Tyson Klubbmästare spår

Jajemän, min spårstjärna Tyson blev klubbmästare i spår på Skurups Bk idag!! Mäkta stolt matte.



Han gick riktigt fint i spåret, fick 10 i upptaget och 9 på spåret då han missade en pinne. Jag tror jag vet var pinnen "missades", han markerade kort på ett ställe men han brukar inte gå över apporter så jag tänkte att det ev var en vinkel där. Nåja, jag är kanonnöjd med hans arbete för j-ar vad han har fått sprutt i spåret och han analyserar mkt fint och tar vinklarna kanon. Hej och hå.

Lydnaden då... nja... vi är inte där än, men vi ska komma dit. Jag hoppade över platsliggningen och budföringen då den blivit något av ödelagd och jag har precis börjat om på platsliggningen och vi är inte redo att köra den än fullt ut även om han är jätteduktig. Vill vara 110 % säker på att han känner det lugn och tryggheten som han hade förr.

Här är betygen iaf:

Linförighet: 8 Kommentarer: Gnäll, sneda sättanden (pip vid start)
Framförgående: 6 Kommentarer: drar, tjuvar, gnäll (han gnäller vid starten)
Platsläggande: 7 Kommentarer: segt ligg, gnäll (startgnäll/pip igen....)
Inkallande: 7 Kommentarer: gnäll, flyttar sig vid start (håller på att tjuva den lilla rackaren och så ... startpip)
Krypande: 0 Kommentarer; uppe (haha, den är INTE klar men testade iaf)
Apportering: 7 Kommentarer: tugg, lekfullt gripande (tuggar precis vid ingången, hade sån himla fart ut så när han bromsade så såg det ut som lekfullt kanske)
Hopp: 10 (Äntligen en 10:a hihi)

Summa summarum lydnad:  pinsamma 153 .

Jag vet att vi inte är där vi borde vara, men samtidigt gör han momenten och jag som jag ska under tävling som på träning så har vi lydnaden i hamn utan platsliggningen... Nåja, jag är jättenöjd med plutten och vi ska jobba vidare på att förbättra oss. Fick förresten frågan från domaren; hur gammal är han? Jag svarade: 4 år. Oj, jag trodde han var typ 2 (pga hans flamsande o pip)...host host.

Totalt blev poängen: låga 392 poäng. 43 poäng fattas för att klara uppflyttning i lydnadsdelen, och det ska vi kunna klara. Bättre förberedelse inför lydnaden och mer uthållighetsträning blir det.

Specialen: 239 poäng, och det är hans starka sida.

Dizza var också med, men där fungerade inte spåret fullt ut. I fredags var hon rätt så ofokuserad i spåret men jag trodde det var en engångsföreteelse... men icke. Även idag. Hon fick tydligen 10 i upptaget, men vi hittade bara de 3 första pinnarna, sen hade hon det svårt. Hon började agera ngt ofokuserad, men kämpade ändå vidare. Hon var på spåret från o till, men kändes osäker och hade inte alls det säkra draget som jag normalt har i linan.
Så jag tog henne av spåret då jag kände att hon inte spårade som jag vill och vet att hon kan spåra. Inga sura miner eller så bara neutralt tog henne av spåret.

Nu får jag klura på hur vi ska komma ur detta. Vi börjar med att pausa lite från spåret, till senare i veckan. Vi har trots allt kört 5 utav 7 dagar denna veckan med träning. Lydnaden kör vi vidare på i små portioner i veckan, men spåret får bara Tyson fortsätta med, kanske taggar det henne lite. Vi får se. Jag ska brainstorma med några som jag litar på och har förtroende till deras spårkunskaper.

Men domarna och tävlingsledaren var snälla och lät oss köra lydnaden iaf. Vi var ju så få ändå.

Så här såg det ut för Dizza:

Linförighet: 9 Kommentar: lovar (helt mitt fel, jag gjorde för snabb och snäv helt om plus en höger sväng)
Framförgående: 6 Kommentar: drar, vänder upp ( tihi, detta har jag bara testat 3 ggr med henne så jag är asnöjd med poäng!!)
Platsläggande: 10 Kommentar: Mkt bra (dizza är grym på detta!!)
Inkallande: 10 Kommentar: bra ( kunde be om annat från henne, jättefint)
Krypande: 7 Kommentarer: skutt, hög (Dizza har fått för sig att ändra sitt kryp till att göra minigrodhopp med bakbenen... matte får skärpa sig.)
Apportering; 8 Kommentarer: lek vid gripande, snett avslut (hon tuggade inte!!! avslutet vet jag om o jobbar fortfarande med, leken eller touch med tass... inte så glad matte över det)
Hopp: 10 No comments, kan hon innan och utan!!
Platsliggande m skott: 10 (kanonfint låg hon, doppade nosen en gång, men inget snusande utan upp m nosen direkt o höll fokus på mig)

Summa lydnad: 259 p

Budföringen testade jag, men jag har inte kört på så långt avstånd så det var helt o hållet på mig. När jag vände upp henne mot mottagaren, så fokuserade hon istället på buskarna vid klubbstugan där Lisbeth var med Eros (en annan tävlande) och hittade inte Robban som var mottagare. Jag skickade iaf och hon sneddade som jag trodde mot stugan, sen insåg hon att det var fel och samtidigt som Robban ropade vände hon mot mig och skottet gick. Ingen reaktion på skottet, utan hon kom glatt och satte sig vid min sida. Pluttan... så avståndet ska jag definitivt öka, sen fungerar det klockrent som det normalt gör!

Jättenöjd med lydnaden, även om vi kan bättre, men inte spåret. Men hon är så pass nystartad i spåret så vi har lång väg att gå, och jag vet ju vilken potential hon har. Ju mer erfarenhet, desto mer säkerhet.

Domaren sa efteråt: den hunden kan gå riktigt långt!!
Han sa sen att han normalt har svårt för mallar, att de är så "flippiga" (mitt ord) men att han gillade henne och att hon verkligen hade en fin kontakt och var fint fokuserad hela tiden. DET är kul att höra, även om jag vet att min plutt är duktig!

------------------

I fredags träffade jag först Cinna och spårade på ett kanonbra fält, som är stoooort, vi snackar många hektar. Dizza gick som sagt lite ofokuserat, inte samma drag i linan och inte samma beslutsamhet i kärnan. Tyson däremot fortsatte att glänsa i spåret, och gick ett så himla bra spår. En övergång hade han som han bara identifierade med en lätt vridning med nosen för att fortsätta framåt i spåret. Damn!! Jag bara gapade. Han DROG upp mig för en rätt stup backe, så taggad var han. Sån taggning han fått nu i spåret, förutom att spåra bra har jag aldrig sett.

Allt detta vet jag är pga att jag tagit mig i kragen och kommer oftare ut och spårar och har dessutom oftast en plan med spåret för dagen.

Efter spåren körde jag till Svedala Bk och träffade Jenny, Monica, Madde hennes kille och ett par till. Riktigt kul var det med så många. Vi växlade med att köra själva och dels med hjälp av ngn i gänget. Det flöt på bra och båda mina fick sig en tur.

Tyson blev det lite fritt följ och platsliggning. Han har verkligen förändrats i sitt fokus och sitt lugn i platsliggningen. Lade honom ca 20 m från gruppen som stod o snackade och hade hundarna där. Tänkte på att prata med lugn röst och vara lugn i kroppsspråket. Sa bara stanna kvar, gick till gruppen och han låg där helt tyst och bara tittade på mig med fullt fokus. Lät honom ligga strax under en minut och sen "klick" och han fick leta godiset som jag lagt en bit bakom honom.

T o m Monica kommenterade vilken skillnade det blivit på honom. Matte var såå glad att få höra det.

Så nu ska vi försöka träffas en gång om veckan och träna ihop, vilket ska bli jättekul. Alla peppar alla och hjälper om man ber om hjälp och kommer med förslag om man ber om det!

I lördags tävlade Monica och Reja LK1 och fick ihop 167 poäng och har nu ett LP1 i hamn!! Stort grattis, Monica!! Bra jobbat. Så härligt att se att vilken tro du fått i dig själv och att ni faktiskt kan och dessutom riktigt bra.

Nu ska jag fixa med bilder fr Svartbergslägret och se om jag kan få ut dem här:





















 
Fabian


Fabian, igen


Nelson vilar


Nelson tittar förväntansfullt på matte

Kommentarer
Postat av: Elin

Grattis och jättebra jobbat! :) Ni är så lymla bra tjalal laaa.. hihi kram

Postat av: kerstin

Ojdå, grattis, vad roligt!!

2008-09-07 @ 18:39:13
URL: http://sassiochexi.wordpress.com
Postat av: Mirjam

Grattis gumman! Vad duktig du är och tävla med bägge vovvarna på samma dag och allt, hihi! Kul att Tyson skötte sig så fint i spåret och Dizza så fint i lydnaden, du kunde inte ha kört hälften var ;), skoja bara! Du är grym!!

Kramar

2008-09-07 @ 21:13:21
URL: http://www.mirjamshundliv.se
Postat av: Larsson

Kanonbra jobbat!!



Nu väntar jag ivrigt på bilderna. Kan Du inte omdirigera alla till Arl så du kan fokusera på väsentligheterna här i livet?!? :))

2008-09-07 @ 21:19:43
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Sara & Duffy

GRATTIS!

Vad skoj att spåret funkar för Tyson!



Vi får försöka träffas någon dag.



Ha det så bra!

Sara & Duffy

2008-09-08 @ 10:31:26
Postat av: Helen

Grattis! Vilka fina poäng Dizza fick på lydnaden! Kram

2008-09-08 @ 14:11:04
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Linda

Tack så mkt min vän för pratstunden igår. Det betydde mkt.



Har idag gått ut offentligt med det som du sett och det var svårt. Usch vad jag grät igen... det började sjunka in vad som skett :(



Kramar Linda

2008-09-10 @ 14:21:38
URL: http://www.rottislyan.com
Postat av: Pia

Hahaha världen är liten, Fabbemannen är Flos Favorit..eller iaf den vi träffat flest gånger;)!!!! Kanonfina bilder som vanligt och ett JÄTTEGRATTIS till fint spår och finfin lydnad:)

2008-09-11 @ 22:38:04
URL: http://flosan.se
Postat av: Elin

Lite text om en till väldigt bra tävling kanske? :D PUSS

2008-09-14 @ 02:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback