Lite flitiga...

Nu jäklar har matte fått eld i byxorna. Det måste hundarna tänka.

Jag har verkligen fått ny energi i träningen och känner mig mer strukturerad än innan. Och det är för att jag har fått verktyg att använda före och under träningen tack vare de träningsläger jag och hundarna varit på i sommar.

Jag ser nu fram emot några tävlingsträningar i form av månadstävlingar. För att se var vi står och hur det går när matte blir lite nervös och kan se "lite" bister ut under programmet. Heh...

Jag har även anmält mig till ett par lägre spår tävlingar med båda hundarna. Nu sitter jag och håller tummarna att vi kommer med. Det hade verkligen varit kul att se om vi håller för uppflytt.

Nåja, nog bubblat om det.

Till träningarna:

TISDAG

Detta blev en bonusdag i träningsdagboken. Det var inte alls meningen att träna, men iom att jag fick kompa på jobbet så skrev jag snabbt ett sms till Jenny och frågade om hon kände för träning på Ystad Bk. Snabbt ja fick jag. Yihoo! Solen lyste och vi skulle träna.

Jag fick snabbt tänka ihop en plan med båda hundarna och det blev som så:

Tyson

Uthållighet
- jag har varit väldigt slarvig med båda hundarna och det märks främst på herr T. Kör inte jag så långt fritt följ/linförighet så går han fint, inte en 10:a men tätt på 9. Men så fort jag förlänger tiden innan belöning - så blir det en dipp och han tappar fokus. Jenny körde många hundra meter och på några minuter. Tyson var helt slut efter detta. Men han gick fint vid sidan, dock utan kontakten som jag vill ha.

Detta ska definitivt köras vidare på. Jag har alltid tänkt från klass till klass.... nu j-ar ska vi komma någonstans och då får matte sparka sig i röven och kräva lite mer och utmana vovvarna lite mer. Och det kändes som om T köpte detta.

Apportering - Gick ut och lade apporten låååångt bort. Kanonfin fart ut, dock vid inbromsningen så touchade han apporten med ena tassen. Fint gripande och fullt ös in till matte. Ett liiitet tugg precis innan han påbörjade ingången. Jag ska sluta titta för mkt på honom, utan titta rakt fram för att minska pressen men det glömde jag bort denna gång. Jättenöjd annars med momentet. Han älskar verkligen sin apport, och hämtar gärna den till mig eller plockar upp den ur väskan... plutten.

Rutan - Körde bara 2 skick. Första gången stannade han precis framför de främre konerna och tyckte han var skitduktig... men när matte sa "rutan" en gång till så studsade han in i rutan och när det kom ett "stå" så stod han kanonfint mitt i rutan. Nästa gång blev det rutan direkt. Stoppade där.

Platsliggning - detta har vi börjat om med och jag kör korta sessioner. Jag lägger T och sen lägger jag ett par godisar i gräset bakom honom, går förbi honom och ut på olika distanser. Kör även olika långa stunder, men fortfarande inte mer än ca 30-40 sekunder. Klickar när jag är ute på avstånd och så får han leta godis bakom sig. Han har ett helt annat fokus och lugn även om han är uppmärksam på mig. Inga snusningar eller andra dumheter heller.

Jag har fått en helt annan hund i platsliggningen!! Jag är såå glad att jag fått hjälp med detta. De som känner oss vet vilken ångest jag haft i detta, speciellt efter puckodomaren som stod och sa på en träningstävling att vi aldrig skulle komma någon vart. Vi ska fan ta mig visa kärringen!

Som jag själv känt, så uppfattade Kenth det som om han piper för att få tillbaka mig till honom. Problemet är ju oxå att han alltid fått belöning när jag kommer till honom... så nu fick jag verkligen ögonen öppnade och insåg; shit, självklart... Detta har gjort T till en helt annan hund och jag ser ljust på framtida tävlingar. Detta kommer dock ta lååång tid, det inser jag också, innan jag kommer att köra platsliggning på tävling med honom. Jag siktar på att vara redo till våren. Och gud nåde den hund som förstör för oss igen!!!

Sen var han så himla trött, dels pga dålig kondis och dels för att det var strålande sol och kvavt ute.

Dizza

Uthållighet - här var det speciellt intressant då hon går kanonfint inom de ramar vi kört. D gick med hög svans och gick lättsamt vid min sida med fin kontakt första 30 sekunderna, sen började hon bli tveksam.. vad f-n är belöningen, den brukar komma ungefär nu... nu då?.... elller nu?... men nu får tusan i mig matte ge mig belöning!!!..  hon gick fint med hela tiden, men det var först efter en lång stund som hon verkligen kämpade för vad hon gjorde och hade en fin arbetsgång. Gick läääänge i mina ögon, vi utnyttjade nästan hela Ystad bk's plan och den är STOR. Lååånga raksträckor. Körde detta 2 ggr, en gång utan koppel och en gång med.

Andra gången kändes det som om hon redan hade köpt konceptet och kämpade lite mer, men fortfarande inte där jag vill ha henne, så vi kör vidare på detta. Kanontips från Jenny, och som jag redan fick en hint om från Niina på lägret.

Apportering, gripande - Har kört gripandet för sig sen Svartbergslägret och jag känner att hon tar apporten mer på allvar nu, inte samma lösa grepp som förut. Men det är en bit kvar och det kommer att bli kanon i slutet. Kände dock att hon hade liiite svårt att fokusera på detta efter en stund när Jenny och Peak lekte lite, så jag avslutade när hon var fokuserad igen och gjorde det bra.

Ingångar - Även detta ett moment som jag tagit ut och kört en del för sig. Klurade lite med Kenth på lägret om varför Dizza är så lös i munnen och tuggar något när hon närmar sig mig. Jag har hela tiden trott att jag pressar henne med blick eller vad det nu kan vara. Men K kände inte det så och vi testade lite fram och tillbaka.

Det hela slutade i att det verkade som om Dizza var tveksam för ingången. HUR matte? Så jag har börjat lite från början, så hon ska bli säker i denna del, och bara belöna när det är HELRÄTT och inte bara halvrätt som jag gjort innan vilket gjort henne tveksam.

Idag var det verkligen kanonfina ingångar från start. Körde några från olika avstånd och alla var jättefina. Gjorde även en snabb knyck/vridning vänster som om jag gjorde en vänster om halt, precis när hon vred in baken för att sätta sig. Detta för att få sista knycken in med röven. Kanonfint reaktion och vi avslutade där.

Krypet - testade av detta. Hon gör lite olika har jag märkt. Ett tag var det mode i att krypa på ena skinkan. Den vågen är nu över, och nu är det små små grodhopp med bakbenen. Hon har nämligen bakbenen jättefint under sig och är med armbåge och bröstkorg i backen hela tiden. Dock har hon glömt hur man tar ett ben i taget med bakbenen... hmmm... testade lite med tips från Jenny, så det får vi träna vidare på.

GRYMT nöjd med dagen!! Nöjd med mig själv och hundarna. Tusen tack Jenny för hjälpen och de glada tillropen!

Jenny sa även något som jag knappt vågar säga högt... men jag gör det iaf...
Hon sa: fattar du vilken jäkla bra hund du har i Dizza?! Ni kan komma hur långt som helst. Det ser verkligen jättetrevligt ut när ni kör.

Jag blev så himla glad när hon sa det. Klart jag har en bra hund, men att andra ser det oxå!! Ler fortfarande när jag tänker på det. Nu ska matte bara lära sig hur hon ska förvalta detta.

----------------------------------

ONSDAG

Hade bestämt mig innan att jag skulle köra spår oavsett väder. Hade turen att det inte regnade, men det blåste en hel del.

In med hundarna i bilen och körde mot ett ställe som jag kör förbi ofta med klockrena stoooora fält som ligger i träda. När jag väl kommer dit så är fälten på ena sidan halvt upplöjda... shit! OCH det står en traktor på fältet, vid vägen och nära där jag tänkte gå spåren... jisses, tänk om de blir skitförbannade när jag går på marken.

Jag tog mod till mig och spårattiraljerna och började gå ut ett spår. Det blev en lååång raksträcka, ca 200 m, och jag kom tillräckligt nära traktorn för att hojta till killen som var vid traktorn. Han kom till mig där jag stod stilla i spåret och jag frågade om det var ok att gå ut spår här osv.
Inga problem, han var kanontrevlig och vi stod och snackade om ditt och datt i 10 minuter. Han gav mig tips om ett annat fält som samma gods äger som inte ska plöjas förrän senare i höst och det var heller inte besprutat. Yihoo!!! Gissa en som ska köra hemåt förbi fältet och reka idag?! Jo, jag!

Nåja, när vi pratat färdigt fortsatte jag att gå spåret. Detta blev ju en kul grej att se hur T skulle reagera på att jag stått på samma ställe så länge och det var ett annat spår in till mitt.

Totalt blev spåret iaf 7-800 m. En spetsvinkel och apporter i vinklar och även 2 vinklar kort efter varandra, max 10 meter sträcka mellan dem. Backig terräng, om man nu kan kalla det i skåne *fniss* backig terräng. Nåja, en lite dal i slutet.

Liggtid; ca 25-30 minuter.

Resultat: Jäklar vad han jobbade fint!! Sällan från kärnan, och det trots rätt så kraftig vind. Som alltid; fina markeringar och skulle han vara vid sidan av spåret så tar han apporten i vind och går ALDRIG förbi dem. Spetsvinkeln tog han sjukt snyggt. Och de 2 vinklarna kort efter varandra hade jag glömt bort, men Tyson formligen studsade till när vinkeln kom och jobbade ut den fint! Min spårstjärna!

Han var sååå trött efteråt. Han vägrar dricka vatten i spåret, men drack desto mer vid bilen *ler* . Även om jag märkte att han var trött i slutet så vägrar han sluta jobba. Jag är så himla glad att jobba med honom i spåret, där ser t o m jag att han är en duktig spårhund. Snart får vi även svar på hur bra han jobbar när det är tävling.

Dizza

Damen satt och ylskällde i bilen under tiden Tyson tog spåret. Jag lade ut hennes spår först när jag o tyson var färdiga med hans spår just för att det blåste så mycket.

Hennes spår var också på fält, ngt dalande. Fortfarande rätt blåsigt. Detta fält hade något högre gräs, men inte så det störde. Bra just för att då kunde jag gömma apporterna väl, så hon inte går på synen reder ut det med nosen bara.

Jag hade en plan om olika typer av vinklar, och jobba i alla vindriktningar för att se hur hon utvecklats. Motvinden har hon haft en förkärlek till att lyfta nosen och vinda istället för att spåra, så jag var spänd på hur hon skulle jobba nu.

Även en övergång av eget spår i form av en cirkel som gick tillbaka över spåret och vidare. Kort byte av underlag i form av busk-snår-ris, detta var en allé-avdelning mellan 2 fält.

Liggtid; ca 15-20 minuter.

Jag hade glömt spårlinan så det blev 3 koppel ihopkopplade som fick agera spårlina... inte smart av virrig matte, var lite orolig om det skulle störa lillfian. Men icke... hon brydde sig inte ens när hon snurrat ett varv och selen lagt sig över bringan på henne... hon fortsatte ändå. Var rädd att hon skulle skada sig med den bulldozer-mode hon är i, så jag stannade henne, vred selen på plats och så körde vi på igen. Inget hon brydde sig om heller. Jisses vilken skillnad det blivit på henne.

Hon tog upp spåret fint och jobbade sjukt bra i motvinden, tryckte verkligen ner nosen i varje fotsteg såg det ut som. Tog vinklarna riktigt bra, även om hon drev ut en halv meter pga vind, så jobbade hon sig fint in i kärnan igen. Bulldozer tempo, men fortfarande med analys-hjärnan på så jag bryr mig inte om det.

Apporterna; alla blev markerade och upplockade, men en ville hon spåra vidare med i munnen. Fick dock snabbt stopp på den tanken och hon kom in med den med glädje och lekte lite innan vi spårade vidare.

Spetsvinkeln var i medvind och där gick hon över lite, antagligen pga vinden, men jobbade tillbaka till spåret på ett bra sätt utan att missa något. Jättenöjd med hennes jobb där.

Övergången; gick ut för att kolla vad det var för något. Stod kvar vid korset och hon jobbade sig tillbaka och följde spåret rätt och korset på väg ut brydde hon sig inte ens om.

Övergången mellan de 2 fälten med ris och buskar osv, först stannade hon till och checkade av till höger typ en halv meter, insåg att det var nog genom riset spåret gick så drog hon mig igenom det och ut på andra fältet. 90-graders vinkel 2 meter efter vi kommit ut från riset som hon tog klockrent. Sen 40 meter till och där låg slutet.

Jäklar vad min lilla sockertopp har utvecklats!!
Och jag kan säga att allt detta är tack vare de 2 spårlägrena jag var på i sommar!!

Ser verkligen fram emot att utvecklas tillsammans med henne i spåret. Jag har framförallt lärt mig att läsa henne och jobbar bättre med lina och i samarbete med henne vilket jag tror har gett henne en extra boost och nu fattar hon att vi jobbar ihop, jag är inte där för att störa henne. Nu bryr hon sig inte alls om jag skulle klanta mig.

Ser fram emot lägret på Öland med det härliga spårgänget från Ystadlägret, synd att inte Kerstin och Exi kan komma.....
Nya spårmarker och nya svårigheter att klura ut!!

Ska ev upp till Elin o co nästa vecka och träna spår/lydnad. Hoppas det blir av...

NU är jag färdigskriven... jag vet massa babbel igen... hehe

Kommentarer
Postat av: Elin

Trevlig läsning som vanligt! :) Nu blev jag inspirerad hr inför dagens träning. Gött... :)



Jenny sa bara sanningen till er. Det alla andra som känner er oxå vet om. :D kram på er! Hoppas ni kan komma nästa vecka.

2008-09-04 @ 12:41:58
Postat av: Helen

Hej! Låter som att ni har haft bra träningar:) Kul! Ja, visst är det kul när andra kommenterar vilken bra hund man har. Då är det inte bara en själv som inbillar sig;) Kram på er!

Postat av: Larsson

Halloj!



Visst fick man en j..dra energi att träna efter Svartbergskursen!! Jag å Ymer har varit flitiga på plan och även anmält oss till två lägre spår MEN...8:e reserv på den ena och 24:e på den andra!! Förbaskat oxå nu när man är på G.... :((





Schyssta bilder från SM´et!!!

Väntar med spänning på bilderna från lägret...



Må gott!

Lena & Ymer

2008-09-05 @ 23:15:31
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback