Sitter i soffan o uppdaterar m en nöjd Dizzelizz vid min sida

Jag har inte varit så aktiv på hundfronten på sistone, och har extremt dåligt samvete över det. Jag har iofs kört lite nya moment i köket och det har varit jättekul, men samtidigt måste man ju komma ut på olika ställen o få nya miljöer o störningar. Men jag har oxå haft/har många beställningar, vilket är kanonkul, och det har gjort att jag sytt en hel del. Fler bilder på de senaste kommer på sömnadssidan.

Jag skulle spårat i lördags, men stormbyarna gjorde att vi struntade i det. Man vill ju inte köra ett spår för att misslyckas, utan ha bästa möjliga möjligheter att lyckas. Vindarna i lördags hade inte tillåtit detta.

Söndag, var dagen för årets första sök, men icke sa nicke! Skåneblåsten (läs: stormen) stoppade oss än en gång. Lokalradion varnade för att ge sig ut i skog o mark pga stormen. Så träningen blev inte av, men jag gav mig iväg till "ruinen" så hundarna fick springa av sig. Medan jag var där så blåste det upp ännu mer. Lite otäckt faktiskt, men som tur är så finns det inte så många träd just där vi var.

De senaste dagarna har jag försökt ta ut båda mina hundar på en längre tur där de får springa fritt. Och jag tar dem en i taget, annars blir jag nog galen. Jag vill oxå ha solotid men var o en av dem, ha roligt ensam med dem o inte båda samtidigt. Det blir lätt att en försöker få all mattes uppmärksamhet (läs: Dizza). Detta har gjort att jag kommit ut ordentligt o fått röra på mig och att jag fått ha kul med mina vovvar samtidigt utan att träna moment och sånt.

Idag, tisdag, har jag varit hos Eva igen. Det blåste som vanligt och jag drog på mig den inköpta Arrak-overallen o det var nice!!

Vi började med Dizza... Hon fick springa av sig lite först innan vi körde. Medan hon gjorde det så pratade vi igenom övningarna o om det var ngt jag ville ändra på.. Men som vanligt var jag nöjd med upplägget.

Första övningen gick ut på att Dizza satt vid min sida o höll kontakt trots att Eva o hennes tik gick runt oss på olika avstånd o stannade då o då. Dizza var lite osäker på detta men satt fint vid min sida, men ngn enstaka gång gick hon upp för att vinda efter tiken. Men då satte vi oss igen o gjorde om övningen. Behövdes bara göra om en gång! Hon är så duktig min Dizza o förstår med detsamma! Första omgången gick Eva närmast oss o nästa gång hennes hund närmast.

Vi gjorde även så att jag o Dizza gick runt Eva o hennes hund på olika avstånd o där var Dizza en stjärna!! Gick o log med ögonen mot matte hela tiden. Boll som belöning o paus!

Sedan mötte jag o Eva varandra med hundarna o stannade med typ 1-1½m mellan oss. Jag sa stanna kvar till Dizza o gick fram till Eva o hälsade på henne. Dizza satt fint kvar då!! Jätteduktig tjej! Sen kom Eva till oss o hälsade på mig, då ville hon hälsa oxå. Vi ignorerade henne o gjorde om, o hon förstod att hon skulle sitta kvar!!!  Sen blev eldprovet, att jag skulle fram till Evas hund o hälsa. Det gick oxå kanonbra!! Och när Eva gick till Dizza för att hälsa så var Dizza duktig o satt kvar vid min sida istället för att leka marsupilami. Jiipppie!

Jag var såååå nöjd med Dizza! Vi avslutade med inkallning med störning. Jag satte Dizza o sa stanna kvar, och gick iväg en ca 15-20 m bort. Kallade in och svingade boll samtidigt. Rivstart och fullt ös till matte o bollen!! Efter 2 ggr så gick Eva med hund mellan oss som störning. Dizza satt jättefint kvar där hon skulle o sprang på kommando i fullt ös igen till matte utan tvekan!! Hon är så duktig.

Jag ska berätta om vad jag upptäckt, eller rättare sagt fått bekräftelse på mina "farhågor". Det är en dominant dam jag har i Dizza. I går gjorde hon nr 2 när vi var ute på promenad och vad gjorde hon sen?

Jo, hon SPRÄTTADE efteråt, 4 ggr o det var distinkta sådana!! ooops! 7 månader... och idag, i trädgården, så satte hon sig i "ön" (ö av rabatt mitt på gräsmattan) o bajade. Verkade som om det var för att det var liiite högre än vanliga gräsmattan. Jösses amalia!

I morgon ska vi vara med på miljöträning på Hyltab för sista gången. Det är kanonställe att träna på o vi kommer att sakna det. Det är tur att jag o Dizza är anmälda till miljöträning som börjar snart, så vi får chans till fler olika miljöer att träna i! Får ta med Tyson då o då så han oxå får leka miljö.

Nu ska jag sy vidare!! Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Helen

He he, det verkar vara dominanta damer i sagoväsenkullen minsann:) Även Maxa har en del idéer om vart man ska bajsa. Hon kissar även över andra hundars bajs (!) och bestämmer nu nästan över stackars Jazz:) Hon är även väldigt pestig på mesiga människor som inte säger ifrån ordentligt;) Ha det så bra! Kram från Helen

Postat av: Linda

Har du köpt Arraks overall? Är den skön?? Misstänker det hehe.

Härligt att er träning går bra, men så är ni så duktiga också ju!! :D

Vi ses imorrn :)

Kramar Linda

2007-01-16 @ 17:14:43
URL: http://www.rottislyan.com
Postat av: Helen

Japp, vi har tränat med Linda & Lallo idag:) Ni hinner nog också bli tävlingsklara till i vår/sommar. De är ju så himla lättlärda ju;)

2007-01-16 @ 20:40:15
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Jeanette

ja, lättlärda är de iaf!! Vi får väl se hur det går med lydnadsmomenten inför sommaren.

2007-01-16 @ 22:29:01
Postat av: Elin

Vad roligt att träningen går så bra för er!! Dizza är inte bara väldigt vacker hon är smart oxå.. och dominant hehe ;)..

Massa kramar

2007-01-16 @ 22:41:11
Postat av: Annie

Japp små ängla demoner ska vara vasstandade o dominanta, då ,ler monsermatten nöjt...
kram

2007-01-17 @ 07:56:53
URL: http://www.grimlocks.tk
Postat av: Malin

Åh vad duktig hon är din lilla prinsessa!! :D
Härligt att träningen går så bra!

He he... dominant är hon också tydligen.
Greta har lyft på benet ngn ggn när hon kissat... väntar på att sprätt-efter-bajs också ska komma! ;o)

Kramisar!

PS. har du fått mitt lilla kuvert?!

2007-01-17 @ 22:41:36
URL: http://www.rottisivar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback