Galna vovvar och trött matte

Det är slutresultatet efter veckan som gått. Shit vad de haft energi, och jag har typ tränat med dem varje dag... det måste vara vårkänslorna som spritter i benen.

I tisdags var vi hos Eva för lite privatträning. Ville få lite ny inspiration och tips. Tyson fick börja och var såååå toppad. Men han gick kanonfint och satte sig snabbt och rakt vid ff och linförighet. Inte alls som dagen innan, då jag höll på att bli galen på honom. Då var han inte mottaglig för han var så full av energi och glädje över att få träna.

Men i tisdags gick han kanonfint, men tröttnade fort. Dels tröttnade han för att han nog inte har världens bästa kondition, men främst för att han var så toppad att han inte visste var han skulle ta vägen. Men som sagt klarade han ändå att hålla ihop under momenten, vilket var skönt. Det är så härligt att se glädjen i ögonen hos sin hund över att få träna med matte. Vi körde igenom och petade i de flesta gamla momenten och även lite i nya.

Dizza satt och lekte pausfågel (läs: skrikfia) i bilen medans Tyson tränade. Fuskigt, framförde hon sen när hon väl fick komma ut ur bilen.

Dizza, som var jätteduktig dagen innan, flippade ur helt denna dag. Men hon gjorde oxå några saker  bra. Förflyttningarna gick kanonbra. Inkallningen fint, hoppet fint men då o då fick hon "flippmode" och rusade omkring mellan momenten. Det går inte att låta bli att småle åt hoppetossan.

--------------

Onsdag: äntligen dags för "ha-kul-kursen" hos Eva!!

Vi började inne hos Eva med att presentera oss för varandra, vilket gick rätt snabbt vi var inte så många just den kvällen.

Sen tog vi in hundarna och gick omkring i ladan där vi skulle köra sök. Sen tog vi in en hund i taget.

Dizza fick se när Malin gick iväg och gömde sig, släppte henne precis när Malin satt sig ner bakom en höbal. Sa ingenting, utan bara släppte halsbandet så hon inte ska vänta på kommando. Dizza rusade dit och tittade försiktigt runt höbalen och sen var det vifta på hela kroppen som gällde. Nästa gång fick Dizza se henne gå iväg de första metrarna, men sen vände jag henne så hon inte kunde se vart hon gick och gömde sig.

Dizza sprang ut och letade i början, men slutade för  en stund. Misstänkte att hon nu behövde göra nr 2 när hon sprungit av sig lite... pep lite, men fortsatte sen att jobba vidare och hittade tillslut Malin bakom några pallar. Jättebra! Och mycket riktigt; det var nr 2 på G.

Nästa omgång fick hon inte se alls när Malin gick in i ladan och gömde sig, men nog visste lillstrumpan vad hon skulle göra. Rusade in och nosen gick på högvarv. Malin hade gömt sig i  ett svart tält med öppen lucka. När Dizza upptäckte att det var ngn där inne så skällde hon först, läskigt hål det där. Men då gick jag bara fram och då sträckte hon sig in mot Malin som satt där inne.

Jag fick lösa upp hela tältgrejen med att själv krypa in där (litet tält) och Dizza kom tillslut in till mig och så var det överspelat.

Tyson fick även han söka i ladan. Han trodde dock att han skulle leta sprängdeg, eller rättare sagt smittade dukar som legat med sprängdeg. Detta har vi gjort i just lador... matte får ju tänka efter!!! *matte slår sig i huvudet*

Nästa omgång fattade han direkt vad som skulle göras och jobbade kanonbra.

Jättenöjd med kvällen och mina hundar. Dizza fick även hälsa/nosa på en hästmule vilket hon skötte kanon. Inget skällande utan ren nyfikenhet. Tyson däremot blev överraskad, han hade inte fattat att det var hästar där och helt plötsligt kom ett STORT hästhuvud ner mot honom fr en box. Shit vad han blev förbannad/överraskad och skällde ut den ordentligt. hihi, Tyson då....

-----------------------

Vi har haft en del problem, för att säga det snällt, med diverse hantverkare som ska fixa vårat badrum.... vi fick sent torsdag em veta att elektrikern äntligen skulle komma och lägga värmegolvet, dock på fredag morgon kl 07.00 piiip . Hjälp!! Så det var bara att fixa det sista med primer på golvet och det skulle städas ordentligt innan det, vilket jag fick göra direkt efter samtalet. Var lite tveksam över att hinna träna och fixa badrummet, men bestämde mig till slut för att träna lite iaf. Trots att jag kört lite i köket med vovvarna så var det återigen fyllda av energi... så det var bara att bege sig.

Jag började med Tyson eftersom det är "hans" träningsdag egentligen. Vi körde lite linförighet, korta förflyttningar och halter. Han var återigen (tack!!!) pigg och vaken och denna gång även samlad.

Sen skulle vi köra budföring med skott, vilket vi aldrig gjort förr. Som jag trodde så stannade han till vid skottet och blev lite putt på skytten. Han var max 10 meter fr mottagaren, men återvände till mig. Körde en gång till och denna gång utan skott och han fullföljde med full fart. BRA!! På vägen tillbaka till mig blev det skott istället, och då stannade han inte till. Så det kommer vi att fortsätta med en stund. Måste ju klara det innan lägre. Platsliggningen är han inte på samma sätt.

Framförgåendet gick kanonfint!! T o m några glada tillrop och beröm fr de andra. *stolt*

Körde sen gruppträning, alla gick under kommendering. Tyson skötte detta kanonbra. Platsliggningen pep  han i början med släppte det efter en stund. Bättre och bättre blir det iaf.

Efter att ha kört lite apportering och hålla fast övningar med bra resultat så fick Tyson lov att vila i bilen.

Dizzelizz tur! Jag släppte ut henne på en äng, och jäklar vad hon sprang rundor, som om hon hade för mkt spring i benen och var tvungen att springa av sig lite. Så rolig hon är!

Dags att gå in på planen. Vi körde förflyttningar, och hon skötte det kanon när jag testade att backa som jag inte kört nåt  än. Hon bara flyttade sig, som om hon inte gjort annat, klockrent i sidan och bakåt. *matte klappar*

Vi körde lite fjärrdirigering, kanon som vanligt. Dock en gång som hon inte satte sig på första kommandot, då gick jag till henne och började om från början. Då gick det bättre.

Hopp, som i ettan och tvåan. what can I say?! No problem.

Läggande under gång går bättre, hon smackar ner i backen snabbare än ögat, men inte lika snabb upp igen vilket matte var glad över. Nötte lite på det, och jag såg definitivt framgång.

Ställande under gång har jag inte kört nåt än, men bara lite stå från sitt vid sidan av mig. Man kan ju inte köra allt på en gång...

Dizza fick jättemycket beröm från de andra. En sa; det är så kul att titta  när ni tränar, hon är så himla duktig!! Åh vad glad jag blev över den kommentaren. Att det behövs så lite för att man ska bli överlycklig!

------------

Helgen då?! Ja, på söndag blir det äntligen korning för Tyson!! Har inhandlat ett brett halsband, så han får lite mer luft så mkt som han kommer att dra mellan momenten. Och det blir värre ju fler grejer vi kört... Han blir så himla taggad.

Fredag och lördag; total vila, ingen träning. Boring, säger Dizza redan. haha

Söndag blir det heller inte många knop för Dizza, så jag hoppas jag lyckas byta min em till fm på måndag så vi kan vara med på miljökursen, annars blir det nog spår eller lydnad på fm innan jobb. Annars är det onsdag igen som det är kurs.

Vi hörs!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ni är i full gång som vanligt ja :) Härligt att läsa om båda vovvarna och att det går så bra för dem :)

Jag kommer hålla alla tummar och klor för T på söndag :)

Hoppas nu ert badrum blir klart snart. Skönt att slippa det :)

Kramar Linda

Postat av: Annie

lycka till på söndag
å pussa på min lilla velodrom
kramr
Annie

2007-03-24 @ 10:13:06
Postat av: Elin

Oj nu var det mkt att läsa igen sig på :)... Kycka till på korningen och visst är det väl härligt med vårkänslor och soligt väder! man får mer energi själv oxå..

kramar

2007-03-24 @ 20:27:34
Postat av: Jenny

Kors i taket vilken lång dagbok! Jag håller tummar, klor och sporrar för Mr T's korning. Lycka till!

2007-03-24 @ 21:57:28
URL: http://www.bosseronn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback