Fortsatt "vappe-ledig" :-)

Förutom förra helgen, då jag var i norrland för brorsans bröllop, så har det blivit en del träning, inte så mkt fix hemma... men det kommer senare :-)
Morra fick hänga med upp över helgen, så nu har hon flugit oxå. Värsta globetrottern :-) . Hon var kanonduktig under heeela helgen o på flyget. Charmade en hel del, vilket inte kommer som en överraskning. Det roligaste var ändå när 2 stora kraftiga polismän kom fram o pratade nästan babyspråk med henne när vi skulle igenom security på Arlanda *fniss*.
Hon är en väldigt cool hund, samtidigt som hon är full av bus. Balanserad o nya miljöer bekommer henne inte. Hon var jätteduktig med brorsan o Kattis barn. Smaka i byxbenen ville hon dock när Lova skulle springa lite hihi.
Det var en härlig helg dock alldeles för kort tid att vara däruppe. Man vill så gärna träffa gamla o nya vänner, men mkt sånt blev det tyvärr inte. Fint bröllop o rolig fest efteråt. Lova o jag blev snabbt polare när jag kom upp och mitt hjärta smälte verkligen när hon ville komma till mig på festkvällen och sen somnade hon i fasters famn  :-)
--------
Annars har det blivit en del träning. Försöker hålla mitt eget löfte till hundarna om minst 3 uppletande-träningar om veckan, och än så länge har det hållt. Känner oxå att båda börjar bli säkrare o säkrare på vad jag vill, men denna gång får jag ta baby-steps. 
Dizza är en som behöver känna sig trygg o säker på uppgiften för att hon ska få upp fart o säkerhet o inte söka sig till mig för stöd. Det är lång väg kvar, men det känns mkt bättre nu. 
Har tränat en del själv, men även med sällskap. 
I tisdags träffades jag o Marina o körde lydnad, vilket jag inte varit så peppad för att träna på ett tag. Tyson piper en hel del, igen, o det är ren förväntan som gör att han håller på så... ska ändra lite rutiner, o se om han blir bättre. Han är en hund som jag får mixtra med. Antingen så blir han seg i träningen om vi tränar "för mkt", o tränar vi för lite (i hans mått då) så kommer förväntanspipen... så den gyllene medelvägen ska jag försöka hitta, så han kan fokusera bättre och få väck pipen.
Dizza gick så bra som jag kan förvänta. Hon tyckte jag var konstig när vi körde framåtsändandet, så det får jag ta tag i och köra mkt mer o oftare i korta sessioner för att bygga upp det igen. Ska strax till Frida o ska se om vi kan lösa vissa knutar med hennes ögon på mig. 
Hon är dock bättre med metallen, men hon gillar den inte o är väldigt lös i munnen. Hon tar den iaf nu, o det är framsteg.
Inkallning med ställande måste jag bryta upp i bitar igen o vid sidan om träna själva aktiva delen i ställandet så den blir bättre, för hon kan göra det mkt bättre även om detta är ok... 10an är det jag vill ha.
Marina körde igenom appell-lydnaden och jag tyckte det såg riktigt fint ut, små justeringar men självklar uppflyttning o det med bra poäng tror jag på!!
Woffe fick oxå en premiärträning efter lite vila, och det såg också riktigt fint ut. Vissa busfasoner hade han, men det är bara pga att det är länge sen han kördes. Kanske vila iform som gäller för mig också haha.
--------
Vi bestämde senare att vi även skulle träffas på fredag fm, när Morra hade vaccinerats. Vi körde till Fredriksberg och alla 6 hundarna fick spår. Det blåste en hel del, t o m mer än normalt.
 Morra fick 2 korta näringsspår. 
Sen gick vi Cattla's spår och jisses vad hon spårade fint o lugnt o fint tempo. Spårar hon så här på appellen så är det inget annat än en 10:a hon kan få.
Sen fick Dizza gå sitt spår. Marina hade lagt ett spår på 1 km med 4 föremål inkl slut. Det var mkt färre än hon brukar ha i spåren, men samtidigt perfekt att se hur hon jobbar utan "bekräftelse" på långa sträckor. Hennes spår låg på "kaninfältet".
Jag är riktigt nöjd med hennes spår, hon blev ordentligt trött efter typ 800 m som hon fick jobba pga vinden. Men hon löste hela spåret och matte var såååå nöjd.
Woffe hade jag lagt spår till o även här hade han inte körts nåt på länge. Han jobbade bra i början, fick ett tapp efter halva sträckan o hade svårt att hitta spåret igen, men jag tyckte att han verkligen försökte få upp spåret igen. Det lyckades till slut att hitta spåret och han fick slutet!! Missade bara en apport o det var vid tappet, annars alla "pinnar" in.
Till de sista 2 bestämde vi oss att lägga ett konkurrens-spår. Jag gick ut ett spår på drygt 600 m. De fick spåra en sträcka till en apport o sen bytte vi av o den hunden som precis spårat fick gå som nr 2 i spåret. Himla kul ibland att köra och taggar ofta upp hundarna o de går noggrannt för att inte mista spåret iom konkurrensen.
Tyson o Zeb fick hälsa på varandra innan, då Zeb var Tysons idol när han var ung. De har inte träffats på ca 3 år, och Tyson fattade direkt vem det var. ZEBBAN!!! O jag blev nästan tårögd att se hur glad han blev över att träffa Zebban o han betedde sig nästan som en valp som han hoppade o skuttade o bussprang omkring, o slick i mungipan fick Zeb oxå.
Efter alla spår kom Marina med en lysande idé; vi lunchar på Olof Viktors. öhhh... vad är det, sa jag. VAAA?! Har du aldrig varit där? nääää, svarade jag. DÅ ska vi definitivt dit fick jag som svar. Och så blev det.
Och jisses vad god macka!! Dyr, men god. Fick även en god Latte Macciato (är ingen riktigt kaffedrickare). Dit ska jag fler ggr. Här är deras sida. 
Efter lunchen åkte vi till klubben för lydnad. Vi körde igenom alla hundarna. Dizza körde jag igenom i högre, utan framåtsändandet. Kändes faktiskt rätt ok, även om det inte är några tior. Testade även rutan avslutningsvis, som i trean. Rutan kan lillfia nu :-), men jobbar nu på farten in till fotpositionen. Nu är det "bara" metallen, och vittringen... ja o så finslip på fjärren kvar.. haha... näää , blir nog ingen trea i år...
Tyson kördes i lägre, förutom hoppet o krypet (pga rygg o höfter). Han har en grym förväntan just nu = piiiip!!! , vilket tyder på för lite lydnadsträning. Får jobba vidare helt enkelt.
Sen till något roligt... i tisdags upptäckte jag hur "blond" Dizza kan vara... och det fortsätter...
På klubben har vi fått upp ett plank som är perfekt för att köra platsliggning med dold förare och på framsidan har vi fått speglar. Kanon då man kan köra krypträning själv osv.
Nåja, jag ställde Dizza framför spegeln. Och hon blir helt galen av glädje. Åh, en polare!!! och den går oxå i busställning o viftar på svansen!! Morsan släpp mig!! jag vill leka!! 
Jag släpper henne o hon rusar runt planket för att träffa sin polare. VA?! ingen där!!! hon springer på framsidan igen o ser polaren igen, o måste gå o kolla bakom igen men näää fortfarande borta!!
Jag skrattade så jag kiknade. 
Ska försöka komma ihåg videokameran nästa gång så jag kan spela in det, för hon lär reagera på samma sätt igen, min lilla blondin till malinutt.
Detta får avsluta bloggen för denna gång.

Kommentarer
Postat av: Marina

Ja vi hade det supertrevligt! Och duktiga hundar har vi också!

Kram

2009-09-06 @ 19:14:16
Postat av: Anonym

Tack för titten igår :)! Inte så mkt att se kanske om man inte har nån slags fetisch för nollor men ändå hehe. Lilla Morra är verkligen ett charmtroll av rang :). Härligt att det går framåt med träningen och att ni verkar vara på G - typ. Herregud vad du tränar och står i! //Kramar

2009-09-07 @ 08:28:59
Postat av: Maria Westh

Hej hej!!

Hamnade på din sida när jag sökte på hundar hoppar hinder. Tyckte att det var lustigt att du också råkade ha en staff och en malle, vi har pratat lite hemma om vi skulle köpa en brukshund och då hade vi som förslag en malle. hmm lustigt :)

Ha det gott.

Mvh Maria

Postat av: Mirjam

Skrattar gott åt "blonda" Dizza :)! Kramar

2009-09-22 @ 23:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback