Valpkurs med äventyr på Hyltab

Jepps! Det är vad som står på schemat idag för vårat lilltroll idag. Men innan det ska vi upp till Landskrona för att storebror ska testa att spåra inför tävlingen på söndag....Marina följer med och ska lägga spår till Tyson och jag lägger till Woffe. Hon ska även ställa upp och lägga spåret på söndag, vilket jag uppskattar. Du är en snäll vän, Marina, som ställer upp!

Yes det är dags för Appellen igen. Hoppas det inte blir lika katastrofalt som sist....  Lydnaden blev en pinsam historia, så det var skönt att få en upprättning i 'Tollarp på Lyd I, annars hade nog jag gett upp hoppet... Men för säkerhets skull så är jag anmäld till appellen i Skurup i mitten på oktober, ifall att....

De senaste dagarna har det inte hänt speciellt mkt för lilltrollet dock. Igår däremot var vi ut till Bökeberg för att de skulle få springa av sig lite och så lade jag ett spår till Tyson i skogen med en hel del vinklar och korsning över djupa diken osv.
Jag började med att lägga spåret och sen stack vi iväg på äventyr. Vi mötte en häst och Tyson satt lugnt vid min sida och beundrade den vackra hästen medans Dizza blev en demon och tyckte den var läskig nog för att skällas på. *WOFFFFF* Så fort hästen var förbi så tittade hon på mig som om "jaha, det var det det... nu har jag skrämt bort den otäcka varelsen ska vi fortsätta nu" . Sen hände det inte ngt lika spännande på tillbakavägen.

Väl tillbaka vid bilen så sattes hundarna in i den och jag gick och la ett spår till Dizza.... dumma jag... lät inte det ligga tillräckligt länge så hon tyckte det var jättejobbigt även om hon kämpade på. Nosen var dock inte som den brukar vara, i backen hela tiden. ja ja, man lär sig av sina misstag. Flåt Dizza.

Sen var det dags för Tyson, och där gjorde matte bort sig igen... Jag som anser att jag har lokalsinne/bra minne. Inte igår iaf, då tog den semester. Tyson gick över första apporten, dock markerade han den kort men inte med ligg som han brukar. Jag rusar fram och tar den och "yihooo, titta vad jag hittade haha" och lekte med den. In med den i fickan och så "spåra" till Tyson. Och j-ar vad det gick. Och nog markerade han nästa apport utan problem *fniss* (matte ska minsann inte hinna först). Sen fick matte hjärnsläpp. Han gör en klockren vinkel till höger och jag fick för mig att den gick längre fram. Men efter många om och men fick jag ge mig och bara åka med som jag ska... Det var ju där spåret gick! Han fortsatte jobba riktigt bra, men missade ett par apporter men jag anser att det var mitt fel eftersom jag störde honom med min memorylapse. Han tog det djupa diket jättebra men efter det slog han lite för att jobba bra igen. Totalt var nog spåret en 600 m.

Jag testade att spåra med nomisele, och får se om jag gör det igen men till tävlingen är det den vanliga böttcherselen som gäller, den är hans tydliga tecken på att det är spår på G. Vi ska även låta Marina gå spåret till tävling och idag onsdag, för han går snäppet bättre när det är ngn annan som går det (förutom husse). Dizza får nog även hon spåra lite när vi ändå är där, bra med nya ställen.

Återkommer med rapport från Hyltab (lagerhotell i Malmö).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback