Spår o sökträning i helgen

I lördags var jag på jobbet och vädret var alldeles för underbart för att "bara" ta en härlig långpromenad i solen. Så jag handlade köttbullar på vägen hem och stannade till på ett ställe där jag aldrig spårat innan, men varit sugen på att testa. Det är fält med lite fuktig mossmark, men mest gräs i olika höjder. Det blåste en hel del, men det ska ju oxå spåras i.

Jag lade ett spår först till Tyson på ca 600 m, längsta på länge. Iofs inte tränat spår på länge. Måste börja spåra mer regelbundet, längre spår o oftare speciellt om vi ska tävla lägre spår i år.

Till Dizza lade jag ett ngt kortare än appellspår, kanske en 250 m i ett u. När jag la ut spåret så blev det sidvind på 2 av sträckorna o så medvind på en. Hittade även en gammal spårpinne som jag plockade upp o höll i ca 5 sek o la ner i spåret igen, för att testa hur Dizza skulle reagera. Memorerade ungefär var den låg, så jag var beredd med jubel o glada tillrop om hon markerade på den. Har ju inte kört med apporter i spåret, utan bara i slutet men det ska väl vara dags för det nu.

Jag åkte sedan hem för att hämta mina sötnosar. Även Allan följde med för att fota lite, ville ta lite porträttbilder. Innan spåret skulle tas ville jag att de skulle springa av sig lite, så att det inte blev fullt ös direkt. När T tog sitt spår så hade det gått ca 80 min. Dizzas tätt på 2 timmar.

Om T's spår o sök skriver jag i hans blogg. Måste ju uppdatera även där ;-)

Dizza började spåra var jag hade gått ut mot spårstarten så fort hon kom ut ur bilen.. sötnosen. Jag fick på henne selen, och jisses vilken fart det var på lilla damen!!! Hon drog som värsta weight-pullern, gick litet som en orm över spåret, max en halvmeter från kärnan. Hon sökte sig mot kärnan hela tiden.

Första sträckan var det sidvind, och jag tyckte hon klarade av det väldigt bra!! Vinkeln gick hon ngt över, men jobbade sig snabbt tillbaka. När vi närmade oss "testapporten"  så var jag beredd. Och hon stannade!!! Yihooo!!! Bra tjejen!! Hon tittade upp på mig ngt överraskade men blev jätteglad o plockade upp pinnen. Godisregn (det var ju lördag!!) och glada tillrop.
Jisses vad kul! tänkte Dizza o fick lov att fortsätta spåra. Nästa vinkel tog hon så himla snyggt!! Men nu hade hon oxå lugnat ner sig o drog inte lika mkt. Får köra längre spår för henne och även försöka samla henne innan start så hon inte lär sig att rusa iväg, men det tar vi som det kommer.

I slutet låg husses gamla vante, väl dold. Men nenas problemas, sa Dizza o grep den. Hon kastade upp den i luften o fångade den om o om igen. Sen fick matte oxå leka lite och det kastades o kampades om den. Jättekul!! Trots att hon fått så pass få spår så jobbar hon kanon. Nu ska matte ta sig i kragen o fara ut mer o spåra... det är bara så j-a tråkigt att göra det ensam ibland. Ngn som känner sig manad att sparka J i röven?! Alltså för att peppa inte andra orsaker... hehe

Sen blev det lite porträttfotografering o sen blev det test av "bollkastaren". Shit vad långt den kan kasta bollen!! Min egen kraft plus den förlängda armen så flyger bollen lååååånt. Kul sa både Dizza o Tyson o rusade om o om igen efter bollen!

Så till söndagen och sökträningen. Nu kommer en massa skryt, så ni som inte pallar att läsa vad malliga matte skriver, sluta här. Ni andra:

Dizza var så j-a duktig!! Körde 6 skick, utan retningar. Hon tvekade på ngn, men då tog jag in henne o skickade snabbt igen, o då flög hon som en kanonkula rakt ut. Jag är så himla imponerad av denna lilla dam!
Och hon har slutat studsa så mkt för att hångla med figgarna. Nu är det smaska godis o vifta på hela kroppen som gäller istället. Tror iofs hon prövade att pussa lite på Anna-Lena.. 

Jag möter henne lite snett framåt  i rutan, för att börja bygga på naturliga framslag. Kommer i fullt ös till matte, men hon har inte lika bråttom fr figgarna till matte längre, vilket är bra. Matte är bäst, men figgarna är oxå kul! Fick även en ny figge o det skötte hon kanon, alltid lika kul med människor. Det var verkligen kanonfart ut o in alla skick. Märkte ingenting på henne att hon ev började bli trött. Kampa med matte i slutet o så glada tillrop o beröm från resten i sökgänget. Livet kan inte bli bättre, hälsar Dizza.

Fick ett snällt sms av Dennis senare under dagen där han skrev att han tyckte Dizza jobbade kanonbra o att han önskade att om han skaffar malle en gång att den blir som hon. Kan man få bättre beröm?! Matte blev så stolt, så stolt!

Vidare till Tysons blogg... *skriva skriva skriva*

Kommentarer
Postat av: Linda

Superkul att det går så bra för er på sökträningen :) Träning ger färdighet heter det ju hehe.

Visst är den där bollkastaren bra!! Sån har vi med och bollen kommer lååångt. Man rastar av hundarna rätt bra hehe.

Jag kanske kan komma ner till dina trakter en dag och träna lite? Måste spåra!!

Kramar Linda

Postat av: Elin

Vad härligt att det går så superbra!! :D Underbart..

På fredag träffas vi nog kl 10 i Lerum på deras bk. Vi är ett gäng, mest mallar tror jag hehe.. Om du kommer med då :p..

kramar

2007-02-06 @ 07:51:32
URL: http://eloz.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback