Veckan som gått... fullt ös

Förra veckan tränades det, både spår o lydnad och uppletande.

I onsdags var jag först hos Linda (
www.rottislyan.com) och hälsade på när jag var på tour för att handla mer tyg till tjänsteteckenstillverkningen och inköp av roliga saker till presentkorgen, vilket gjordes på TEBA ( så klart :-) )

Här är lite bilder jag tog hos Linda:


*jag SKA ha upp däcket!!!*


Yey, det lyckades!! Ser du matte?! Visst är jag duktig!!


Nöjd Tyson med sitt byte


Stilig prinsessa behöver bara stå o vara söt... NOT!!


Mamma, kan du hjälpa mig ut?? Tyson försöker pressa sig ut från hagen.... plutten...


Stilig Junito


En annan stilig Ardenner; Brio





Pussade massor på speciellt Junito, då Brio var lite skeptisk att mamsen tagit in en okänd i hagen. Men Junito skulle fnula lite i mitt hår o var världens mysigaste. Jag älskar hästlukten, och jag känner ett lugn som sprids inom mig. Tänk om man haft; mer tid över, en gård med massa hästhagar och pengar till det.... what if... En dröm tillsvidare.

På kvällen var jag o Monica ute o spårade på em. Monica lade kanonspår för Dizza, där hon definitivt började visa ändring i markeringarna av apporter. Hon har ju en förkärlek att plocka upp dem och gärna vilja fortsätta spåra... så jag har fått berömma då hon plockar upp den och så har hon kommit skuttandes med den med svansen på topp. Hon var såå trött efter spåret, snustorrt underlag och skiftande kort o högt gräs.

Hon stoppade till en gång vid ett sork/mushål, men valde snabbt själv att fortsätta spåra!! Yihoo!! Vilken lycka för matte. Där M trodde slutet var doppade Dizza snabbt nosen som om hon skulle plocka upp slutpinnen, men det visade sig att jag jublade över ett.... jo; sork eller kaninhål. Men hon fattade faktiskt att det inte var nåt att bry sig om o spårade de sista 3 meter till slutpinnen och vände samtidigt som hon plockade upp den, så det blev kanonslut! Jättenöjd med hennes spår. Tog de flesta vinklar jättefint, ngn gick hon över men arbetade sig snabbt tillbaka för att hitta vinkeln.

Tysons spår hade jag själv lagt, i skiftande underlag o lite diken o sånt. En återgång och en massa vinklar. Gjorde ett upptag, och han gjorde det så fint. Hade jag inte förväntat mig, men han var i fin analys och jobbade lugnt o fint. Spårade med stor koncentration, ngt långsam vid markeringarna. Jag berömmer inte förrän han ligger ner, vilket är hans markering. Jag ser ju att han har nåt, men jag får jobba vid sidan av att han ska göra snabba lägganden vid markeringar av apporterna.  Men i det stora hela är jag jättenöjd med hans spår.

Torsdag blev det en långpromenad med Jenny i hennes trakter vilket var skönt.

Handlade även "spengummin" till en presentkorg till urgulliga Anette och Jocke som bjudit in oss till en träningshelg på Öland. Spengummi är en svart avlång gummislang, typ, som bönder använder vid mjölkning (tror jag) och de är kanonroliga kampleksaker för vovvarna.
Jag kan bara säga att jag och mitt inköp av spengummin blev veckans roliga händelse för detta företag. De skrattade gott o trodde att jag skojade med dem när jag ringde o sa att jag skulle vilja köpa spengummin som skulle användas som hundbelöning/leksak.

Resten av torsdagen tillbringade jag vid min symaskin som fått för sig att krångla ibland, så den åker in på service/fixning. Men jag klarade av att göra tecknena till Luna o Orup, som skulle med i presentkorgen.

Jag steg sen upp tiiiidigt fredag morgon för att hinna träna hund på Öland under dagen. Även de andra hade beslutat sig för att dyka upp lite tidigare. Så kul att träffa de flesta från lägret, tyvärr kunde inte Kerstin med Exi och Eva o Christer med Vozz komma. Får se till så de kommer med nästa år! Detta måste vi göra fler ggr!!

För att göra helgen kortfattad så körde vi mest spår, men även lite uppletande och vi hann tyvärr bara med lydnaden på fredagen. Även om Dizza går bra, så behöver ju jag som alla andra hjälp och nya ögon för att komma vidare. Tyson har jag en plan för att träna vidare med.

Spåret gick riktigt bra och jag lärde mig en del nya saker och fick nya idéer. Båda fick ordentliga utmaningar, och båda jobbade på riktigt bra. Tyson fick utmärkelsen snyggaste spåret för dagen i lördags av Anette. Hon hade lagt ett riktigt roligt o krumelurigt spår i en riktigt snårig och gropig skogsdel, med övergång av torr skogsväg och sen över till mossunderlag. Han visade verkligen att han kan spåra! I söndags var han dock, tror jag, riktigt trött efter helgens begivenheter. Han hade ju fullt upp med att vakta bilen o så, förutom jobbet matte utsatte honom för. Men han blev, i mina ögon iaf, bättre o mer tyst under helgen. Uppletandet såg fint ut på fredagen och han verkade ha full koll på vad vi hade gjort i somras!! Så nu måste jag skärpa till mig och komma ut mer o köra uppletande.

Lydnaden; nja.... har dock en plan på vad jag ska göra, får se om det funkar.

Dizzas spårande är tillbaka igen. Hon hade en svacka vid klubbmästerskapet, och var ngt osäker. Denna helg, jisses vad hon fick massa nya erfarenheter och hon valde spåret varje gång!! Inga direkta svårigheter som korsande av eget spår och förledningar, men däremot en hel del underlagsändringar, kalhyggen, svampplockare i massor på söndagen, och deras spår som korsade kors o tvärs över hennes spår.

Jag var riktigt nöjd med Dizza, hur pigg hon är trots så mkt träning under så kort tid. Hon höll verkligen ihop hela tiden.

Vid spåret i söndags, som Malin hade lagt, så stod det helt plötsligt 2 svampplockare på var sida om spåret. Dizza stannade upp och sen så tittade hon på dem o sen på mig... såg ut att säga: ska de vara med som apporter eller? är det sök? .. sen valde hon spåret och spårade om möjligt ännu noggrannare. Pricken över i:et var en apport kort efter mötet med "the mushroom-plockers" så det blev en kanonbelöning och bekräftelse! Sen gick det roliga spåret längs med en av skogsvägarna, och där såg jag tydligt hur hon gick ner i tempo och jobbade noggrant.

Jag vill säga; tusen tack till alla som la spår till mina vovvar. Det har verkligen varit riktigt roliga spår som jag o vovvarna lärt oss massor på!!

Det jag dock hade hoppats på under helgen, var att Bengt hade fått se hur iaf Dizza vuxit i spåret. Jag är ju stolt över min piga och vill visa honom. Men, en annan gång kanske.

Några bilder kommer....


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Det låter som ni haft en härlig helg på Öland! Sååå skoj när det går bra och hunden gör som man tänkt sej, Dizzas söndagsspår... ;) Du kan väl komma till ystad på tisdagkvällarna, vi tränar alltid lydnad då!

Postat av: Linda

Jättekul att du kom förbi :) Fast du inte ville ha någon fika hehe.



Bilderna på alla fyrbenta är underbara. Jag vill också vara så duktig med kameran.



Träning snart hoppas jag.



Kramar

2008-09-23 @ 17:04:20
URL: http://www.rottislyan.com
Postat av: Mirjam & Coffee

Tack för en trevlig helg! Underbara bilder på Tyson med bildäcket och den fina hästen!! Nu längtar jag efter att få se bilder från helgen ! :)

Kramar

2008-09-23 @ 17:51:57
URL: http://www.mirjamshundliv.se
Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Hallå där!

Snygga bilder du har tagit,, håller med om att hästdoften är lugnande..

Ha det bäst// Ann-M

2008-09-24 @ 07:56:33
URL: http://retrivrarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback