Numera även godkänd elitvovve :-)

Hon är inte bara uppflyttad till, utan även godkänd i elit. :-)
-
Tävlingen var på Söderåsens bk. 9 startande.
Vad drar jag? Jo men självklart drar jag nr 9... nåja.
-
Upptaget: inge bra.. igen. Får fasen boka in någon expert som får ordning på mig.
Givetvis gick spåret typ 39 meter ut. Och Dizzelizzan tar... jo men: bakspår.
Bara vända och iväg åt rätt håll.
-
Fördelen denna gång var att hon inte drog lika hårt åt bakspåret... man får väl se
det lilla positiva i det hela.. Får nu fundera ut hur jag ska jobba på detta med upptag.
-
Iväg bar det sen ut ur rutan o iväg. Inte långt från rutan (absolut max 100 m) så
kom första vinkeln, som var en spetsvinkel o den var spetsig! Men Dizza löste det fint o
inte långt efter det kom första pinnen. Yihoo!! '
-
Sen gick hon som tåget i spåret. Fint o noggrant och när hon fick vittring på pinnen så
släppte hon inte förrän hon hittat den! *tummen upp*
-
Efter drygt halva spåret så gick det lite fort i en nedförsbacke o jag kunde inte hålla emot.
När vi kommit en bit därifrån började jag misstänka: damen har bytt spår... o jo men visst
hade hon det... när vi kom ut på ett kalhygge så blev hon tveksam o stannade, då passade
jag på att säga:
Kom tjejen så går vi o letar rätt på vårat spår!
-
Jag drog mig tillbaka till backen där jag misstänkte spårbytet, och mycket riktigt..
Dizza tog upp spåret o jag följde efter, får ju lita på henne! Efter 150 m ungefär så kom en pinne,
så då var det bekräftat att vi var på rätt spår! Yes!
-
Vi kom även till slutet, och slutade med 4+slut, så 3 pinnar bort och måååånga poäng bort iom det
och upptaget.
-
Det jag var nöjd över var att hon klarade av att ta upp det riktiga spåret igen och att vi fick
lov att fullfölja hela tävlingen för att se var vi står. *ler*
-
Hann precis tillbaka till samlingsplatsen så var det dags att åka ut till rutan igen.. så mkt för att
hinna andas ut. hihi.
-
Mindre än en timme efter vi kommit från spåret så var det alltså uppletande.
-
Rutan var tricky. Man stod och såg ner på en slänt på 10-15 m innan det slätade ut. Så rejäl
nedförsbacke från stigen.
-
Det var 5 st som kommit vidare till uppletandet. Jag var nr 5.
När jag kom till rutan så såg jag att det blåste lite, lite från vänster.
Så jag bestämde mig för att skicka henne från höger, så hon får "hela rutan".
-
Samlad galopp ut på djupet, vid fullt djup började hon gå framåt i rutan men tvärnitade o vände.
Första föremålet in!! Pytteliten grej, såg knappt att hon hade nåt i munnen :-).
På vägen in stannade hon till för att hon fick ett annat föremål i näsan... o tappade första föremålet.
Men hon tog upp den igen och kom in med den.
-
Skickade igen o in med föremål nr 2. :-)
-
Nästa skick: samma och in med föremål nr 3 (från ca 20 m ut i rutan)
-
Allt detta på typ 1.5 minut!
-
Meeeen...... sen kom problemet... Iom att hon fått de sista 2 föremålen på rätt nära avstånd, så hade jag
jättesvårt att få henne ut på djupet...
Så... det blidde bara en 5:a i betyg... lite trist iom den underbara starten. Men, nu har jag fått nått att bita i.
-
-
In till klubben o vi började med platsliggning och stegen.
Min lillfia var på en annan planet när jag kommenderade: ligg.. så jag fick ge ett till kommando...
Surt var att ena domaren stod typ 2 meter ifrån oss... skiiiiiit!!
-
Här är betygen från lydnaden:
-
Fritt följ: 8.5-7.5 Kommentar: Vi skulle inte haft mer, idag... Hon ligger normalt inte under 9 iaf.. Men idag släppte hon vid helt om marsch, och även vid höger om.. var inte lika "på" som hon brukar..
-
Ink med ställande o läggande: 8.5-9 Kommentar: Fint tempo tyckte jag, lite för lång stoppsträcka för min smak, kan inte läsa domarnas kråkor men...
-
Framåtsändande: 9-9 Kommentar: kändes bra.. tyckte själv hon saktade lite väl mkt på andra sträckan.
-
Kryp: 9.5-7.5 Kommentar: Hon stannade till kort typ en halvmeter innan sista halten. Någon kommenterade att hennes kryp inte var flytande i tempot utan ministopp på ett par ställen Kan bara skylla på mig själv där om så var fallet.
-
Skall: 10-9.5 Kommentar: Ingen kommentar från domarna, så jag vet inte vad avdraget var för. Men hon kändes bra där :-)
-
Metallapportering: 7-8 Kommentar: Yihooo!! Poäng! haha. Hon tycker den är skitvidrig, men hon hade fin fart ut, tvekade lite men tog den o i ökad trav in till mig. puh! Jobbar vidare på detta.
-
Tungapportering: 8-8.5 Kommentar: Farten in lägre än ut, och väldigt snett sättande vid ingång.
-
Hopp: 10-10 Kommentar: Inga :-)
-
Stege: 9-9 Kommentar: från domarna: ojämnt. Vet inte riktigt exakt vad det betyder..
-
Platsliggning: 10-9 Kommentar: avdrag pga dk...skit oxå :-)
-
Summa lydnad: 262.75p
-
Specialen:
-
Uppletande av spår: 7-7
Spår: 7-7
Uppletande: 5-5
-
Total summa: 495.75p
-
Vi hamnade på en fjärdeplats o numera godkända i elit spår :-).
-
Min önskan inför idag var att just få fullfölja hela tävlingen, och helst få poäng i alla moment.
Och det fick jag :-)
-
Jag tar det positiva med mig och jobbar vidare med våra svagheter nu när jag fått mer
tydlig bild var de ligger.
Det som känns nice är att även om jag inte var helt nöjd med lydnaden, så är det en rätt hög
lägsta-nivå vi har och det är ju kul :-).
-
Nu ska jag göra som mina härliga hundar: softa i soffan och bara vara!
Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Duktiga ni, Grattis!

Postat av: Mirjam

Skitbra jobbat!! Kram

2010-04-27 @ 21:22:10
Postat av: Susanne o Ulla

Härlig debut i eliten!!.

Nu vet du och visste väl innan oxå, vad det ska jobbas på.

2010-04-28 @ 13:50:04
Postat av: Lotta & Gilda

STORT GRATTIS :)! Vad duktiga ni är!!

2010-04-30 @ 18:12:59
Postat av: Vicky

Gud vad duktiga ni är!!!! =) Fast det visste vi ju redan ;) //Kram kram

2010-05-11 @ 09:17:47
URL: http://www.thepack.se
Postat av: Nina

Hej gumman <3! Har ju inte tittat in här och så POFF! är det en massa uppdateringar skäms på mig. Nu vet jag ju att din älskade T är borta och att elitgodkännandet kanske inte känns så viktigt just nu MEN grym lydnadsdebut blev det allt och jag hoppas att du har det så bra du kan. //Bamsekramar

2010-05-18 @ 07:58:19
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Jennie

Jag har ju glömt att skriva grattis till er trots att jag har kikat in hit då och då! Så ETT STORT GRATTIS från oss TILL ER!



Vi ses kanske på måndag när det är sista kurstillfället för oss. Tiden går får fort...



Kram

Jennie & Griffonkillarna på Österlen

2010-05-22 @ 09:21:19
URL: http://our-site.se
Postat av: Maria

Kul att läsa om er tävling.

Grattis till GK Elit spår

2010-06-17 @ 05:20:46
URL: http://sluggster.blogs.se
Postat av: Ann-Margret o Vinja

Stort Grattis till eran debut i eliten. Vad duktiga ni var. Synd med bakspåret och att hon bytte spår men väldigt bra gjort att hitta tillbaka till där ni tappade det.



Ni gjorde verkligen en bra tävling, med jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av 9-9 i framåtsändandet. Hur har du lärt in det. Det är ju verkligen ett helvetes moment tycker jag.



Vinja och jag håller på att träna för eliten också så jag skulle bli jätte glad om du kunde berätta hur du lärde in framåtsändandet på din hund.



Lycka till nu på era kommande tävlingar, hoppas certen börjar ramla in snart.

2010-07-31 @ 23:56:05
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback