Chockad? Uppdaterar igen...

Igår hade jag ett missat samtal på hemtelefonen, och det var från veterinären. Så jag antar att det är dags att hämta Hobbes aska. Tungt, men känns ändå ok för nu kan jag sprida askan där han älskade att vara: på spaning i trädgård o på fälten *ler* . Ska göra det imorgon på julafton hade jag tänkt.

Saknar honom fortfarande, speciellt på morgonen då han brukade komma o tränga sig bland hundarna för att få kela lite innan frukost. Men det går bättre o bättre, och Kalle har kommit ur sitt skal igen. Men han ligger fortfarande då o då i buren som fått vara kvar. Den är nog rätt mysig att ligga i samtidigt som Hobbes doft är där.

Har sytt som en besatt, gjorde sista igår fm. Jisses amalia. Har knappt hunnit fotografera ngn för det har varit så tight om tid, men håller tummarna för att jag får foton från köparna med grejerna på hundarna så får jag samtidigt se hur de sitter. :-)

Nu är hetsen slut iaf, och jag kan äntligen få upp lite julstjärnor och skapa lite julstämning för oss. Vet inte än om det blir julgran eller inte. Troligast inte faktiskt... behöver bara lugn och ro och lite julstjärnor så räcker det för mig.

En varningens ord: handla aldrig ett par dgr innan julafton. Jisses vad folk är hetsiga och galna. Det var ett svårt uppdrag att kryssa mellan stressiga folk med blank blick eller argt veck mellan ögonbrynen. Jag gick mest och tog det lugnt, för nu hade jag ju hunnit klart med allt inför julen o skulle bara handla det sista lilla. Och det funkade rätt bra att bara le när man höll på att bli påkörd eller krocka med vagnen i gångarna. Så försvann rynkan för ett kort ögonblick iaf..

Nåja, vad har annars hänt senaste tiden? Till det roliga:

Jag var med på Vixax-dagarna med Frida. Jisses vad jag diggar den tjejen, dels så är hon lite mer norrifrån *ler* och så är hon inte så himla komplicerad. Hon får det att se så himla enkelt ut... Varför krångla till det? Bra fråga!

Det var ett härligt gäng som samlades måndag morgon för en dryg vecka sen. De flesta var mallar, en schäfer förutom Tyson, 2 bc, en cocker. Totalt 10 ekipage körde, ett par var åskådare.

Hade gärna haft mer "egentid" med Frida, men nu har jag ju  varit bortskämd o varit hos henne med Malin o haft en hel dag själva :-) .

Det var vissa moment som flera körde, men det var kul för att se olika sätt att få ordning på det beroende på hund och typ av hund.

Jag körde sist med Dizza, iom att hon löpte. Tyson fick köra sista passet på dagen första dagen. Vi fick 2 pass per dag med Frida.

Första omgången med Dizza så valde jag framåtsändandet. Jag har kommit en bit, men jag känner att det är NU det kan bli svårt att få ihop det. Så jag ville ha Frida att kolla på det och komma med tips och sen testa lite vidare hur jag bygger på och provar mig fram.

Det var intressant att se om Dizza skulle bry sig om att det var nytt ställe. Men icke. Det var ngt kort avstånd iom att vi körde i ett ridhuse, men men. Hon hade kanonfint ös ut gruppen, fick ett "bra!! varsågod" och så om möjligt ännu mer fullt ös ut till griseknoen!.  Båda hållen var det rakt ut och fin fart.
Jisses vad nöjd jag var över min plutt! Vet ju att hon kan detta, det är ju inte så svårt att få in men nytt ställe, löp osv osv... nåja.. vi glömmer det.
Vi körde även saktagåendet från gruppen och det gjorde hon oxå kanonfint, ngt bråttom i början men insåg snabbt vad hon skulle göra för att få belöning. Och detta efter max 5 ggr träning på det hela... meeen, det är nu klurigheterna kommer...

Vi byggde vidare, Frida ledsagade mig i hur jag kör de andra delarna. Kändes kanonbra och Dizza kändes som vanligt trots löpet vilket kändes super!! De tidigare löpen har hon varit lite vimsig och de 2 hjärncellerna har varit på rast ibland eller så har de kolliderat o varit ur funktion pga det. Men inte nu!! Yihoooo...

Under lunchen blev jag så glad för då kom flera o sa att det var så kul att se vårat samarbete och hur fint det såg ut!! åh vad glad man blir av att höra sånt!

Efter lunch började det bli kyligt i ridhuset o filtar o skoterskorna åkte fram för att hålla sig varm.

Sen var det Tysons tur att komma ut. Ville få lite tips med apporteringen. Ibland så har han dålig fart in och ställer sig o frågar vid apporten precis innan han tar den (jag säger självklart inget där) . Han visade sig verkligen från sin sämsta sida, eller iofs var det bra för nu fick hon se hur han gör när han gör "fel" (i mina ögon) . Fick lite tips o trix och i slutet gjorde han det kanonfint. Körde lite fritt följ och där gick han kanonfint och var med till 110 procent!! Plutten. DET har Frida hjälpt mig med. Innan kunde han vara lite nonchig.. men nu jobbar han verkligen för mig/belöning.

Insåg redan uppe hos Frida att Tyson har fått sin belöning alldeles för enkelt vilket har gjort att han inte lägger mer energi och vilja in i det än han behöver. Där skiljer sig Dizza o Tyson, men jag älskar Tysons sätt att jobba när jag insett hur jag utmanar honom att kämpa mer och då gör han det med hela sin själ och sitt hjärta! Såååå enkel lösning, bara ett blåbär som mig att inte inse det.  hihi, bättre sent än aldrig!!

Även Tyson fick finfina komplimanger. Han ÄR en stilig kille!! OCH duktig!

Och när vi var klara försökte han aktivera ALLA i publiken med att leka hans lek "kasta bollen till mig NU" där han lägger den först vid deras fötter och tittar uppfordrande på bollen och så på personen han är igång med att aktivera, ibland är de trögfattade i hans ögon o då får han vara mer tydlig och lägga bollen i knät på dem och igen : titta på bollen och sen på dem "get it??? K A S T A   B O L L E N! ! ! !"

När vi kom hem gick vi på en långpromenad och så fort vi kom in var det mat och sen låg de som vattenpass resten av kvällen.

Tisdag morgon flög jag upp ur sängen och trodde ett plan hade störtat. Vaddå arbetsskadad??Jäklar i mig vad det skakade. Hundarna tittade konstigt på mig. Vad tusan fick upp henne så fort? tänkte det nog...

Jag rusade till fönstret för att se om jag såg ett ljussken ngnstans. Inget... nähä, vad f-n var det då`? uj, jäklar min kamin! Sprang ner.. Nähä, den var inte ens igång.... Gick ut på nätet; inget... sen släppte jag det.

Tänkte att de säger nog det på radion då jag är på väg till lägret. Vaddå jordskalv? Skämtar dem? *tittar i kalendern: näää inte första april...* Så inte behöver man flytta till Kalifornien för att bli omskakad.

Dag 2 med Frida.

Idag jobbade jag med fria följet, där jag fick ett helt poängs avdrag i LK2 för "position höger om" , det var ETT enda höger om under hela fria följet och en helt om. Nåja, jag ville se hur jag kan jobba för att få henne ännu tightare i höger om. Behövdes inte så mkt retning så hade Dizzelizzen fattat o satt som snor vid min vänstra sida, för gud nåde om hon missar belöningen i form av kampdutt!!!

Gick snabbt att rätta till med Fridas hjälp. Visste iofs att det handlade om att Dizza inte visste bättre, trodde nog det var så det skulle se ut för att matte inte varit tydlig. Ska jag vara ärlig så hade inte jag sett detta själv... 

Sen fick hon röja lite med Frida. Kampa, springa mot henne för kamp, skicka in henne på anskällning o så kamp som belöning. Intressant att se om hon var annorlunda under löpet. Liite försiktigare i början men sen körde hon på. Hon är lite försiktig, men det ska vi bygga upp!!

Dizza fick även pass 2 denna dagen. Jag körde Tyson när jag tog pauser från "publikandet" och körde igenom lite med olika övningar på en plätt utanför ridhuset. Jag tror han var rätt nöjd med det.

Pass 2 så var det bara röj o skoj med Frida. Dizza har ju inte bitit i kudde innan, bara kört med skinn och duttar och ärmar. Så betten i kudden var inte så imponerande *asg*  eller hon bet, men blev rätt lös i munnen. Frida fick köra på o busa med henne, jag skickade på långt håll och Dizza fick hoppa upp o bita. Blev bättre och bättre.

Sen plockade Frida fram en bitkil. Och där smackade Dizza in så det kom ett "OJ" från Frida. Och jisses vad stolt Dizza var!! Ett bett till och sen fick hon springa med den till bilen. Den svansen gick inte av för hackor när hon stolt bar kilen till bilen. "titta mamma vad jag snodde!!!"plutten.

Kanonnöjd med dagarna, och är tacksam för att Marie orkar organisera sånt här så vi har möjlighet att njuta av Frida i skåne!

Men det roliga är inte slut än!! Nähä... trodde du att "äntligen är det slut..." hihi där hade du fel!!

Har snackat otaliga ggr med Elin, Jenny o co uppe Göteborg om en 2-dagars däruppe. Och nu blir det av!!

Det 3-4 januari är vi där uppe och busar och tränar! Ska bli riktigt kul, ser fram emot det. Tomas kommer med syrran Ärtan också. Dem har jag inte sett sen vi hämtade Dizza, så det ska bli extra kul! Har hört så gott om dem.

Lördagen kör vi med Sverker och sen beroende på väder ser vi om det blir spår/uppletande/lydnad el sök på söndag.

Äntligen ska vi få se Elin o Nixa i skyddet och även Bråkisen(eller var det Malle-mongot??) o Jenny. Josefine dyker nog upp söndag, men kanske lördag oxå. Ska få bekräftat oxå att gäststugan är bokad åt oss :-) .  F-n också att man bor så långt bort från dessa goa o duktiga människor!!

Vi försöker få ner Malin oxå, men hon (eller kollegerna rättare sagt) är svårflörtad ;-) .

Nu återstår bara:

Ha en riktigt god jul o ett gott nytt år!!!

Kramar

Kommentarer
Postat av: Lasse & Fantom

Fattar inte varför du envisas med att stava SKÅNE med litet "s" hela tiden... Skärpning!!! ;-)



GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!



/L@sse & Fantom

Postat av: Elin

Äntligen hamnar man framför en dator. TRÅKIGT med gamle Hobbe tycker jag. :( Ledsamt, men han hade ju haft ett toppenliv iaf.



Ska bli jättekul att ni kommer. Vi får prata mer om det ngn dag nu.



kramar

2008-12-26 @ 17:55:11
URL: http://eloz.tk
Postat av: Nina

Här var det action :)! Kul med träningshelger med duktig "fröken". Här har det i stort sett varit kliniskt befriat från träning suck men nu satan! Ha fortsatt sköna dagar med duktiga vovvar. //Kram kram

2008-12-27 @ 07:39:28
URL: http://www.palmstrand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback