Besök på skyddsträning o lite annat

I helgen var jag ju iväg till Stockholm för konsert med Eva, en polare som bor i sthlm. George Michael. Shit vad bra han sjunger... gåshud o mkt diggande/dansande under konserten. Jättenöjd med helgen, även om jag saknade mina busar.

På söndag morgon, efter första natten av 3, så hämtade jag vovvarna o de var ute o väntade på gården på Lövdala med Eva. De blev så glada, speciellt Dizza som passade på att hoppa upp med framtassarna på förardörren... jag öppnade dörren o hon störtade in o satte sig i famnen på mig o överöste mig med mallehångel. Sötnosen!

Jag körde de sista 15 metrarna in på gården med henne i famnen, för att sen ta mig ut ur bilen o pussa på Tyson, men stilige kille. Shit vad jag saknat dem, även om det samtidigt varit skönt att bara vara utan krav på turer med vovvarna.
En hel del hände däruppe, vi var på Ikea a la rusningstrafik... o Eva stod för den. Shit, vilken fart vi hade. Hon for som en virvelvind o letade upp det hon skulle ha till nya lägenheten. Jag försökte hålla samma fart som henne, men jag låg i lä där... Sen stannade hon upp o sa: åh, klockan är bara 10 över 11, då hinner vi ju t o m titta på saker. Åh, vad jag skrattade!! Hon är så j-a rolig! Nåja, det blev lite för mig oxå... o hennes grejer blev körda till den nya lägenheten dagen efter.

Sen åkte vi hem till henne o jag vilade en sväng medan hon gjorde upp lägenhetsaffären. Hon kom tillbaka med ett gäng nycklar klirrande i handen, o hämtade dottern för att kolla in den o så dottern fick välja rum. Väl tillbaka käkade vi lite, snackade skit o bytte om för konserten.

På lördag flyttade vi o sen stack jag hemåt för att jobba natt. Nu har jag jobbat 3 nätter, o sovit typ 8-9 timmar totalt sen första natten. Shit pommesfrites, vad jag är trött. Aldrig mer så många nätter i rad... jag är väl för gammal för det. haha Igår, måndag, mådde jag rätt kass o bestämde mig för att stanna hemma fr lydnadsträning med Dizza. Jag hade inte kunnat vara som matte brukar vara när vi tränar.

Idag, tisdag, fick jag följa med på en träning m ett vaktbolag. Kul! Träffade en gammal hundvän, Marie. Kul att se henne igen.

Dizza är ju i höglöp, o gjorde de flesta hanar där lite koko. Men de sa att det bara var bra träning, för att de ska kunna arbeta oavsett störning.

När de körde platsliggning med skott så var vi på en plan högre upp, o körde lite lydnad/lek. Hon stannade till o kollade var skotten kom ifrån, tittade på mig som: vad var det för intressant?! o då fick hon lite godis o vi fortsatte som om det inte hänt. Duktig tjej. Ska börja tidigt med skott, vilket jag inte gjort med Tyson. Hon var ju totalt oberörd dessutom, o även om jag nog visste det så var det skönt att se det med egna ögon.

Efter platsliggningen började ekipagen köra igenom lydnadsdelen. Det såg trevligt ut, o många olika trevliga hundar. Dock bara en malle, Gino, som Patrick har. Såg riktigt bra ut, även om Patrick kommenterade att han inte var som han brukar o var rätt så påverkad av Dizzas närvaro.

Fick även se en gammal sökkompis vid namn Ådin, som fått ny husse. Han var kanonnöjd med Ådin o snackade om hur kanon han fungerade även med familjen. Kul att höra!

Sen var det dags för skyddet. Dizza låg så lugnt o fint vid min sida, utan koppel på, o tittade på när de andra körde skyddet med figge o en sån där rolig ärm som man kan bita i. Hon var totalt avkopplad o lugn. Så skönt med en Dizza som har en tydlig "av-knapp". Hon bara är, min prinsessa. De andra som var där kom med många komplimanger för hur lugn o cool hon var, ja o även hur söt hon är *tihi*. Det är inte alltid man ser en malle som kan koppla av. JOoooo, det är bara kolla in Grimlockare!!!

Sen fick Dizza testa lite på Patrick. Vi gick till planen bredvid med skinn o kampstock. Dizza fick på hetshalsbandet, o så var det dags att leka lite med Patrick. Han gick iväg lite o lekte med skinnet framför henne o gick sedan bort en bit o jag släppte Dizza. Hon sprang rätt mot skinnet o in mot kroppen o vips låg Patrick o kampade med henne på backen. Dizza vägrade släppa skinnet o fortsatte för att sedan vinna. Uj, vad stolt hon blev. Vi körde vidare o Patrick testade hur hon reagerade i belastningar o vissa blev hon duktig förbannad, så det ska jag jobba vidare på hemma. För hon ska tycka det är kul o ball, o inte behöva bli förbannad. Det är nog drag i henne ändå, o vill inte plocka fram skärpa o sånt, för det behövs absolut inte.

Efter en stund frågade P om vi kört civilsändande förr. Öh, näää var mitt svar. Okej, vi testar o ser hur hon reagerar. Jag höll henn o skickade henne på "pass-på!!". När hon kom till P så sa han ligg o efter kort tvekan la hon sig ner o fick direkt belöning i form av bitstocken. Svansen spikrakt upp o överlycklig kom hon in till mig med den o log med hela ansiktet.

De nästa 2 ggr körde P m att kasta bitstocken så fort hon kom in, utan ligg-kommando.

Gången efter det sprang hon in o lade sig själv, klockrent i bevakning o på bra avstånd!! Så lätt har en malle att lära sig nya saker, sa P, o matte lös av stolthet. Shit vad imponerad jag blev av min höglöpande prinsessa! Hon visade inga tecken på att störas/vara mesigare av löpet vilket var skönt. Men visst, man får ta dag för dag o se efter hur hon mår.

Planen är att sätta igång o försöka köra vidare på skyddet en gång i veckan. Patrick är väldigt duktig o vi var även välkomna till vaktbolagets träningar vilket var kul att höra. Alla var jättetrevliga, o jag ser fram emot fler ggr.

Tyson, hur går det för honom o löpet? Jo, han går efter henne o ska lukta henne i baken ofta. Så matte får säga till honom då o då, att så gör man inte i mattes hus!! Men det som är skönt är att han inte är stressad o piper. Han mår bra, o det är skönt att veta inför kommande löp.

Annars försöker jag få vardagen att gå ihop, men nu har jag semester o har chansen att få allt på plats, hus o känslor o vara den bästa matte jag kan.

Vi hörs!!

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej hopp! Du verkar ha haft det kul! Visst är det skönt med av-knappen. Det är kul när man får kommentarer om den;) Skoj att du har hittat några att träna skydd med. Ha det så bra så hörs vi! Kram från Helen

Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Hej vännen! Saknar er här uppe i Gbg.. men det är tur att jag kan hålla mig uppdaterad på olika sätt :D.. Dizza är en duktig skyddsprinsessa hon!! kramar

2007-07-04 @ 13:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback