Tysons dag

Så var korningen, mentaldelen, över. Det var kanonväder, knappt ngn blåst= bra upplägg. Detta var Tysons dag.

Tysons dag

Hur gick det då? Han samlade ihop 483 p av totalt 600p, som är "mycket väl godkänt resultat" (över 480p), vilket jag är mkt nöjd med. Godkänt resultat är 300p.

Han fick en 2:a på aggression, vilket betyder stor aggression, dock utan kvarstående aggression. Där "tappade" han en del poäng, men samtidigt visste jag att han nog skulle få det. Han reagerar och svarar snabbt på saker och ting, men han avreagerar också vilket är a och o för mig iaf som matte. Shit vad jobbigt om det inte var så...

En sak jag blev lite putt över var att han som skulle vara skytte gick så tydligt och gömde sig bakom en buske, så Tyson såg ju det och stod o tittade efter honom hela tiden. En hund innan skedde samma sak, och den hunden fick gå fram till skytten och hälsa och sen tillbaka. Men inte vi. Så när han sköt, skällde Tyson till. Han stod stilla, men trodde ju nåt skulle hända med skytten och skällde som en uppfordran. Alltså ingen rädsla what so ever. Han fick därför en 3:a för det... på mh:t stod han helt stilla och titta mot var ljudet kom ifrån, så det var lite "surt" att få detta nu...  Vid kampen sket han ju fullständigt i skotten och kampade vidare utan reaktion på skottet.

Vid de första momenten, kamp med bitstock, med både mig och tävlingsledaren kampade han utav sjutton och tyckte livet lekte. Fick kommentaren från TL att tur att de andra hundarna inte kampar som denna, för då hade inte jag orkat mer. Kul!

Fick även kommentarerna: f-n vad skönt att se en hund som reagerar!

Nåt som överraskade mig? Nä, inte direkt. Kanske att han fullföljde jakten, men tyvärr "tappade" bytet och tog upp den sen och kom med den hela vägen till mig!! Det trodde jag inte. Synd att han tappade den, så där förlorade han några poäng. Men jag trodde ju inte ens att han skulle ta upp den eller fullfölja jakten.

Slutkommentarerna: T är väldigt säker socialt, han hälsar och så är det bra med det,rätt neutral. Detta gör mig glad, för då ser det hur jag ser honom oxå.

Här kommer poängen:

Samarbete (föremål/förare): 5
Samarbete (föremål/TL)     : 3
Gripa (ta tag 5 m)                 : 5
           (ta tag 40m)                : 4
Gripa (hålla i 5m)                 : 5
           (hålla i 40m)               : 4
Gripa (slita, dra 5m)             : 4
           (slita, dra 40 m)          : 4

Förföljande                             : 4
Förföljande (gripande)         : 4
Uthållighet                              : 2

Social självsäkerhet             : 5
Social nyfikenhet                   : 5
Socialt samspel                    : 4

Handlingsförmåga               : 5
Anpassningsförmåga         : 2 (anpassar m hög intensitet i samtliga situationer)

Koncentration                        : 4
Avreaktion                              :  4
Minnesbilder                         : 5
Rädsla                                   : 5 (står emot i alla testsituationer, visar ingen rädsla)
Aggressivitet                         : 2
Nyfikenhet                             : 4
Skott                                       : 3

Total summa: 483 p

Vill samtidigt gratta Eva-Lina och Ginza som samlade ihop 495p igår, lördag. Stort grattis!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja jag antar att han klarade korningen ja? :) Stort GRATTIS. Och härliga kommentarer om T ;)
Hur tyckte du korningen var annars? Vet du var lite "besviken" sist du var och kollade på en.

Kramar Linda

Postat av: Jeanette

Ja, Linda, han blev godkänd.

Jag var orolig att T ev inte skulle reagera på någon/några moment, men det behövde jag ju inte vara.

Jag har fått rätt bra förklaringar om vissa moment som ändrats/tagits bort i korningen.

Sen kan jag själv tycka att vissa hundar får rätt höga poäng i vissa moment och reagerar på sätt som jag kanske inte själv uppskattar hos en hund jag skulle vilja ha. Men så är det väl alltid m saker och ting.

Jag är nöjd med Tysons dag och är stolt över honom, han visade hur han är och vi får poäng för det. "missade" några poäng pga att han slarvade, men det är inte hela världen.

Jag är glad över att ha Tyson och Dizza i mitt liv, och skulle inte vilja ha det på ngt annat sätt! Det är personligheten hos hunden som är charmen, och det har mina vovvar massor av! *love*

2007-03-25 @ 19:26:20
Postat av: Helen

Grattis till Tysons korning! Kram från Helen

2007-03-25 @ 23:30:37
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Lotta, Mozart, My o Greta + valparna

Grattis till Tyson, skönt att ha det avklarat.
Till helgen drar vi (jag, Marina, Mozart,Greta o Woffe) till Danmark för en helg i Mondioringens tecken. Vi tar kort så får du se sen, ha det bra i solen o hälsa Tyson duktig kille

2007-03-27 @ 16:05:19
URL: http://www.myslya.se
Postat av: Elin

Grattis Tyson!! bra jobbat :D...

2007-03-27 @ 21:00:14
Postat av: Louise

GRATTIS Tyson till en väl genomförd korning!

2007-03-28 @ 10:00:02
URL: http://www.caseydior.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback