Kort inlägg om sökträningen

Idag var det äntligen dags för sök igen!!

Planen jag hade för Dizza var att idag bara köra på vinst, vinst, vinst. Så jag använde Dennis o Jörgen som figgar, för det var dem som var sist när hon fick för sig att vara tveksam den sista biten in till figgen även om hon gick hela vägen o kampade. Jag ville se att tveksamheten var borta. Och det var den. Shit, vad hon kampa den lilla malinutten!!

Figgen stod ca 25 m ut och när vi stod på stigen så gick han lugnt ut ca 15 m till och jag skickade Dizza. Och det var fullt ös hela vägen till figgen och en massa kamp! Jag har ju kört en del "bit/släpp/bevaka" med henne, så när figgen blev passiv så släppte hon pga det, inte för att hon var tveksam. Duktig tjej!!

Vi körde bara 4 skick och hon gick lika fint på alla skicken. Åh vad skönt det var att Dizza är tillbaka som sig själv. Det är inte lätt att vara virrig i huvet och snart in i löp-perioden.

På stigen hade vi Sofias dotter Elin med, och Dizza tyckte det var en konstig dvärg och blev lite tveksam, men det glömde hon snabbt och for och skulle pussa de som kom inom räckhåll.

--------------------

Tyson fick leka pausfågel och köra endast 2 skick, för att jag ville se om han fortfarande ville jobba i söket. I och med att han var seg under en tid, som dock visade sig bero på urinvägsinfektion så blev jag tveksam på om han verkligen ville köra sök.

Idag ville han iaf det!! Damn, vilken fart ut till figgen. Vi körde iofs med en kort pop ute på fullt djup och jäklar vilken fart han fick. Fick en boll och kom rusande till matte nöjt med en boll i munnen. Det var ren glädje, både hos matte och hund!

Idag åkte jag hemåt med ett stort smil på läpparna, dels pga mina underbara hundar och dels pga att jag hittat ett så härligt sökgäng som man känner sig hemma med. Tack gänget!

Kommentarer
Postat av: Helen

Hej! Vad kul att det går bra för er. Vilka toppenhundar vi fått tag på va;) Det där med att försöka sno pussar när man kommer åt känner jag igen:) Det gäller att hålla i kopplet då! Kram från Helen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback