oops, det var ett tag sen...

Det har varit fullt ös, medvetslös senaste veckorna. Ser fram emot min ledighet i början på november. Ska bara vara. Eller?! Nä, kanske inte helt.. 2 saker är inplanerade, hittills.

En lydnadsetta, vad tusan måste komma in i lydnadstävlandet igen innan vi kör på en tvåa tänkte jag.

Och sen; träna med Frida Sundberg tillsammans med Malin (
http://www.rottisivar.com/) !! Ska bli sååå kul och spännande. Jag är nämligen oxå anmäld till Vixax uppföljningsdagar med Frida vilket är perfekt, för då kan jag följa upp träningsdagen på Vixaxdagarna! Sticker ev upp en dag tidigare o lånar lite nya spår o uppletandemarker till vovvarna.

Annars har jag försökt träna en del med hundarna. Inte så mkt spår direkt efter tävlingarna, men nu senaste 2 veckorna har jag försökt komma ut mer. Försöker klura och "lura" hundarna,  och jag ser att båda vuxit i uppgiften. Tyson något mer än Dizza, men han har oxå mer erfarenhet. Dizza kan fortfarande ha vissa "dippar" men oxå spåra grymt snyggt o noggrannt. Det stora plus i hennes spårande är att hon har ett helt annat intresse för apporterna nu så där har jag gjort nåt rätt :-) .

Har även följt med Leif Borgenlöv när han dömt en elit spår. Jag vill verkligen lära mig mer hur de (domarna) ser och bedömer de tävlande, och även skapa en bild hur jag vill/inte vill att det ska se ut när jag kommer dit. Det var riktigt lärorikt, och nu på söndag hoppas jag kunna följa med bakom honom i Kristianstad när det är skydd på tapeten.
Har em-pass, men har sökt om kompledigt vilket jag hoppas på. Får dock inte veta det förrän samma dag, så det blir att åka upp o hålla tummarna och lära mig så mkt som möjligt fram till jag måste åka.

Det jag lärde mig mest på under den tävlingen var uppletandet och de olika sätten hundarna jobbade på. Ngn tävlande hade ingen inkallning på hunden. Det var några som jobbade fint, men inte hittade alla föremål, men sen var det några som verkade springa rakt ut utan nos påslagen, bara för att husse/matte sa så. Jag såg definitivt saker jag vill ha i mina hundars uppletande, men även vad jag definitivt inte vill ha! Nyttigt, nyttigt.

Det som var skönt för mig, var att komma ut o se en elittävling och se att det är lika trevlig stämning där oxå!! Härligt!

Har kört lite lydnad, och det är ömsom vin ömsom vatten. Matte måste få en spark i röven och beställa lite tålamod samtidigt. Jag känner att jag ibland blir frustrerad på Dizzas lösa mun vid apportering.... har försökt lite med klicker och peta på den för att hon ska "bita" till och hålla hårdare för att sen klicka o belöna. Ibland känns det som om vi är på rätt väg... ibland inte. Tyson o jag har roligt igen, vilket är skönt. Hoppas få ytterligare hjälp av Frida med lite nytt tänkt o lösningar. Bara matte skärper sig o är mer tydlig så blir det bättre! *sparkar mig själv*

I går var jag ute med Susanne o Monica o spårade. Tog även bilder på Susannes Klicka, en Berger des Pyrénées a Face Rase. Hur charmig som helst! Se och njut av charmtrollet:












Ser hon inte ut att le, lillstumpan?!

Kommentarer
Postat av: Linda

Åhh vilken liten söting på bilderna :)



Tror du kommer få toppendagar med Frida. Hälsa Malin så gott :)



Spåra snart?



Kramar

Postat av: Ann-m o Retrivrarna

Jisses vilken sötnos du har fotograferat ... Inte ngn ras som jag är bekant med men som dumer än gärna får berätta mera om :-)

Lycka till med träningen kram

2008-10-20 @ 22:37:37
URL: http://retrivrarna.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, det ska bli grymt kul att vi ska träna för Frida ihop!! :D Och så kan vi ha skoj i våra skogar dagen innan, det blir toppen! :D

Kul att du ska träna för Frida i december också, hade det varit lite närmare hade jag också anmält mig dit! :)

Har också funderat på att åka iväg på några högre- eller elittävlingar för att kika på uppletande och främst spåruptag. Ett bra sätt att se hur det går till och att få en uppfattning om hur man själv vill att det ska se ut! Toppen när man får haka på och gå bakom domaren! :)

Jättefina bilder på en söt vovve!

Vi ses snart!! :D

Kram

2008-10-20 @ 23:16:41
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Susanne & Klicka

WOW och STORT TACK!!!

Vilka fina bilder du tagit på min lilla diamant!!!!!



Tack åxå för all "peppning" i spåret, det är hur kul som helst att ha kommit igång med spårandet igen så vi planerar ut i appellen till våren ;)



Ha en helt underbar dag så ses vi snart! KRAM!!

2008-10-21 @ 07:16:37
URL: http://klicka.cybersite.se
Postat av: Nina

Härligt med lite uppdatering här :)! Jag har nu mätt Lillot. Mailar dig imorgon med "resultatet". Det är jättenyttigt att vara ute och kolla. Sen är det ju bara det att det inte alltid ser ut som det brukar i tävlingssituationen - många konstiga vibbar och känslor från föraren får ett skitbra uppletande (t.ex.) att bli helt värdelöst :(. Hoppas att du får en härlig helg! //Kram kram

2008-10-23 @ 22:16:01
URL: http://www.palmstrand.se
Postat av: VickyVilse

Vilka härliga bilder!!! Tusen tack för fina tjänstetecknet :) Det är ju kanonbra att kunna gå med och kolla och få veta vad domarna tittar på... Kanske du kan delge oss andra också ;)Hahahaha... Ha det bäst// Kram kram

2008-10-27 @ 17:26:47
Postat av: Vera ♥

Gud vilka söta hundar =)!

2008-11-20 @ 21:21:01
URL: http://bergstrooms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback