Spår och tävling (inte vi :-) )

I lördags var det dags för spårträning. Denna gång var det Sandhammaren som stod på schemat som plats.

Jag hade lite tajt om tid då jag senast var tvungen att köra kl 12 för att hinna hem, ut med hundarna en sväng, dusch och sen iväg för att jobba... onödigt ont :-) . Nä då, jag gillar mitt jobb men när det "inkräktar" på min hundtid så är det inte lika motiverande.

Dizza fick ett 900 m långt spår, liggtid 1-1½ timme. Väldigt tät undervegetation och mkt snår och buskar. Det var även något som "dammade" så man var helt gul på byxorna efteråt. Dizza hade detta gula damm i näsborrarna.
Ett upptag, ca 5-7 m ifrån och jag gick ca 5 m bakom. Hon tog upp det kanonfint och drog iväg. Gick över första apporten (naturpinne). Tyckte hon markerade kort, men blev osäker... dumma mig. Nästa gång ska jag be spårläggaren antingen märka 5 m innan apport eller säga till mig, så jag inte "låter" henne gå över pinnar, om hon markerar dem.

Hon snurrade på ett ställe, jag trodde det var en vinkel, men det visade sig vara en apport. Även här, skulle jag ha vetat att där var en apport.. nåja.

Vid en vinkel senare i spåret snurrade hon lite men fortsatte sen rakt. Märkte att hon inte "spårade", men jag ville se vad hon gjorde för att lösa detta och komma tillbaka till spåret. Efter mång om och men så var vi tillbaka till spåret, och tuffade vidare. Hon kämpade på riktigt bra, och gjorde ett mkt bra jobb. Men jisses vad hon var trött :-) .
Nu ska jag ta tag i detta med apporterna, o fundera vidare.

Tyson, min spårstjärna då? Klart han skulle få spåra. Han fick ett spår på knappt 500 m, med upptag.

Upptaget blev bakspår. Jag var lite slarvig i upptaget. Kopplade honom och gick tillbaka till vägen, framåt ca 5 m och så på igen, lite bättre koll. Trodde först han skulle ta bakspår igen, men denna gång analyserade han lite bättre och tuffade iväg på rätt håll :-) .
Missade en pinne, där det var upp och ner i små sänkor. Men det gör inget, för han tyckte detta var ett kanonroligt spår och spårade kanonfint!

Det var inte så långt, men ville mest att det skulle vara ett roligt spår med lite klurigheter och rätt många apporter. Så jag tyckte det blev exakt som jag tänkt mig *ler'*

Jag är lite brydd över Tyson just nu. Han har varit lite stel i vänster bakben, men han haltar inte. Han går dock liiiite orent och Susanne kollade honom när vi tränade för några dagar sen. Han avlastar höger bakben när han sitter och har lite andra saker för sig när han rör sig.
Han har ju C/D på höfterna, så jag är orolig att det är nåt som inte står rätt till.... Min älskling....  :-(

Så idag ska jag ringa och försöka få tag på en tid till röntgen av höfter och rygg så jag får se hur det ser ut där, om det är där problemet sitter eller om det "bara" är något muskulärt som kan masseras/rehab:as bort.

Återkommer med uppdatering.

---------------------------

Nu till något roligare...

I går, söndag, var jag till Ystads Bk för att dels hejja på Susanne och Klicka i tvåan och så för att förhoppningsvis få lite inspiration för vidare tävling i trean och senare elit.

Lite inspiration fick jag, men det var nåt ekipage som såg riktigt bedrövligt ut. Hunden förstod inte alls vad matte ville i vissa moment och kändes väldigt låg.

Men Susanne och Klicka inspirerar definitivt!! Trots en "miss" av fialisa/speedygonzalez/Klicka som hade litta bråttom vid apportering. Hon kom i sån himla fart att hon i svängen efter gripandet tappade apporten, men snabbt upp igen och rusade till matte. Trots detta lilla så slog de till med underbara 189 p!! Jisses vad dessa två kommer att gå långt :-) .

Grattis, vännen!!!

Här kommer några bilder från söndagen:


Klicka in action

Rosa bollen, say no more :-)

Susannes egen lilla diamant

Sötnosen...

Söta Ayla var oxå o tävlade med matte Eva


Gott, gottigott gott

Slut!

-----------------------

Fick veta av Linda att jag minsann glömde nämna träff med Heffa som hade med matte o husse på utställning i Skurup (nästgårds)

Här är bilder på charmtrollet Heffa:



Ser ut som en strikt general :-)


Så, nu ska jag snart hem. Det blir ut med hundarna, tror jag tar o tränar lite nu på morgonen så får jag ett par timmar i solen i lugn o ro och alldeles utan dåligt samvete för mina älsklingar.

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Amen sicka fina kort igen :)! På flera sorters vovvar - aj lajk ;). Tradigt att Tyson känns stel och dan :( - hoppas det inte är en disaster utan mer tillfälligt. //kram kram

2009-06-02 @ 21:03:18
Postat av: Jenny

Hej! Härlig blogg du har! Jag har nyss hittat hit och tittat runt lite. Återkommer:)

Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Usch vad tråkigt med Tyson hoppas att det är ngt som blir bättre,, Du är så flitig så jag får riktigt dåligt samvete ;-) Ohhhh Hälsa och Gratta Susanne och Klicka Härliga poäng och jaaaaa jag håller med om att de två kommer att gå hur långt som helst .

Kramen



2009-06-09 @ 23:08:02
URL: http://retrivrarna.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja man kan väl inte glömma lilla Heffa ;) Nä min vän det är lugnt... du skriver om vad du vill i din blogg :)



Kramar

2009-06-10 @ 08:02:11
URL: http://www.rottislyan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback