Rapport från Krokasmeden, MED bilder

I lördags tog jag ännu en tur till Göteborgstrakten, nu även med Allan som sällskap/fotograf. Vädret var kanon, så där var inget att klaga/skylla på.

Vi dök upp hos Stefan o Lollo vid elvatiden och möttes av fika och en charmig Lydia. Lollo var tyvärr på jobbet, men vi träffas nog den 17:e då det är dags för en kursdag.

Jag o Stefan satt o snackade lite om vad jag ville göra o hur jag uppfattade mina hundar allmänt o vid träning. Dizza kan jag ju inte säga så mkt om i och med att vi inte tränat speciellt mkt, mest lekt.

Jag började med Dizza, så Tyson skulle få visa sig ur sitt sämsta ljus... Han blir duktigt taggad när jag tar ut Dizza först. Sagt o gjort.

Med Dizzelizz ville jag mest få lite tips om hur jag går vidare och vad JAG kan förbättra. Lydia var med i vagn o det tyckte Dizza var lite läskigt med en sprattlande o sprudlande unge i Michelin-förklädnad i vagn. Så vi tog några rundor omkring vagnen, tills hon accepterade den. Det tog sin lilla stund för min spökvalp. Hon vill gärna skälla oxå, man kan ju tänkas skrämma ngn om inte sig själv. Men det satte matte stopp för efter snack med Stefan.
 Barnvagnsstörning
Dizza o matte vid barnvagn


Jag blir gärna lite spak när jag kommer till nytt hundfolk, som jag inte träffat förr. Man "vågar" inte riktigt vara som man är normalt... så även denna gång. Jag sa inte till D direkt när hon skällde, för jag tänkte att Stefan kanske inte tycker.... si o så....  men det lade jag av med snabbt efter snack med Stefan.

Vad gjorde vi sen? *tänka* Jo, sen körde vi lite bit-släppa-bevaka. Något som vi testade i torsdags när Elin visade med Nixa. Det kunde hon tydligen redan... Matte stod o gapade. Kanonsläppande o tittade matte djupt i ögonen för nästa kampstund. Jätteduktig, trots lat matte... hehe

Dizza kampar glatt
Här visar Dizza att hon är en kampråtta till malinutt ;-)


Vi snackade mkt om hur jag skulle bygga på detta, och vad man får ut av denna typ av övningar. Kanonbra! Kändes bra och eftersom jag inte kört Dizza så mkt så blev det mest att hon fick springa lös och jag kallade in henne då o då för att kolla hennes uppmärksamhet och så körde vi lite kontaktövningar o små förflyttningar. När hon fått springa av sig så var det Tysons tur.

Här kommer några spring-bilder på Dizza:
Run, Forrest, run

gräva lite?

Dizza greyhound
Dizza älskar att springa!!

Vad rätt jag hade.. Han var taggad som få när han fick komma ut. Med honom ville jag förbättra kontakten/fria följet främst. Känner att han inte ger mig tillräckligt med respekt ibland, och det gör han för att jag inte gett honom nog med orsak till det. Helt o hållet mitt fel, vilket jag i och för sig visste. Men det jag ville var att lära mig hur jag kommer åt honom, utan att korrigera fysiskt.

Stefan instruerar
Matte ska lära sig att lära Tyson...

Han pep fruktansvärt i början, för att han var så himla taggad att han var ofokuserad. Detta avhjälptes med att kommendera SITT och försöka provocera upp honom; då måste han fokusera på att hålla rumpan nere i backen och vips så var pipet borta. Detta gjordes en del ggr under starten av träningen. *pipmonster*

Matte, jag ser dig!!
En fritt-följ bild...

Sen satte vi igång med linförigheten. Stefan tittade först på hur det såg ut (antagligen katastrofalt). Han hjälpte mig sen genom att koppla lina på honom o lugnt dra honom ur position så jag kunde korrigera med rösten. Även när han släppte blicken från mig så puttade jag ut honom ifrån mig o sa till honom. Jäklar vilken skillnad det blev, men det tog några rundor innan han släppte o gav med sig. Sen gick han riktigt fint o svansen gick! DET är en härlig känsla när man ser den där speciella glimten i ögat o fullt fokus på matte!
T kan gå ordentligt
Ännu en ff-bild

Detta körde vi en del med, varvat med belöning o hopp-o-lek. Sen fixade vi lite med hans "Loss", han vill gärna tugga ett par ggr innan han släpper bollen. Apportbocken däremot ramlar ut som en Fez med en gång.... Loss fick vi till på ett par minuter, så var det löst. Matte måste lära sig bli bättre på timing..

Belöning i massor
Give it to me!!

Körde även med honom lite bit-släpp-bevakning. Men det har han gjort förr, det blev mer som en fokuseringsövning och belöning för honom. Roligt att kampa sa han!!

Vi gick igenom apporteringen, där han tuggar ngt ibland på vägen in. Den dagen tuggade han heeeela tiden. Där fick jag några övningsförslag, som jag testade lite på och som jag testat hemma redan. Det går mkt bättre redan. Skönt.

Eftersom jag vill köra lägre spår och ev lägre sök, så vill jag komma vidare i momenten. Kryp är ngt jag inte vågat testa, för att jag är rädd att göra fel. Men Stefan visade, återigen, 2 exempel på hur jag kan göra. Ska även det testas inom kort.

Vi stod även o snackade lite allmänt om inträning av olika moment, och jag tycker det är intressant att lyssna på folk och få nya idéer o tips. Man kan aldrig lära sig för mycket i hundvärlden.

Närbild på den stilige T
Tyson är en stilig kille som älskar snö!! (är ju inte född i norr för intet...)



Jag fick även hjälp med Tysons olat att skälla/vakta bilen även när jag är i närheten. Hatar det. Det kan vi fixa snabbt, sa Stefan. Och det gjorde det. Lite vatten och en lina och så var det klart. Och det utan "otrevliga metoder", bara min röst som korrigerar o vatten som förstärkning.

Han klarade till slut 5 utrusande galningar till glada vovvar som for omkring runt bilen. Tummen upp. Kan även säga att dagen efter på söket så hoppade en valp upp med tassarna vid buren och T gav inte ett ljud ifrån sig. Yihooo!!  Det hade inte hänt förr, då hade bilen skakat av Tysons raseri.

Jag var sååå nöjd när vi var på väg hem!! Man vill ju hinna en massa, men samtidigt kan man inte köra för mkt på en gång, för då kokar det i både hund o mattes hjärna. Vi gjorde ett pit-stop på Max i Halmstad och vovvarna fick varsin köttbit/hamburgare . Hundarna sov gott hela vägen hem, och även när vi kom hem ville de knappt ut på promenad. Matte var lika slut.

Jag vill avsluta med att säga TUSEN TACK, Stefan o Lollo för att ni öppnar ert hem, med härligt charmtroll till dotter och härliga hundar, för okända hundgalningar. Och tack för alla tips o kunskapsdelning. Jag fick en vitaminspruta som jag behövde efter en tråkig senhöst/vinter. Nu j-ar ska vi ut på banan igen. En del att fixa till innan, men lusten finns där hos både matte o hund.

Och Lollo, nästa gång hoppas jag vi ses!

Kommentarer
Postat av: Anonym

OOHHHH vad roligt att läsa :D.. och vilka underbara bilder som alltid. Jaa du att Dizza gillade att kampa märkte vi nog allt haha :D.. Och det där med att man blir lite spak känner jag verkligen igen! blir precis likadan :P..

Tyson ser ju ut att gå fuskigt bra :D... Hälsa till Allan att han fotat bra..

kramelikram

Postat av: Lotta

Mycket intressant och rolig läsning! En jag känner, vars hund också kan pipa rejält, var också där för ett par helger sedan. Detta "sitt" alt. "ligg" har gjort underverk där kan jag säga!!
Nä, fullärd blir man aldrig. Däremot "supa" in hur mycket kunskap som helst ;-). Lycka till med dina nya :-)!
Härliga bilder, och kul att se matte också för första gången ;-)!
Kram, kram!

2007-01-29 @ 19:46:36
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Jeanette

jepp, så här ser matte ut... tjockare än någonsin, suck. Men snart sätter allvaret igång då Tysons Boot Camp för matte sätter igång. *spring, matte, spring* *fortare, fortare*

2007-01-29 @ 19:58:32
URL: http://www.dizza.se
Postat av: Jenny

Vilken toppendag! Lollo och Stefan har en enorm kunskap, och dom är urgulliga som delar med sig av den!

Dizza är fantastiskt fin och Tyson likaså!

2007-01-29 @ 20:01:27
URL: http://www.bosseronn.se
Postat av: lollo

Hoppas verkligen också att vi ses den 17e, visserligen ska jag sköta marktjänsten men Mamma Findus brukar vara duktig på att hjälpa till med förberedleserna så jag behöver nog inte vara i köket hela dan ;-)

Kul att det funkade bra!

2007-01-29 @ 22:20:04
URL: http://www.krokasmeden.com
Postat av: Sarah & Ayla

Visst är de bra! Stefan är lite som en go nallebjörn! :) Hojta gärna nästa gång ni ska upp, vore jätteroligt att ses igen!

2007-01-29 @ 22:31:27
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=sayah
Postat av: Annie

näääe jg vill oxå göra roliga saker....
avis avis avis

2007-01-30 @ 08:54:32
URL: http://www.grimlocks.tk
Postat av: Malin

Åh vilken kul läsning!
Och jättefina bilder, men det är klart, det är ju Allan som fotat!! :D
Skojigt att få se lite mer utav matte också, så vi känner igen varandra i påsk menar jag ;o)

Jag blir också spak bland hundfolk jag inte känner så väl... tyvärr.

Ha det så kul på kursen ikväll och uj vilka fina hundar du har!! :D

Kram kram!

2007-01-30 @ 14:08:14
URL: http://www.rottisivar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback