Tyson, min hjälte!

Idag var det dags för Lägre spår med Tyson. Och vad händer: jo, värsta blåsvädret på länge, regn inkluderat självklart. De sa på radion på väg ut till mötesplatsen att de blåste upp till 23 m/s i byarna... jisses amalia, hur ska detta gå? tänkte jag.

Visst är Tyson riktigt duktig i spåret, men detta var en utmaning utan dess like.

Jag sa till Tyson; om du tar detta är du min stora hjälte!! och är mkt bättre än jag tränat dig.

Jag drog nr 8, så jag insåg att vi skulle få vänta ett tag. Eva o Baxer var med, även Joacim med Asta skulle tävla. Kul att ha folk man känner till som medtävlande. Då kan jag babbla bort min nervositet. *fniss*

Nåja, väl ute vid spåret stannade de som skulle spåra efter mig vid mitt spår. Trevligt, för då gick tiden snabbare.  Hade fått veta vilket håll spåret gick, då det är direktpåsläpp. Insåg att spåret skulle gå precis vid sidan av en stor grushög som låg på fältet vi hade spåret på... ok, det blåser utav sjutton och vinkeln är antagligen bakom grushögen= mkt virvlande vind.

Mkt riktigt; Tyson gick ut fint och koncentrerat. Efter 80 m, vid grushögen, så början han snurra och jobbar som sjutton för att klura ut det hela. Jag blir så glad när jag ser hur han vägrar ge upp, han bara ska hitta spåret. När han väl finner rätt igen så suger han fast i underlaget och är mer beslutsam än någonsin. Vi hittar pinne efter pinne, han kämpar på i den kraftiga vinden och regnet. Några ggr tänkte jag; visst är han beslutsam, men går spåret verkligen här? Och det gjorde det.

Vi kom hem med alla pinnar!! Jäklar vad jag är imponerad av min hund. Och jag kan inte ens ta "credit" för detta, för han är bara så duktig.

8 p för påsläppet, 10 p i spåret. Totalt 250p i specialen.

Vi var 11 som startade. Vi var endast 3 som klarade spåret. En till med alla pinnar och den andra med 4+slut.

Platsliggningen och budföringen avstod jag, då jag vill vänta till han är helt redo för platsliggning igen. Inte färdiga där än.

Lydnaden

Väl på klubben, Lunds Bk, så öste regnet ner... suck. Jag var inställd på att inte bli uppflyttad iom platsliggningen som vi avstod.  Och med detta väder var det än mindre chans för uppflytt.

Jag tog ut Tyson en sväng och värmde lite. Körde även lite påminnelse av krypet. Det är inte helt befäst och med detta äckliga väder så.... nåja. Värt ett försök var det iaf.

Vi gick sist ut.

Här är poängen:

Linförighet: 7.5 - 7.0 Kommentarer: sitter sakta, snusar, seg i helt om, tränger (pga blåst hörde man inte TL's kommendering, han kommenderade mig precis förbi en av klubbens latrintunnor där hundar antagligen kissat därav snuset)

Framförgående: 7 - 7 Kommentarer: drar, ligger före (tjuvade lite på vägen tillbaka, första sträckan var han nära att skapa en whiplash på matte som han for ut som en kanonkula. Jag gick o fnissade efteråt på första sträckan)

Platsläggande: 8 - 8 Kommentarer: seg ner, snusar (såg inte själv, men han blir gärna seg när det är blött)

Inkallande: 9.0 - 7.5 Kommentarer: gnäller, mkt bra fart o pip, slår i förare (på väg ut för att sätta honom så trampar jag honom på tassen, tror han tog det som om han gjort nåt fel o därav pip när jag lämnar honom. Slog i gjorde han inte, men kan se så ut då han nästan vänder i luften vid min sida)

Krypande: 0 Kommentarer: sen ner, föraren avbryter o sakta ned, uppe, dk (det gick inte helt enkelt)

Apportering: 7 - 7 Kommentarer: tugg, snett sitt o lite lek vid gripande, snett sitt, reser sig (värsta farten ut och in för den delen, dock gör han till en början ett kanongripande men tappar lite, sätter sig snett och studsar upp i glädje snabbt som tusan efter jag tagit apporten...)

Hopp: 9.5 - 9.5 Kommentarer: snett sitt (oh well, inte ens här kunde vi få en tia... nåja)

Totalpoäng: 155.5 p i lydnaden, det fattas 40.5 p från uppflytt och till nästa gång har vi det!!

Vi kom på en andra plats, och fick med oss en pokal hem.

Vann gjorde Christina med Swedbox Master Mind. Vilken stilig boxerkille och en trevlig matte. Kul att snacka med henne! Det är ju Prince farbror, Master. Tyvärr blev inte dem heller uppflyttade, endast 10 p fattades i lydnadsdelen. Surt!

Tävlingsledaren gjorde mig skitstressad. Han frågade inte ens om jag var redo innan han sa: " framåt marsch". Få steg innan riktningsändring eller halt. Hann knappt sätta sig innan det var kommendering igen. Han hördes knappt i blåsten, vilket inte gjorde saken bättre...

Vid läggande under gång gick jag max 6-7 steg kändes det som innan han sa "verkställ"... öhhh, ok.

Inte alls TL's "fel" att det inte gick vägen idag, men det hade varit nice med en som kanske är lite mer lyhörd.

 Jag är jättestolt över Tyson idag, och att vi ÄNTLIGEN har kommit ut och tävlat igen. Han spårade som den grymma spårhund han är och att han sen gick helt ok i lydnaden är jag jättenöjd med. Visst vill jag ha bättre poäng, och kanske, kanske hade vi fått det med bättre väderförhållanden. Men det är heller inte något jag hänger upp mig på. Det är bara på det igen och nu gäller uppläggning för träning inför tävlandet på våren!

Mitt mål var att komma ut och få godkänt, vilket vi fick. Det hade varit ren bonus om vi blivit uppflyttade, men det kommer oxå nästa tävling. DET är jag säker på.

En sak som var härligt; jag var inte nervös som jag brukar vara när vi ska in på lydnadsplan. Nu har vi roligt på plan oavsett om det är träning eller tävling. Med Dizza har jag aldrig varit riktigt nervös, men med Tyson har jag. Men nu är den förbannelsen kanske bruten. *jublar lite försiktigt*

Nu ska jag fortsätta mysa i soffan med hundarna vid min sida. Kan meddela att Tyson fick stort märgben när han kom hem! Ja, Dizza fick oxå ett.

Kram på er! Och tack för att glada tillrop o ert förtroende i oss, det värmer!
'

Kommentarer
Postat av: Prinsessan

Hejja, nästa gång smäller det till.

Vi är så stolta över er. Många bamse kramar från oss alla.

2008-10-05 @ 19:29:27
Postat av: Malin

GRATTIS till väl genomförd tävling!! Och fy fasiken vad bra av Tyson att fixa spåret i det ovädret!! :D

Ni är så duktiga och självklart tar ni det nästa gång!! :D

Stor kram på er!

Postat av: Mirjam

Grattis till en fin tävling igen! Bra jobbat och roligt att se er! Kram

2008-10-05 @ 21:19:32
Postat av: Elin

Åhh vad stolt jag är över er båda! Fick en tår i ögat faktiskt... Vad bra gjort att gå ut och ta alla pinnar i såna förutsättningar och lydnaden var verkligen inte fy skam heller! Nästa gång tar ni uppflytten - och det är ni värda! massa kramar

2008-10-05 @ 21:27:54
Postat av: Madde & Colt

Stort grattis till dig och Tyson idag.

Det fixade ni bra!

2008-10-05 @ 21:31:42
Postat av: Lie och grabbsen

Härligt jobbat! Nästa gång fixar ni det, skönt med en härlig känsla :)



Kramar från ett höstigt Luleå

2008-10-05 @ 22:02:20
URL: http://www.maximus.nu
Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Grattis även här... hörredu bry dig inte om TL utan ta den tid du behöver....

Förväntar mig snart ett besök kanske när det e dags för tävling oxå kan väl lugnt säga att jag e svin nervös varje gång iaf innan vi är på planen :-P

2008-10-05 @ 22:05:54
URL: http://retrivrarna.blogg.se/
Postat av: Larsson

Bra jobbat!!!



Solklart att Du fixar uppflyttning nästa gång. Toppa med en platsliggning 50p så är saken biff :)



Vi på vår kant säger bara; Heja, heja, heja!!!

2008-10-06 @ 09:02:29
URL: http://www.ymer.bloggagratis.se
Postat av: Helen

Bra jobbar Tyson och Jeanette! Nästa gång tar ni det;)

2008-10-06 @ 14:16:27
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: LInda & Lallo

Ni uppfyllde ditt mål, vad kul !!!! Kram L:en

2008-10-06 @ 14:44:51
URL: http://www.lallo.webb.se
Postat av: Brorsan och Kattis

HURRA HURRA HURRA HURRA!!Bra jobbat!! Vilken spårhund han är! thumbs up

2008-10-06 @ 20:03:44
URL: http://www.binagarden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback