Lydnad för Tyson, o så j-a skitdanskar till husköpare

I går tisdag var en jobbig dag, men en avslutning på dagen som fick matte att le igen.

På kvällen var det dags för lydnadsträning. Tyson var så himla övertaggad, vilket är förståeligt  pga dåligt med tid för hundarna med matte o träning. Han kunde ändå hålla ihop, men med en extra växel i. Så matte fick skärpa sig ordentligt för att styra upp det hela.

Vi var 3 i vår grupp o hade Susanne som "coach". Jag var sist av de 3 o Tyson blev mer o mer taggad för varje hund som fick köra... pip som värsta schäfern, vilket han ju oxå är  haha

Platsliggningen gick ok. Han pep i början, speciellt när flatten bredvid flög upp, men T låg kvar, dock ngt mer orolig än innan. Men jag var jättenöjd att han låg kvar. Jag ändrade lite på distans mellan  oss, och jag tyckte att han svarade bra på det. Skönt.

Jag hade bestämt mig för linförighet/fritt följ o ställande under inkallning. Linförigheten fick jag en del tips på finslipning som vi även tränat lite på idag och shit vad han har svarat bra på det. Raka o fina sättningar och intensiv kontakt. Yihooo... Nu snackar vi max en 9a, inte en 10a men jag är så himla nöjd mot hur det har sett ut förut.

Ställandet snackade vi mest om o jag kände att jag fick en del att träna på hemma. Krypet likaså. Sen fick jag även ny syn på träning på "rutan", ska testa lite. Vill ju ha ett moment som man bygger vidare på sen.

Dizza har jag kört lite hemma i trädgården och hon är alltid lika glad i att jobba och fullt ös dessutom!! Ska verkligen försöka hinna med träning på måndag, där man delas upp i grupper.

----------

Jag har även varit i huset o målat vidare. Taket är äntligen färdigmålat efter 3 omgångar. Pust. Nu håller jag på med väggarna, och jag räknar med att ha målat klart väggarna till i morgon. Sen återstår golvläggning. Det blir spännande pga att inte en vägg är rak i det rummet.

Katterna är flyttade till huset, för att kunna vänja sig vid det innan monstrena aka Dizza o Tyson kommer dit. Igår fick jag dra ut Kalle, den yngsta o mer försiktiga katten, från utrymmet under köksmöblerna. Han är expert på att pilla bort sockeln som sitter mot golvet och skymmer fötterna som skåpen står på. Det hade han även lyckats med igår o lagt sig längst in.... Så nu stänger jag till så att de kan vänja sig rum för rum. Hobbe, den äldsta, var på äventyr medans jag målade idag och är inte alls lika påverkad av förändringar. Han blev putt över att jag stängde dörren till rummet när jag åkte.

----------

Till husförsäljningen.... Vi trodde allt var klart o besiktningen en mer formalitet. Men icke... vi har ju trots allt med danskar att göra.... suck, säger jag bara.

Paret är helt ok, men på besiktningen var även föräldrarna till tjejen med. Mamman var oxå ok, dock lite väl "pushig" ang grejer som vi skulle lämna kvar. Jag kan säga att efter igår, så slänger jag hellre grejer än ger gratis till dem.

Vi har gått med på att de skulle få huset en vecka tidigare än först sagt, pga att de ska på semester sen.

Pappan var hemsk. Han gick o ojade sig så fort vi var i närheten och hämtade dottern för att visa ngn "katastrof" som han tyckte att han hittat. Som vi såg det, var det inga skador såsom fukt t ex i huset. Däremot kommer det alltid tips o råd fr besiktningsmannen vad man KAN göra, men inget som krävs. Men dessa tyckte att de hittat hur mkt som helst, dock var det enligt oss saker som de kunde se redan på husvisningen. Så nu väntar vi med "spänning" på vad de tycker att de ska dra av på priset, och vi ska ha en lista på allt, o en förklaring till ev kostnader.

Nä, fy tusan. Nu känns det lite hopplöst igen... jag vill inte "ge" bort huset, för att de hittat saker som de vill göra, men som inte är en skada på huset..... tips tages tacksamt emot. Känner just nu att mäklaren våran är lite "flaky" o att det inte känns som om hon är på  vår sida. Hon hade inte varit jättetrevlig m Allan tidigare i telefon idag, och det känner jag att hon får skärpa till sig med, hon får tusan i mig massor av pengar i den här affären och får faktiskt jobba lite nu för dem. Vi håller tummarna för att hon inser att de danskarna kommer med är saker de gärna vill göra men som inte behövs göras för att huset ska vara friskt.

Återkommer med uppdatering i morgon, då vi förhoppningsvis klargjort saker med mäklare o besiktningsman.

/Jeanette

Kommentarer
Postat av: Elin, Ozzy & Nixa

Äsch vad jobbigt.. dumma skitdanskar ;) *skrattar gott åt ditt uttryck*.. Men de har itne mött en äkta norrlännig tidigare, där går de bet!! Stå på er.. :)

Kul att träningen gått bra.. vilka söta namn ni har på katterna oxå. Kalle & Hobbe :D..

stor kram till er!!!

2007-05-10 @ 11:09:07
Postat av: Helen

Ni får väl hota mäklaren med att ni inte säljer huset om hon inte är trevligare:) Och då får hon ju inga pengar;) Danskarna har väl godkänt priset innan besikningen?! Då får de stå sitt kast anser jag. Annars får de väl helt enkelt köpa något annat hus:) Stå på er! Synd att du inte kommer på lägret... Kram från Helen

2007-05-10 @ 12:12:08
Postat av: Lotta, Mozart, My o Greta + valparna

Lycka till. dra av på pris har du bara rätt till om det är fel på huset, inte småskavanker eller egna förbättringar. Fukt, mögel, svampangrepp etc. Försöka duger. Ni måste inte gå med på deras krav!

Postat av: Marina

ja ni ska allt stå på er tycker jag! Och avd är det för mäklare som inte väljer att stötta er! hallå, ni har väl anlitat henne! Nä fy! Jag hoppas att ni får ett besked snart. Hör av dig om du behöver bärhjälp till flytten eller så!

2007-05-16 @ 23:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback