Spår, lydnad o sökträning sen sist

Jepps, matte har fått ändan ur vagnen ;-)

Skämt åsido, så har vi haft en hel del att göra med badrumsrenovering o problem med fuktskador i garaget, så det har fått ta tid från vovvsingarna, tyvärr...

Åter till det viktiga, rapport om träning.

I fredags bestämde jag mig för att ge mig ut o spåra och medans spåret fick ligga så skulle det köras lydnad. Sagt o gjort.

Jag lade ett spår med lite kringelikrok, men försökte undvika motvind eftersom det blåste så kraftigt (hallå, vi bor ju faktiskt i Skåne...) . Det blev ca 100-150 m långt. Näring i form av köttbullebitar i och så en snusdosa med gottis och slutet blev en boll m snöre. Ville se hur hon skulle reagera på snusdosan speciellt eftersom vi aldrig haft nåt i spåret förutom näring. Spåret fick ligga nästan 2 timmar.

Efter spåret var lagt så åkte vi vidare till Og Sturup för att rasta av/värma upp vovvarna inför lydnaden. Jag körde Tyson först och Dizza ylade/skällde ut oss för att hon blev lämnad till tråkigheten i bilen.

Med henne hade jag bestämt mig för att mest leka, för hon har varit lite okoncentrerad o splittrad den senaste veckan. Men det är från dag till dag. Jag körde lite korta förflyttningar i fotposition och det gick bra. Men så fort vi skulle ta några steg så tappade hon fokus. Jag såg dock till att vi avslutade med bra utförande och så gick  vi vidare. Hon testade hinder för första gången. Med en schäfer med c- o d-höfter så blir man lite nojig, så det har fått vänta.

Hon hoppade som en gasell över hindret första gången. Andra gången tog hon ett "avhopp" på hindret... Tyckte att hindret kunde hjälpa till att komma ännu lite högre/längre. Så tredje gången kastade jag över boll samtidigt som hon hoppade så hon inte "hade tid" att stampa av på hindret. Busan hoppade som en gasell igen!!

Körde inkallningar i olika situationer. Hon har börjat ignorera matte när hon hittat nåt "mer intressant". Och idag gick det fint o hon nästan tvärnitade i luften och fullt ös mot matte. Skönt att det funkade... puh

Sen körde vi vidare på sitt/stanna kvar och hon satt kvar och stilla med full koncentration på matte dryga minuten, även när jag gick tillbaka till henne så satt hon stabilit o fint kvar på sin plats!! Yihooo!!! Vet att en minut inte är mkt, men för mig är det det vi har ju inte kommit så långt än.

Efter detta inkallning som gick jättebra. Hon har tendens att komma i trav ibland, men inte denna dag!

Överlag så skötte hon sig jättefint, men tappade som sagt fokuset då o då. Orsak: hon är ung och då är det mkt som händer i huvud o kropp på de små liven. Tror även att hon är på väg mot sitt första löp, så om några veckor är vi kanske där.... Jag har ju inte haft tik innan, men mkt tyder på detta.

Så till spåret. Vi har inte spårat på månader nu, så jag var lite nyfiken på hur det skulle gå. Hur gick det då? Jo, hon gick som en dammsugare a la bulldozer. Jäklar vad hon är stark!! Hon gick jättefint med låg näsa o analyserade jättefint in mot kärnan. Första 15 metrarna var hon dock liiiite för peppad, men gick ner fint i tempot efter det. Hittade snusdosan o luktade på den, matte snabb som en kobra (nåja...) med beröm och fram för att öppna o ge mumset till D. Slutet hittade hon oxå, som låg gömd under gräs o bråte. Matte jublade som värsta fotbollssupportern. Kalasduktig, och det är inte tack vare matte just nu!

---------------------
I dag var det så ÄNTLIGEN dags för sökträning. Härligt!!!

Tyson fick gå först, skriver om hans dag i hans blogg (måste ju skriva nåt där oxå :-)    )

Dizza var näst sist i sökgänget. Men det gjorde ingenting. När jag kom till bilen för att hämta henne låg hon lugnt o tittade upp på mig. Kan det vara min tur nu, kanske?! såg hon ut att tänka lugnt.

Hon drooooog mig ut till stigen, visste mkt väl vad som stod på schemat! Tyson hade väl skvallrat...

Jag hade bett om 4 skick, 3 första ev utan retning sista med figge gåendes ut.

Till första figgen skulle vi ev köra pop, men det behövdes inte då hon fick figgen i vinden. Visade detta jättefint o tydligt. Stod med näsan riktad mot figgen, så jag behövde bara säga :SÖK! så rusade hon ut i full fart mot figgen. Väl där; snusdosa med gottis o så mallehångel som erbjöds som tack! Jag gick ut o berömde för att sen tystna o ta med henne till stigen. På väg mot stigen var hon redan klar för nästa figge... hon är för rolig.

På andra sidan så visade jag riktning och skickade iväg. Hon RUSADE rakt ut mot figgen och även detta jättefint. Vilken tjej!!

Tillbaka till sidan med vind mot stigen. Även nu fick hon figge i näsan, så det var bara att säga... SÖK!

Sista figgen gick som sagt innan, ut så Dizza fick se det. Mallehångel och så glad matte som kom ut. Testade med kamp m figge, gick så där men hon kampade lite. Verkade dock mer intresserad av godis... På väg mot stigen så fick hon förstärkning av resten av gänget och en massa kel o godis. Svansen gick som en propeller. Efter godis o kel var slut så började hon kolla om hon kunde hitta fler figgar. Gick o tittade ut i rutan o lyfte nosen som för att ev få en figge i vinden.. Men icke. Trist, sa Dizza-outtröttlig.

Jag är kanonnöjd med båda mina vovvar idag. Tyson visade verkligen att han förstått detta o att han tänker när han jobbar! Tummen upp! Även mer fart på honom nu! Måste nog utmana honom mer, om det blir för lätt så blir det lite tråkigare, om än aldrig tråkigt med sök!

Dizza rusade ut i hög fart och var överlycklig hos figgarna och för att få söka. Så härligt att se hennes reaktion när hon fick en figge i näsan!! DIng-ding-ding=vinst!!!

Nä, nu får jag jobba o le vidare!!

Tack brorsan o Cattis för Tyson och till Annie för Dizza!! Jag är lyckligt lottad!

Kommentarer
Postat av: Elin

Vad kul att det går så bra!! :D jättehärlig läsning.. jag ska surfa vidare och läsa i Tysons blogg oxå hehe..

Klart du ska komma up.. och jag får allt se till att vara ledig den dagen :p.. kramar 17:e februari kanske :D

Postat av: Carro

Tjena på er, och god kväll. Läste just meddelanden i min blogg och såg att du skrivit där. Det var supergulligt, tack snälla för omtanken.
Må gott och ta hand om varann !
Carro och grabbarna i svart

2007-01-21 @ 22:20:06
URL: http://www.callencos.se
Postat av: Jenny

Men vilken lyckad dag, det är bara att gratulera! :D

2007-01-21 @ 23:38:57
URL: http://www.bosseronn.se
Postat av: Linda

Skönt att sökträningen är igång igen och att det går så bra för er :) Men sen är du duktig också. Tränar flitigt ;)

Vi får också se till att träffas och träna en dag. Long time no see.

Ha det gott!

Kramar Linda

2007-01-22 @ 11:29:02
URL: http://www.rottislyan.com
Postat av: Anonym

Jajjamensan vilken rolig träning man får läsa om här :-)! Vad kul det är när det funkar, och det är ibland svårt att beskriva i ord hur bra det känns, tycker jag.

(Javisst är Basse fin på startsidan, med det snygga tecknet ;-)! )

Ha det gott, och kram på er!

2007-01-22 @ 23:21:36
URL: http://www.rottisweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback