Helgens äventyr!

Uppdaterat: Ni kan hitta bilder från helgen på www.allanbank.se

Förbered er för lååång redogörelse!

 

I fredags åkte jag, Allan o vovvarna tidigt iväg med sikte mot Göteborg o ännu en sökdag i skogarna. Trodde vi. Det blev sök i en stor gammal inhägnad hage.

 

Väldigt öppet, eller som de kallade den ”skåneruta” eller nåt liknande. Det var få träd, men där fanns stora fällda stammar att gömma sig bakom/mellan, en stenmur som gick innanför inhägnaden. Även en gammal jordkällare utan tak att gömma sig i. Spännande. Nu skulle man få se sin hund arbeta hela vägen, om den nu skulle göra det i så öppen mark.

 

Det var Elin, Josefine, Mette och Johnny (ny bekanskap för oss, tävlar Elit sök med sin BC Hobbit). Kul med nya hundar och ny figge till våra hundar.

 

Johnny började med Hobbit. Shit vad snygga framslag han gjorde!!! Skulle haft framme D o T så de fick se o lära... hihi

 Sen var det Mettes tur, om jag inte har helt fel. Gick oxå kanonbra, what a surprise J 

Josefine körde med både Leah o Elis. Tror Josefine defenitivt fick mersmak för att köra svensk Skyddet med Elis helt o fullt nu, han gick ju så bra även i söket. Leah gick också jättefint. Kul att se!

 

Elin började med Ozzy, galenpannan som är duktig på vad han än gör! Jag hämtade T när hon körde, men det lilla jag såg var kanonsnyggt! Nixa var oxå jätteduktig och det är härligt att se samarbetet med matte Elin.

 

Mina hundar då? Jo, det börjar arta sig för Tyson igen. Att ha bollar hos figgarna är definitivt mkt bättre än mat. Han jobbade fint ut, fick dock in spår på en figge... lite synd, men jag hoppas inte det blir nåt han tar till i fortsättningen. Han hade ngt bättre fart ut på skicken o jag var nöjd med honom. Men det går inte att jämföra med Dizzas utvecklingskurva..

 

Jisses Amalia, vilken mallinutt jag fått! Hon fick figgen i jordkällaren i vinden och stack rakt upp på stenmuren som var kvar. Kollade snabbt och sen for hon ner för den och hittade ingången direkt, där figgen satt. Smart tjej, det där!! Jag stod med hakan i backen. (T gick runt uppe på muren och pep för att efter många om o men hitta figgen vid ingången...)

 

Sen körde jag henne på en figge i hörnan, för att inte bli av med söket på djupet som hon är duktig på. Inga problem! Vi körde denna gång även med kampläder för lite kamplek hos figgen och så godis. Hon svarade kanon på detta. Nästa steg är att figgen jobbar framåt i rutan för naturliga framslag senare. Men nu ska vi jobba in detta så det sitter. Hon lämnade nog inte figgen en enda gång denna dag för att kolla med matte! Jag är sååå nöjd med hennes jobb!

 

Det blev 7 eller 8 skick för henne, och vi slutade när hon var som bäst. Ska alltid sluta när det går som bäst, lätt att vilja fortsätta just då. Men jag försöker verkligen tänka på det på träningarna. Hon jobbade mkt självständigt och på fullt djup, vilket imponerade enormt på mig! Tusen tack Mette för tipsen, det har verkligen gett framsteg för oss!

 

Efter söket var vi helt slut. Följde Mette till Lerums bk där vi fått lov att sova över. Det var snällt av Lerum. Tackar! Det var några kvar o tränade, så vi tog ut hundarna på en tur och så begav vi oss till Gråbo för att kolla in en hundaffär och handla lite förnödenheter.

 

Väl tillbaka på klubben så var det nu tomt. Vi fixade lite för att sen sticka iväg efter pizza fr ett ställe tipsat av Josefine. Mums, vilka pizzor!!

 

Kl 21 ca, slocknade undertecknad med 2 hundar i sängen.

 

------------------------------

 

Kl 06.00 var det dags att stiga upp för att hinna gå ut med hundar, packa ihop, duscha och packa in allt i bilen innan vi skulle möta Josefine för vidare åktur till Og Ale för start på skyddslägret med Krokasmeden.

 

Väl på Og Ale mötte vi resterande lägerdeltagare, figgar o deltagare utan hund. Vi snackade lite under frukost för att sedan dra vidare till ridhuset där vi skulle hålla till under dagen.

Vi drog lott om turordningen. Nr 1 gick till ett ekipage som skulle tävla rapport, elit, dagen efter. Rättvist så att de hade chansen att vila upp sig så mkt som möjligt innan tävlingen.

 

Jag drog nr 3, och Elin nr 4. Skönt, tänkte jag. Elin är så duktig med Nixa så det var skönt att vi gick före o inte fick så höga förväntningar på oss efter dem. Dumt att tänka så, jag vet. Men jag känner mig rätt så mkt mindre kunnig/naturlig med hundar. Men samtidigt peppar det mig.

 

Jag var ute o värmde Dizza när Josefine körde med Elis. Trist att jag inte hann se de 2 in action.

 

Vi började med att kampa, Dizza o jag, för att sedan föra över trasan till en figge. Körde bit-släpp-bevaka som hon verkar ha naturligt. Hon nästan spottade ut trasan eller ärmen när figgen blev passiv. Hon var ngt osäker med nya figgar, men det släppt efter ngn enstaka kamplek med honom/henne. Hon fick testa att bita i ärm, och det var kul sa hon och kom stolt med ärmen till matte!

 

Nästa omgång testade vi lite transport, att få henne att förstå att det blev belöning när man gick vid matte trots att figgen gick framför med en rolig ärm. Hon följde figgen mer än mig, men hon var oxå jättetrött i huvudet, eftersom vi körde det i slutet på hennes 2:a omgång.

 

Sista omgången körde vi kort med nya figgar, och olika kampsaker (ärmar och kampstock). Shit, hon flög in i bett på en del, och hon hade grymt tillkämpande. Kul!! Sen testade vi transport och nu hade det klickat och hon gick jättefint vid min sida. Men ju tröttare hon blev desto mer flöt hon iväg lite, sötnosen.

 

Jag är grymt nöjd med dagarna 2!! Vilken stjärna jag fått in i mitt liv, vid sidan av min Tyson oxå en stjärna! Jag kommer inte att köra skydd än på Dizza, det var mest kamplek nu och jag ville se om hon har det i sig. Och svaret är.... absolut. Hon är ung och hon kommer att utvecklas till en duktig tjej, oavsett vad vi hittar på!

 

Vi kom hem vid halv 10 på kvällen igår, lördag. Vi var helt slut, så även hundarna...

 

-------------------------------------

 

Söndag

 

Sök med mitt vanliga sökgäng. Yihooo!! Vaknade dock med en huvudvärk utan dess like, ont i halsen o lite småfrusen... kroppen som säger ifrån att jag nu får börja lugna ner mig?! Antagligen. Men vad gjorde jag? Trotsade och åkte iväg med hundar, huvudvärk och sökgrejerna i högsta hugg.

 

Jag var lite orolig för Tyson, skulle han palla efter helgens begivenheter... Så jag hade bestämt mig för att köra 4 skick med figgar som har boll för kamp o lek.

 

Första skicket: han spårar en bit. INTE BRA!! De andra skicken gick bättre, men det såg helt klart bättre ut i fredags. Han är inte sig själv, så jag har bestämt för att skippa söket med honom de närmsta veckorna, köra spår i stället. Ska till vet för att kolla av honom och planerar även in röntgen för höft o rygg. Nästa drag är även massage ett par ggr för att mjuka upp ev stela muskler.

 

Till Dizza. Sist och minst. Ibland är det svårt att komma ihåg att den lilla gasellen är 8 månader. Hon gjorde ju ett kanonsök i fredags, och förväntade absolut inte samma sak idag igen efter 2 dagar borta hemifrån OCH med hård träning (huvudmässigt).

 

Jag bestämde mig för att köra 5-8 skick, allt beroende på hur hon kändes. Jörgen o Line var figgar. De fick påse m godis och kampläder med sig. Planen: godis när hon kom ut, prassel m påsen om hon ev ville lämna för att kolla med mig. Lek med kamplädret och sen byta in med godis. Jag mötte upp varje gång.

 

Första skicket på Jörgen, som hon fick i vinden. Full rulle ut och svansen gick som en propeller. Nästa skick var på Line. Även där full rulle ut. Jobbade kanonfint och rakt ut, kul att se. Även där lajbans.

Andra skicket på J, jobbade fint ut men blev liite tveksam hos figgen, kollade av med mig även om hon var i närheten av figgen.

Andra skicket på Line fick jag skicka om, efter för grunt jobb av D. Nästa gång fullt djup utan tvekan. Precis innan skicket hade det passerat ett gäng med hästar. Detta blev lite väl intressant när hon väl hittat figgen o käkat lite godis... Kopplade henne och vi rusade till stigen igen.

 

Bestämde mig väl där att stoppa efter nästa skick. Hon sprang även denna gång liiite grunt, men i fint framslag. Kallade in henne, och så gick jag in ca 10 m in i rutan o skickade igen. Fint ut, men ngn tvekan hos figgen såg jag från stigen.

Undrade varför... en av orsakerna att hon var trött i huvet, och så visade det sig att J hade legat ner med ansiktet gömd i armarna ner mot backen, vilket jag så här efteråt tror Dizza tyckte var lite skumt, och mystiskt. Men när jag kom dit o snackade med J så kändes det bättre. Han kampade även in med henne till stigen där det blev mys o godis!!

 

Nu ligger mina busar utspridda på golvet o nannar sött. I morgon är det egentligen miljöträning för Dizzelizz, men jag lutar åt att vara med själv, men låta Dizza vila efter helgens begivenheter... vill inte att nåt ska bli fel för att hon är trött i huvudet o behöver vila.

 

Kram på er därute!

  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad kul med en redogörelse! :) som jag skrev i gästboken.. jag är glad att du blivit min vän och sen är det alltid kul att se dig och dina fina vovvar jobba så härligt bra ihop.

kramar

2007-02-18 @ 19:59:55
Postat av: Jenny

Ni var så duktiga under lördagen! Hoppas jag får se er in action igen framöver :)

Postat av: Lotta

Vad trevligt ni verkar haft. Jätteroligt att höra om hundarna.

2007-02-18 @ 20:42:04
URL: http://www.myslya.se
Postat av: Maria

Vilken helg ni haft, låter härligt. Nu väntar vi bara på att få se Allans bilder :-D

2007-02-18 @ 20:54:28
URL: http://www.utzi.se
Postat av: Marina

Ja det verkar som att det har varit fullt ös för er del! Jag ser också framemot att komma iväg och få inspiration av andra träningsgäng!

2007-02-18 @ 22:01:07
Postat av: Malin

Först: underbart fin bild på framsidan!

Sedan: vilken toppenhelg!!! :D Och vilka duktiga hundar du har. Dizza verkar som gjorde för söket!
Måste dock erkänna att roligast var det att läsa om skyddet... det är ju tack vare skyddet som jag är sugen på en malle ;o)

Pussa på dina duktiga voffsingar och kram till er 2benta!

PS. Mer detlajer om ev. sökhelg tack... ;o)

2007-02-18 @ 22:55:05
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: lollo

Var himla trevligt att träffa er live! hoppas vi ses snart igen!

2007-02-21 @ 12:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback