Jag vet.....hopplös på att uppdatera...

Vill börja med att förvarna: nedre delen av bloggen är helt ihoptryckt, trots att jag gjort flera "enter" mellan de olika bitarna. Det trycks ihop när jag trycker uppdatera oavsett vad... såååå irriterande.
Detta skrev jag för 2 veckor sen..:
Men nu har jag verkligen haft fullt upp från kl 5 på morgonen till sent om kvällen o sen är jag bara så slut att jag är glad om jag träffar kudden när jag landar sovandes.

Är instruktör på flygledarutbildningen på Sturup, och detta är sista veckan. Jisses vad hårt det varit, man är helt slut efter att haft 100% fokus i 45 min på eleverna i simulatorn, sen ska man ha debriefing med eleverna o sen ska jag vara glad om jag hinner på toa eller ta ett glas vatten innan det är in i simulatorna igen för nästa pass...

Ska bli sååå skönt att komma tillbaka till jobbet o ha paus inimellan.. :-) jag vet, bortskämd!!

Men det har samtidigt varit givande och intressant att vara på skolan.

När jag kommit hem så har det varit ut med hundarna direkt på en långpromenad o sen snabbt nåt i magen och sen vidare till träning. När jag kommit hem vid 21-22 tiden så är jag helt slut o glad att jag lyckades köra hem utan att somna vid ratten.

De första 2.5 veckorna har jag haft Morra med mig i bilen, så lunchen har varit spårträning, lite "lydnad" och så promenad samtidigt som jag fått i mig nåt i magen. Men förra veckan stack den lilla illern  snabbt in i badrummet, där hon är när jag inte är hemma, till sin lilla sköna bädd o la sig. Så fort jag började göra mig iordning för att åka iväg. Hon är smart den lilla busen. Hon såg ut som om hon försökte låtsas sova, så hon skulle slippa följa med.

Så hon fick stanna hemma och det gick kanonbra, så det har blivit en lugn "inskolning" till att vara hemma när matte jobbar.

Nåja, tillbaka till det viktiga :-)

Efter en vecka på skolan så var det dags för lägre spår tävling för Tyson. Anordnat av Lunds bk, vilket innebär spår på Revinge.
Dagen till ära så blåste det hårt och regnade lite, ungefär som förra året på samma tävling.... då var det stormbyar upp till 25m/s. Nu blåste det inte liiika mycket, men fortfarande kraftig blåst.

Spåret gjorde han, som vanligt, kanonfint och kämpade på. Missade en pinne men han jobbade kanonbra.

Fick således 9 på spåret och 10-10 på upptaget :-). Tror vi var de enda som fick det :-), alltså fullt på upptaget.

Sen var det dags för budföring o platsliggning. Jag avstod budföringen iom att den skapar alldeles för mkt aktivitet i Tyson för att det ska funka på platsliggningen som vi jobbat massor med.

Tävlingsledaren var alldeles för velig och inget "peka-med-hela-handen-tendenser" som jag vill ha i en bra TL. Han stod o gjorde inget när vi skulle ha platsliggning isf att stega o peka med handen o säga: nr 1 osv osv.
Till slut frågade jag: var ska vi lägga hundarna? Svar: längre ner på vägen.
Jag stegade ut och satte T "längre ner på vägen". Han känns lugn o fin. Vad händer då?
Jo, gubben börjar vifta med händerna o ropa, kom hit, vi ska lägga hundarna här!!

Detta skapar direkt aktivitet i Tyson igen o han piper till... SKIIIIIT!

Går lugnt till halvt anvisad plats och sätter honom igen. Han lägger sig, men känns orolig.
Men platsliggningen gick fint eller ja ok gick den. Dock lite orolig. Byter skinka ett par ggr, men det är allt. Stort fall framåt för oss!!
Fick 9-8 med kommentarerna ngt orolig. dock ingen kommentar om pip. Yihoo!!!

Sen till klubben. vi var 5 eller 6 ekipage som kom vidare från spåret, av 12 starter.

Han kändes helt ok, när jag tog ut honom för kort uppvärmning. Jag kan inte köra honom för mkt innan jag ska in, för då kommer pip o frustration o sega utföranden... gäller att hitta balansen.
Lydnaden kändes inte så bra som när jag tävlade 2:an med honom (där avstod jag platsen), men ändå helt ok. Han kan bättre, men jag är nöjd att han ändå höll ihop hela vägen.
Nervös väntan o sen kom svaret: uppflytt!!! och som grädde på moset så vann vi tävlingen :-).
Så nu är T uppflyttad till högre spår *ler*
------------------
Och nu fyller jag på resten.... 
-
Veckan efter Tysons tävling var det dags för Dizzas debut i högre spår.
Tävlingen var på hemmaplan, så jag kände mig lugn o trygg.
-
Drog lott och efter en del väntan så for vi ut till spåret. Där ser vi någon som promenerar med 2 lösa hundar som vallar våra spår duktigt.... så jag springer ut för att be henne koppla hundarna, o om de hittat pinnar att hon säger till så vi vet. Tack o lov var hon aldrig i spåren. Det var dagens motion för mig *pustar*. 
-
Hade bestämt mig innan för att gå ut i god tid så vi kan gå fram o tillbaka längs vägen så vi minskar risken för bakspår. Kommer vi ut till ett spår o släpper på direkt, så kan hon vara lite för "på" så hon "fortsätter" samma riktning som vi kom ifrån om ni förstår vad jag menar... 
Jag hinner inte mer än komma ut så ser jag 2 hästekipage över spåren, men det ska hon klara. Sen kommer en traktor skumpandes på vägen. Jag hade hunnit slänga ut linan, så det var bara att håva in den igen. Dizza sitter lugnt o tittar på mig.
Sen stannar traktorn vid mig, med råmande släp. Visar sig att de fraktar kossorna tillbaka till gården fr sommarbete... Bondgubben börjar berätta för mig att vi minsann inte får parkera bilar längs vägen för han skulle komma förbi.. öhhh, jag har ingen bil här, tänkte jag. Jag nickade o sa att vi parkerar alla bilar vid skytteklubben o att vi är väck inom en halvtimme.
-
Precis bakom kommer domarna, så jag slänger ut linan återigen. Dizza fortfarande lugn, men förväntansfull.
Jag får på henne selen, medan hon blickar ut i rutan.
-
 På med linan o så ett : "sök spår" från mig. 
Hon går lugnt o fint ut, iom medvind på väg ut går hon ett par steg över spåret, men fångar det snabbt o sätter självsäkert iväg. Jag går o tänker: "säg inte bakspår, säg inte bakspår" när jag följer efter Dizza. Jag är utanför rutan o helt tyst från vägen. "Yihoooo!!!" tänker jag tyst. 
Hon känns så jäkla bra i spåret o noggrann. Vi plockar pinne efter pinne. Sen känns det som om vi inte hittat någon pinne på läääänge, o jag börjar tro att hon skiter i pinnar för att hon börjar bli lite trött. .. Sen hittar hon slutet och jag jublar. Vi kom iaf i mål!! Sen börjar jag räkna pinnarna o det visar sig ju att min älskade D har hittat
alla pinnar!! 
-
Vi leker lite grann o dricker vatten innan det bär av mot klubben för uppletande o lydnad.
-
Det blir en lång väntan till uppletandet. Tar ut henne alldeles för tidigt, vet jag nu så här i efterhand... Men hon var lugn o sansad. Ja, tills vi kom på sträckan mot rutan o hon ser massa människor där. Hon drar mig dit o ska mingla o hälsa på alla först.... :-). Sen blickade hon direkt mot rutan. 
-
Vi gick längs stigen mellan markeringarna, sen tog jag henne till vänstra hörnan o hon satt fullt fokuserad ut i rutan. Skickade henne o hon satte iväg med full fart ut på djupet, stannade till vid hörnan, jobbade lite där, för att sen jobba fint framåt o då får hon hörnföremålet i nosen. Snabbt gripande o snabbt-snabbt till mig. 
Yay!! Så är vi igång.
Det blev 4 skick o 4 föremål. Katshing!! 
Sista föremålet kommer Dizza in fot o sätter sig. O jag står där som ett jävla fån... o vad händer då? Jo, Dizza tar 2 tugg för att hon blir osäker... Skiiiiiit!! Varför tog jag inte bara föremålet direkt??? Ingen aning. Fullständigt hjärnsläpp...
-
Nåja. Vi klarade det o fick fina 8.5 o 9 i betyg ! Vilken premiär :-).. lite surt dock med tugget... tänk vad vi då kunde ha fått utan det. Iaf en halv pinne till...
Skitnöjd går vi därifrån! Mattes fasa var över! Det var uppletandet som jag var nervös för iom att det inte är helt befäst iom att jag fått börja om.. Häääärligt! Nu är det bara att bygga vidare.
-
Lunchpaus o sen var det lydnaden.
Hon kändes bra innan o rätt så pigg när vi värmde upp.
Vi gick in på plan o hon kändes inte helt så med som hon brukar, men gick ändå ok i ff. Fick 9.5-9 tror jag. Så hon gjorde ju som hon ska, men känslan var inte där. Nåja..
-
Inkallningen har hon en period lagt sig när jag gått typ halva sträckan... bara för att jag testat inkallning fr läggande någon gång. Big mistake med lilla miss "jag-vet-jag-vet-vad-jag-ska-göra".
Har jobbat mkt med att bara gå ut, olika sträckor o belönat när hon suttit kvar.
Så när jag lämnade henne för inkallningen så tänker jag: hon sitter, hon sitter, snälla säg att hon sitter. Och när jag vänder mig om ser jag fröjden: HON SITTER :-)
Inkallningen gör hon kanonfint dock snett avslut, men vi fick 9 på det . Nice..
-
Framåtsändandet har hon varit riktigt duktig (för den nivån vi kommit till). 
Första sträckan gör hon jättefint, sen när jag skickar henne på andra sträckan så travar (????) hon ut. What?!
Jag, mitt pucko, tänker inte längre än näsan räcker... jag skulle ha gett ett dk där så hon kom längre från mig. 
så det slutar med poäng 0-5... skit oxå. Nåja, bara fortsätta o lämna det bakom sig. Jag skrattade mest för hon såg så förvånad ut.
-
Hon kändes inte osäker efter det, men känslan var inte där helt enkelt..
Vid skallet tappade hon fokus på mig precis innan kommandot, så det tog någon sek innan hon började skälla, sen gjorde hon det fint.
-
Krypet var helt o hållet mitt fel.. Jag börjar med höger, vilket drar upp henne ngt. Va fan pysslar jag med?? Jag börjar ALLTID med vänster i krypet... 
Sen, nästan det värsta: tungapporteringen.... Hon springer ut fint, fint gripande, sen på väg in, typ halvvägs så ser det ut som den plötsligt väger ton. Hon stannar till o släpper den??!! Har hon aldrig gjort förr... Jag drar i med ett "apport" o hon kommer in.
Jag är kanonnöjd med att hon spårade så fint, fick förresten fullpott i både upptag o spår :-). Tror vi var enda fullpotten i upptaget som klarade spåret.
Uppletandet kan jag inte vara annat än supernöjd :-)
Lydnaden däremot var jag jättebesviken över... så här dåligt har hon aldrig gått. Och på tävlingar går hon nästan upp ett snäpp o är taggad som få... jag har funderat en del hur jag kan göra det bättre för att hon ska utföra momenten bättre.
Vi blev iaf uppflyttade, inga superpoäng pga lydnaden men ändå :-). Och så vann vi som bonus :-).
Så nu är Dizza en elithund även på papper, inte bara i mamsens ögon
------------------

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jättegrattis från oss!!

Supernice!!

Postat av: Madde

Grattis till uppflyttningarna! Och ett grattis till Morra oxå som skötte sig super i söndags, med HP och allt!

2009-11-10 @ 14:52:54
URL: http://www.colt.snabber.se
Postat av: Josefine

Grattis:)! Hurra:)! Bra jobbat!!

2009-11-10 @ 18:38:03
URL: http://www.bolteus.se
Postat av: Nina

Ajamen va! Här surfar man in med tanken "äsch hon har nog inte uppdaterat ändå ..." å så har du gjort det :). GRATTIS igen till härliga uppflyttningar. Gott startläge inför nästa år tycker jag! //Kram kram

2009-11-12 @ 09:16:04
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: Larssson

MEGAGRATTIS till framgångarna!!!!



Å T som ligger plats!:) Jag kommer ihåg hur du rev ditt hår när vi var hos Svartberg... BRA jobbat!!



Hej från Mej & Grabbarna!

2009-11-14 @ 18:13:46
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Jenny

Hur duktiga som helst, stort stort grattis ifrån oss!

2009-11-14 @ 22:14:18
URL: http://www.balleronn.se
Postat av: Mirjam

Du är grym Jeanette!! :)

2009-11-15 @ 12:42:05
Postat av: Malin

Stort grattis igen till Tyson och Dizzas uppflyttningar! :D Ni är sååå duktiga!!

Var tvungen att le lite åt hur Dizza betedde sig med tungapporten - exakt så gjorde ju Greta på sin högre! Också ngt hon aldrig gjort tidigare?!

Kram på er!

2009-11-17 @ 04:54:10
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Lotta

Vill börja med GRATTIS :)!!!!



Sen säger jag OJ vad fullt du har på agendan! Förstår verkligen om du inte hinner min beställning jag mejlat dig. Hör av dig i så fall, så ordnar det sig ändå.

Ha det gott!

/Lotta :)

2009-11-19 @ 09:11:29
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Marie

STORT GRATTIS!!!! Kul att lyckas så bra på två tävlingar med två hundar!! Kanon!

2009-11-22 @ 13:49:35
URL: http://www.vixax.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback