Smått o gott....

Förra lördagen var det inget spår med gruppen då klubben hade 2 dagar med elit spår. Hade bestämt mig för att åka o titta på lydnaden iaf, för att bli inspirerad och få nya idéer och heja fram klubbekipagen.

Men först... så blev det fortsättning på "städa-väck-skiten-från-tomten"-aktionen... Så fucking jävla skönt att vara av med högen!!! Varje gång jag kör in på tomten så ler jag stolt över att högen är väck!! *klappar mig själv på axeln*

SEN, äntligen, styrde vi kosan mot klubben!! Å vilken timing Jeanette innehade den dagen!! Kom 10 minuter innan lydnaden skulle börja... imponerande... haha... fick höra att alla kommit runt spåret vilket är kul.

Såg att 2 mallar var med, och jag blev lyrisk. Såg först en hane och frågade dem som var där från klubben om de visste var den kom ifrån...  nääää, har ingen koll på mallar, fick jag som svar.. Hmmm.... ser ut att kanske vara från Nangijala sa jag. När deras lydnad var klar, vilket såg trevligt ut, gick jag fram till föraren. (Tyckte ena domaren gav lite konstiga betyg.. åt det låga hållet.) Och mycket riktigt: mallen var från Nangijala och visade sig ha Dizzas mormor som mamma. Världen är liten... stilig och trevlig kille var det, och jag tycker personligen Nangijala-hundarna har fina huvuden.. *avgudar Dizzas söta prinsess-huvud*

Hade några trevliga timmar och tittade på de olika ekipagen. Ett udda ekipage var en man och en schäfer som var överviktig och såg allmänt gammal o skraltig ut... U frågade mig; de där ska väl inte tävla? nääää, det kan jag inte tänka mig svarade jag...  SÅÅÅÅ fel jag hade. Och det jag gapade över var deras inkallning med ställande och läggande. Jösses!!! Jag tror inte jag har sett så snyggt läggande. PANG!! sa det så var hunden i backen. Det var gåshud på armarna kan jag berätta!

Söndag var det jobb igen, och jag har jobbat tom i går, fredag... puh. Men jag har hunnit med 3 dagar med träning iaf.

Tisdag, veckans lydnadsträning med gruppen. Tyson hade fått välförtjänt massage av Susanne under måndagen, så han fick stanna hem o mysa. Dizza fick följa med, även om jag inte riktigt kände att hon var på G för lydnadsträning eller pilleri momenten. Och jag hade rätt... varför lyssnar man inte på sin känsla ibland??

Vi var 3 i vår lilla grupp som körde ihop. Jag var sist ut av oss, vilket gjorde att helt plötsligt hade vi istället för 2 åskådare en 6-7 stycken... och nästan lika många röster/kommentarer/tips. Och det gjorde INTE saken bättre..
Fria följet körde vi först. Dizza är väldigt på, och kommer långt fram i position ibland. Fick lite tips och det var självklart lite justering av mattes gång :-) . Det kändes bra, och jag kommer fortsätta fixa lite med detta!!

Sen, sa hjärncellerna upp sig. Istället för att stoppa där, så tänkte jag testa inkallning med ställande... Har knappt kört detta enligt det "nya" sättet... nåja.... det blev pannkaka... Dizza lyssnade på kommenderingen och började sakta in.. pluttan är lite för smart... får "outsmart her"... sen körde jag en rak inkallning istället.. o var, om möjligt, ännu dummare o sa att kommendering kunde visst köras ... DUMT!! hon körde iofs i jämn fart, men inte den vanliga högre farten... Belönade dock att hon inte stannade, vilket jag fick skit för.

En, som inte var min grupp ska tilläggas, började gå på en del och sa att "så där kan du väl inte göra" osv osv..  började köra en monolog om att han minsann hört utav Jan Gyllensten att de där hundarna (Iäs: mallar) lär sig snabbt fel... denna person har innan sagt till mig att han normalt inte är så förtjust i mallar, men gillade (då) Dizza.

Där håller jag inte med. Däremot tror jag att mallar är jävligt snabba och är inte föraren med o inte hinner med att belöna precis rätt tidpunkt..så blir det ju fel...

Jag försökte hålla mitt lugn, även om jag kände mig smått påhoppad, så sa jag bara att : jag har en målbild, och tror på detta sätt och kommer fortsätta på det eftersom vi precis påbörjat detta... Då får jag som svar: jaha, kan du förklara den för mig då?! ... öhhhh... så jag får fullständigt hjärnsläpp.. ibland så känner man att nåt är rätt sätt för oss, men kan inte förklara på ett bra sätt...

Jag köper att alla kör olika, och visst han har mkt mer erfarenhet än jag. Men jag kände att ville han diskutera detta så ingående med mig och såga min metod, så hade han kunnat ta det efter jag satt in Dizza i bilen igen och gjort det mellan oss två. Och jag är absolut villig att byta metod om jag känner att detta inte funkar efter att jag testat det ett tag.

På väg hem ringde jag Malin, som jag tränat med hos Frida och visste exakt vad och hur vi gjorde. Tack, vännen!!! Jag behövde verkligen få bekräftelsen att min tanke var rätt ang metoden och hur jag går vidare!! Du är guld värd!

På onsdag morgon vaknade jag tidigt med en tanke: jag ska iväg o träna lydnad innan jobbet! Och det gjorde jag. Och så jäkla skönt; för det gick kanonbra!! *pustar ut*

Sen blev torsdag o fredag lugn på träningsfronten. Desto mer jobb för matte...

Idag, lördag, träffades vi 7.30 (!!!!) för att spåra.

Tyson fick ett spår som var ca 700 m, på åker. Första 400 m gick han fint. Något nonchalant i motvinden (den lilla som var) vilket jag inte gillade.. iom att han inte gick i kärnan så missade han en apport... något han väldigt sällan gör. Sen gick han fint igen i sid o medvind. Efter ca 400 m så var han ofokuserad... I efterhand så inser jag när jag skulle tagit honom av spåret. Inte alls nöjd med hans spårning idag...  Han missade 2 apporter, fick ihop 3 el 4 plus slut. En gång är ingen gång... eller hur är det man säger?!

Dizza fick sen ett spår som kändes längre än Tysons, också på åker... med massor av sorkhål.. jisses hur ska det gå för sorkprinsessan? Hon missade inte en enda apport och gick så jävla bra!! Hon har verkligen växt i spåret. Sista 150 metrarna var gummelumman trött, men jobbade på ändå. Kändes verkligen kanonbra!

Sen till klubben, för bevakningshundarna skulle ha marken där vi spårade. Vi var bara 3 som skulle köra uppletande. Mötte upp med en av de andra i spårgruppen som spårat på Kabusa. Vi började med våra hundar. Tyson fick äran att börja. Körde 3 skick, började med att vinda in den tillbaka till stigen och sen skick. Kanonfin fart ut, rakt ut och fick tag i första saken! Och jisses vad han rusade in till matte! *kärlek*
Lite bus och godis och sen uppställning för ett skick till. Har för mig att han sticker rakt ut, men får inte vind på den och drar sen höger ... kallar in och skickar om igen. Då får han den och kommer in!! Sista skicket blev rakt ut och hittar grejen direkt. Perfekt avslutning!

När det blev Dizzas tur så var det samma upplägg på var grejerna låg. Med henne ville jag testa att strunta i att vinda in första saken. Skickade henne, hon drog lite till vänster, gick längs vänstra kanten och sen rakt ut och snappade sen första saken. Tjurrusning in och sen skickade jag nästa. Då var det som om hon stannade typ halvvägs och tyckte att där har jag ju redan varit... 3 :e gången jag skickade så gick hon ut på djupet och bingo!! där var den ju!!

3:e saken blev kanonbra avslutning. Rakt ut och fick den i nosen och jobbade för att hitta den. Så härligt att se!!

Nöjd med dagen, förutom Tysons spårning... `Vad tusan hände där??? Med på lägre spår i Höör om 2 veckor, så nu ska vi köra vidare på lydnaden och hoppas att spårningen var en engångshändelse (vilket jag tror) .

Kraaaaam

Kommentarer
Postat av: Nina

Smått och gott var det ja :)! Herregud vad du hinner med grejer ...! Härligt att träningen går bra med både vovsen och det där med "förklara dig"-experter utan glimt i ögat är en jävligt seg historia :(. Jag tror det blir hur bra som helst och beträffande Tysons spår - även solen har fläckar ;). //Kram kram

Postat av: Alexandra

Tjena Gumman!!

Bry dig inte om vad andra säger...Det är din dog o din träning...Säger som föregående talare HUR hinner du med allt Phua mig..ge mig lite av din energi....Kramar

2009-03-17 @ 23:59:29
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Nina

Att ligga här och läsa om allt ditt pysslande ger små-ångest! Du är en liten duracellkanin tjejen.

Hoppas besserwisserkalle får en taskig köttbit till lunch och drabbas av diarré i flera dagar...



Kram!

2009-03-18 @ 05:21:40
URL: http://www.ninamartin.se
Postat av: Jenny, Dex & Ikke

Halloj!

Nu har jag också blivit sydlänning... Hoppas allt går bra med hundarna, och lycka till på Tysons tävling. Skrattade gott när jag läste att du också är hundnörd, som ser oanade träningsmöjligheter vart du än åker... Jag var på studiebesök med skolan på Åhlens stora centrallager. Wow, vilket place... Gick omkring med drömsk blick, och letade perfekta gömmor... Synd att inte hundar var välkomna därinne, bara!



Hoppas vi kan ses nån dag!



Kram!

2009-03-18 @ 11:00:44
URL: http://dexi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback