Uppvisning bland annat

Förra veckan har varit fullbokad... jisses amalia att jag pallat med allt. Dels hundträning, vilket är kul.

Utöver det börja som instruktör på flygledarskolan, vilket är himla spännande samtidigt som jag har ångest. Jag har nämligen ruskigt (läs ohälsosamt) höga krav på mig själv. På eleverna har jag inte högre krav än de som ska vara vid den nivå de är nu, men jag vill vara så bra instruktör jag kan vara.
Jag har fått ett trevligt gäng, med danskar, norrmän o svenskar så man får skifta mellan danska o svenska hejvilt. Min instruktörskollega är trevlig, men vill gärna framstå som chef vilket han gärna får även om jag anser att det inte behöver vara en mer chef än den andra... nåja, män.... antar jag hihi. Hur som helst, så börjar jag falla på plats men lider när det inte går så bra som jag kanske velat för vissa elever. Jag VILL verkligen att alla ska klara sig, och att jag kan hjälpa dem med de som de behöver. Vi får väl se, jag har stor tilltro till dem iaf.

Nog om jobb.

Förra veckan hade vi avslutning på skoj-med-hund-kursen o vi körde olika nya gömmor för vovvarna. Båda mina var så taggade, så hade någon stått i vägen för dem när jag släppte in dem där de skulle avsöka så hade dem legat nedsprungna på golvet. Båda var verkligen jätteduktiga o jag är så imponerad av vad en hunds nos kan klara. Jäklar vad snabbt mina vovvar hittade figgarna OCH klurade ut hur de skulle komma åt dem. Jag är speciellt imponerad av hur Dizza växt av detta o hur hon tacklat alla "svårigheter". Tyson visste jag sen innan att han älskar att få jobba med nosen o ju klurigare desto mer taggad blir han. Jag älskar att se när han jobbar o hur tydlig han är när han hittar nåt/någon. Kul var det!

I fredags tränade vi lite rallylydnad inför söndagens uppvisning på Malmö Valp-utställningen.
Det gick bra, o båda älskar detta. Tyson blir ibland lite väl taggad så piperiet sätter igång, men efter lite fokusering så glömmer han bort att pipa o får koncentrera sig istället.

I lördags var det paus. Jag hade massa andra grejer som skulle fixas, så vovvarna fick långpromenader och det var dem mer än nöjda med.

Söndag: upp tidigt. Jag insåg att jag skulle få slira på sommardäck på frostbitna vägar... kul... NOT!. Så jag bestämde mig för att försöka komma iväg rätt så tidigt så jag kunde ta det lugnt. Stannade till på vägen vid ett ställe där hundarna kan rusa av sig lite.

Väl framme så står en tråkig o totalt humorlös veterinär i vägen o skulle minsann känna på vovvarnas halsar o kolla tänderna... väl inne så drog vovvarna mig till uppvisningsringen som givetvis var längst in i hallen. Snacka om långa armar när vi framme. Men de skötte sig jättefint o sket i alla de andra hundarna omkring på väg till ringen.
Han knappt lasta av grejer så var det dags för banvandring inför uppvisningen. Tyson körde jag en nybörjarbana med o Dizza fortsättningsbana.

Första omgången taggade jag upp Tyson lite innan vi skulle starta. Hade jag inte behövt kan jag säga... höhö. Tyson blir så överglad o får ett litet frispel o börjar bita i mattes byxben när vi kör första "momentet". Men han slutar tack o lov snabbt när han inser att han måste hålla koll på hur matte går. Puh! Måste ha sett roligt ut med ett stycke schäfer som drar i mattes byxben samtidigt som vi går... Nåja. Han skötte sig jättefint efter det, dock seg i vänstersvängarna.

Dizzas tur o henne kan jag inte berömma för mkt eller för glatt då börjar studsmaskinen. Men hon går fint o med fullt fokus på matte. Med tanke på att  flera av momenten var nya för oss så klarade hon banan med stjärna i kanten.

Sen var det freestyle o agility. Jag satt vid sidan av o hade det mysigt med vovvarna o väntade på nästa omgång uppvisning. Då blir vi tillfrågade att vara med på flyball. Har testat en förkortad version med Dizza, men visst testar vi.

Medan vi hade paus så kom det fram en hel del folk o ville hälsa på mina älsklingar. Och många frågade vad för ras Dizza var. 2 förfrågningar om hon var blandras. FNYS!! Men malle är väl inte en så känd ras bland folk som inte är inom bruks o lydnad utan bara vill ha en sällskapshund.

Nästa omgång blev det ingen byxtuggning från Tysons sida o det uppskattades av mig. Han gick snäppet bättre denna gång o var ännu mer vaken på mig från början till slut. Duktig kille!!
Dizza gick även denna gång jättebra.

Sen blev det stresstur ut med Tyson i bilen, o det gjorde han gladeligen. Inte ens protester över att bli lämnad i bilen. In igen för Flyball med Dizza. Vi var en 6-7 ekipage som turades om att skicka hunden över de 4 hinder, tryck på maskin för att få boll o sen tillbaka över de 4 hindrena till matte. Snabbt undan för nästa ekipage o så körde vi 3 omgångar. Dizza var så himla taggad o stod nästan på bakbenen när de andra hundarna körde. Dock inget pip o sånt. Dizza hoppade alla 4 hinder på väg till maskinen. Studs med framtassar på plattan på maskinen, tog bollen, sprang slalom mellan de 2 första hindrena för att sen hoppa de 2 sista. Jag skrattade hela vägen. Hon är för rolig, men hon är himla lyhörd trots all fart o rop o hög musik.

Efter det packade vi ihop, shoppade blingbling o ventapad och så till storebror o bilen för att åka hem.

Behöver jag säga att de låg o sov efter promenaden? Tänkte väl det.

Denna vecka är det lydnadsvecka igen. Dizza är anmäld till en etta på söndag, o vi får se om vi ställer upp. Allt utom "håll fast" sitter, men jag får se om jag hinner köra igenom allt så mkt som jag vill pga jobbet.

Vi hörs!!

Ps Tack Elin för grattiset på Afbv, det var sött av dig! ds


Kommentarer
Postat av: Linda

Var ska du tävla tös? Tänkte man kunde komma och heja kanske :)

Jag trodde inte annat än att det skulle gå bra för er på uppvisningen :)

Ses snart?

Kramar Linda

Postat av: Helen

Hej på er! Här är det full rulle som vanligt ser jag:) Kul att det gick så bra på uppvisningen! Jag fick också en fråga vad Maxa var för ras. Men det var på vår söktävling, av en av figgarna. Hallå, vart har hon varit de senaste åren?! Ha en bra vinter! Vi har fått massor av snö i natt och hundarna älskar det! Kram från Helen och Maxa

2007-11-13 @ 10:38:37
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Elin

Vi ska hejja på er i helgen.. :D Systeryster är så duktig så... :D då är man allt värd en grattisannons på Afbv. kram kram

2007-11-14 @ 23:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback