Ny vecka, mera träning!

Under helgen var det många från klubben som hade tävlat. Bland annat smygisen Birgitta som jag spårade med i lördags... hon sa inte ett pip om det då.. haha... känner igen det.. nervositeten.

Men nervös hade hon inte behövt vara, uppflyttad till högre spår och en första plats!! Grattis till er! Inte ett dugg förvånad med tanke på hur den hunden spårar, har dock inte sett lydnaden än men den måste ju vara bra med tanke på poängen!

Även Inga-Lill med Rizzla hade varit ute o tävlat på samma tävling och även dem blev uppflyttade! Grattis!

I måndags firade jag min födelsedag med att stiga upp kl 4 för att ta långpromenaden innan jag skulle på jobbet. När jag kom hem tog vi en långpromenad till, sen sydde jag de sista beställningarna i denna omgång. När det var klart hoppade jag i bilen och via en brevlåda till Malmö Bk för att träna.

När jag kom dit så hade jag Malin i luren o hon hörde mig bara säga: oh, crap vad mkt folk!! *fniss*

Ja, jisses, det var bilar överallt och hundar överallt. Nåja, bara ut o hoppas att de har koll på sina hundar om de är lösa.
Tog först ut Dizza. Vi gick en liten runda för att checka läget och hitta en bra plats. Vi lekte lite, körde inkallningar, även position och ingångar. Hon var galen som få, men vi hade kul!!

Sen var det Tysons tur, och då dyker Nina o Jonas upp på klubben. Hejar lite snabbt och sen stångar vi oss ut på plan.

Nina hann ikapp oss senare med en varm kopp Java i handen. Körde lite fritt följ, då matte gick som ett halvt fyllo (inte en rak linje någon vändning hahaha) . Nina påpekade detta, så jag fick koncentrera mig bättre på att hitta siktlinjer och då gick det bättre. T fick beröm för hans kontakt o fina fria följ *oiiiiii* . Kändes kanonbra, och vi körde ngn enstaka apportering, då han tog ett omtag ca 10 m från mig, men sen fint. Det börjar bli bättre vilket är skönt. Jag ska oxå komma ihåg att inte stirra in honom i position utan titta rakt fram vid ingången... *slå in i huvudet*

Sen snackade vi även lite tips vid krypet, och Nina visade hur hon menade. Kändes som en perfekt komplettering och fortsättning på det jag gjort innan. Snackade även lite om platsliggningen och haka i backe.

Sen var jag jättenöjd, och Tyson oxå tror jag. Så vi promenixade tillbaka till bilen. Tog sen en tur med Ninas hundar o snackade vidare om ditt o datt. Nixx fick även visa upp lite konster han o mojjan kan. :-) . Kajsa fick köra maratonkryp för mig... *som en lite vessla*

Sa farväl och körde hem, nöjd men TRÖTT. Hundarna var också trötta, så vi kom överens om att lägga oss kort efter jag kom hem...

Igår, tisdag, var det dags för kvällsträning igen. Var inte alls i stöten, men åkte iaf.... De flesta är kanongoa och jag gillar klubben.
Kom lite tidigare än vi skulle börja, så jag hann köra Dizza innan. Vi körde positioner, ingångar, sen liten paus för att köra vidare med inkallningar och ställanden. Körde sen även rutan, som hon gjorde kanonfint på allt från 10--25 m avstånd. Lika säker alla gånger!! yey!

Körde sen även en apportövning. Satte henne, lade apportbocken 2 meter framför henne, gick 35-45 m bort. Kommenderade "apport", och hon snappade apporten och med fin fart in perfekt fot och INGET TUGG!!! jag kastade boll som belöning snett vänster bakåt! Har en fundering på tugget. och ska se om det kan vara nåt som kan funka, det jag har i tankarna. Återkommer med det....

Jag var kanonnöjd med Dizza o min lekstund, och gick tillbaka till bilen för att hämta Tyson o ta en promenix innan det var dags för den "riktiga" träningen.

Vi var 4 i vår grupp, alla i olika nivåer. Jag körde näst sist med T. Ville köra lite fritt följ, för att se hur han reagerade när jag blir lite nervös. För det blir jag framför några som står o har idéer (och ibland oönskade kommentarer). Tyson var lite flamsig och pipig i början, men det blev bättre (skulle ha värmt upp lite mer innan då försvinner pipet) och jag kände fint fokus från honom och trots några sneda sättanden så var jag överlag nöjd över hans insats. Jag gick däremot lite konstigt.. hihi... får skärpa mig!!

Fick kommentaren att han "plogar". Vi har nog alla olika syn på "schäferplogning". Jag, absolut inte objektiv hahaha, anser inte att Tyson plogar. Han går däremot med fin kontakt och ngt "snett" ibland men hindrar inte min gång.

För mig är plogning när hunden tränger på vänsterbenet så man blir hindrad i sin gång. Det tycker inte jag han gör... men men... Jag vet inte vad du anser, Nina?

Nåja... Vi körde lite krypövningar, som vi precis börjat med och tyckte han skötte sig bra. Inget pip, vilket jag var nöjd över.

Körde sen några inkallningar när vi ändå väntade på nästa ekipage.

Kvällen avslutades i klubbstugan med uppflyttningstårta. Mums!!


Kommentarer
Postat av: Nina

"som en liten vessla" å så var den här dagen räddad :)! Angående plogning - nej, Tyson plogar INTE (å jag är gnällig ska du veta ...), han går med kroppen rak i förhållande till riktningen och jobbar fint med bakdelen i sina vändningar/halter (om mojjan går ordentliga vinklar fniss). Plogande hundar brukar även tränga och slarva sig igenom halterna. Det såg jättefint ut och han har ju en enastående uthållighet i kontakten smöra mera. Nädå - seriöst alltså. //Kramelikramkram

Postat av: Jeanette

Tack Nina! (du får betalning sen för kommentaren ;-) )



Kram

2009-03-19 @ 07:06:34
URL: http://www.dizza.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback