbat!

Sara

2011-06-08 @ 20:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback