Nu har matte fått ändan ur vagnen... även om det var tungt

Premiärträningen för i år var i går. Visst har jag kört lite smygträning då o då, men inte på plan och under så lång tid.

Jag o Eva bestämde att nu var det dags att komma igång. Mina hundar har varit otroligt tålmodiga och snälla med tanke på hur lite träning de fått den senaste tiden. Men istället har det varit långpromenader med lite lekuppletande och annat smått och gott.

Båda hundarna var duktigt taggade. Dizza visade det genom att studsa upp på "hösnurror" som stod på rad och hoppade från den ena till den andra fram och tillbaka. Tyson sprang nedanför, frustrerad över att han inte kom upp. När hon väl kom ner så skulle Tyson minsann straffa henne för att hon är så spänstig.

Jag började med Tyson, och vi körde lite uppvärmning först. Sen testade jag av rutan, hur mkt som satt kvar. När jag sa "var är rutan", så tittade han efter konerna och sprang mot dem. När han stod inom konerna så sa jag stanna, och han stannade och fick belöning. Så ibland hjälper det att vila sig i form *fniss*. Det är fortfarande lång väg kvar till en poäng-givande "ruta", men jag är glad ändå!

Sen körde jag lite förflyttningar och till höger följer rumpan med riktigt fint nu. Till vänster tränger han fortfarande och ibland känns det som om jag får flytta honom med benet. Men skam den som ger sig, eller??
Förflyttning bakåt blir också bättre och bättre, och han håller fokuset kvar på mig.

Han var som en kalv på grönbete, och hoppade och skuttade och brydde sig inte ens om Eva och Max när de kom in på plan!! *tummen upp*

Apportering var sååå fin idag. Fin fart ut, även in och satte sig klockrent och inget tugg!! Yey!

Och sist men inte minst: platsliggning utan ett enda pip!!! Jag var sååå överlycklig. Hädanefter; endast platsliggning efter träning; aldrig det första vi gör för då har han sån himla förväntan. Nu blir det stretchning, och in i bilen efter platsliggningen. Så det kanske hjälper ytterligare.

Min plan med Tyson är att skynda långsamt. Inte "träna ihjäl" honom. Köra mycket mer varierat med honom. Vi ska ju även hinna med fysträning nu, så vi bygger upp konditionen och musklerna.

Var ju hos kiropraktorn, och han kom ihåg obehaget i nacken från förra gången. Så ingen metallgrej denna gång, men garnityret visades ändå när hon var vid nacken. Men han kändes mkt bättre idag, så nu ska vi köra massage och sen ev vibrationsträning och vanlig fys och tillbaka om en månad för att kolla upp hur det ser ut.

Nog om honom.

Dizza då; hon snurrade och snurrade och så snurrade hon lite till. Jacobs brorsdöttrar tyckte det var kul att leka med hundarna och speciellt säga snurra och göra en ring med fingret så att hon snurrade. Så just nu snurrar hon av glädje/förväntan you name it... sötnosen

När jag skulle köra skall vid sidan, så snurrade hon och skällde samtidigt. Men matte fick rätt på det till slut.

Hon gick jättefint, och förflyttningarna till höger var jag extra nöjd med. Hon nästan hoppar sidledes för att följa vid min sida. Bakåt är hon ngt snabb och hamnar lite väl bakom rätt position, så det jobbar vi på. Till vänster ser oxå bra ut, så även framåt (så klart).

Körde även ett par apporteringar, och skam den som ger sig. Andra gången så gjorde hon en, för mig, perfekt apportering. Inget tugg, och hon hade fin fart ut med bra gripande och fin fart in för att sen sätta sig klockrent. Jag klickade snabbt och hon fick belöning. Där slutade jag... jag börjar lära mig att stoppa när det går som bäst *klappar mig på axeln*

Körde ett par inkallningar och fjärrdirigering. Sen var matte trött, men lillpyret kunde nog ha fortsatt hur länge som helst....

---------

Idag tog jag Dizza med mig till Malmö när jag skulle till kiropraktorn. Hon var jätteduktig i bilen väntandes på att jag skulle bli klar. Sen tog vi en promenad, och jisses vad mkt det fanns att lukta på enligt Dizza. Hon är extra snusig nu, och jag tror det är pga kommande löp. (hoppas)

Hon tyckte det var jättekul, och svansen viftade på topp hela turen. När jag skulle ta ut pengar så hoppade hon upp med framtassarna och skulle titta vad jag höll på med. Hihi.

Sen åkte vi till gammelhusse Allan. Ni skulle ha sett den lyckligaste Dizza någonsin. Hon ÄLSKAR Allan. Vad han blev överfallen med mallinuttpussar.... Jag tror Allan blev lika överlycklig som Dizza.

På vägen hem åkte vi förbi JägerZoo för att handla lite gott och tuggben. Det goda skulle vara torkad lever, tyckte Dizza och smakade en bit innan jag hann reagera... host. tur att den var liten. Så jag fick köpa fler att ta hem. Där fick Dizza pussas lite mer med en av de anställda som själv har en Terv och diggar Dizza.

Sen hem till storebror som fick sig en långpromenad ensam med matte.

Har själv faktiskt varit duktig senaste dagarna. Förutom att ryggen fick sig en törn i tisdags, så har jag hunnit städa igenom huset och fixat lite i garderoben som ska byggas om. Har även oljat in mitt ekbord och köksbänkarna. Och sytt ett fint halsband till Tyson. Bild kommer kanske senare.

Kramelikram






Kommentarer
Postat av: Elin

Sedär.. nu har det hänt grejer i Skåne. :) Det där med att vila sig i form funkar skitbra ibland. Jag tror saker behöver sjunka in ibland. :D kramar

2008-01-17 @ 21:25:50
Postat av: Linda

Du är ständigt på språng tös :) Nicklas och jag pratar fortfarande om hur du tog i och tog kommandot nästan när vi flyttade :) Handlingskraftig :D

Jaså ni var i Malmö och gjorde det osäkert hehe. Hur längesen som helst som jag var där. Nu är det dags nästa helg. Syrran har ju fyllt 18!! :D

Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback