Dizzas helg och måndag

Har fått lite pikar över att det inte kommit uppdateringar som det brukar. Beror bland annat på att det inte blev mkt träning för Dizza förra veckan innan helgen kom

I lördags var jag och Marina och tränade lydnad på Trelleborgs Bk. Jag började med Dizza för en gångs skull.

Dizza o Woffe fick hälsa på varandra, men det slutade med käbbel. Dizza lägger sig väldigt sällan för andra hundar, och nu inte ens för storebror Woffe... kaxig dam, ibland mer än för sitt eget bästa...

Till lydnaden.

Jag körde en del sitt/stanna kvar och även ligg/stanna kvar. Hon är så duktig min lilla tjej. Trots käbblet med Woffe innan, var hon fullt fokuserad på mig trots att M o Woffe var i närheten.

Vi testade även lite apport, eller mest att hon kommer och lämnar av hos mig. Gick inte som det gjort innan, men jag lekte ju mest fram det och är nöjd för hur lite vi kört.

Hopp över hinder; hon kan tusan i mig tvåans hopp-sitt-hopp, bara sådär.... kanonfint!! Lilla hoppetossan älskar att hoppa och klättra.

Fritt följ, kontakt, bakdelskontroll: hon har blivit sååå duktig att snabbt lyfta på baken och följa till rätt position vid sidan!! Och det är oxå nåt jag mer eller mindre fått gratis. Vilken tur man kan ha ibland! Hon är en vovve som prövar fram till rätt om man inte säger nåt vilket gör många saker så himla enkla att få in! Allt hon behöver är lite beröm från matte så klickar det. Dizza fick även beröm av Marina för hur fint hon gick vid sidan med fin kontakt.

Vi körde några inkallningar, och nu börjar hon få upp farten igen! Skönt. Hon har fått för sig att trava in till mig ibland, och det är nog när jag kört för mkt stadga-övningar..

Som avslutning på träningsdagen fick hon leka med Zeb och där gick det mkt bättre. De lekte och sprang omkring.

Sen sov hon sött rätt länge när vi väl kom hem. Sötnosen....

image31
Så här trött blir en Dizzelizz efter lydnadsträning



---------------------------------

Måndag: dags för miljöträning på Cementgjuteriet. Grymt bra ställe, dock får man räkna med att bli riktigt skitig både hund och förare. Det är dammigt. Men det finns så många olika ställen att köra på.

Innan hade jag bestämt att nu stoppar det ett tag med mörkersök och sånt för Dizzelizz. Hon måste få chans att bara vinna en hel kväll, och det gjorde hon idag.

Vi började med att gå omkring i en verkstadsdel bland plåtbord och grejer överallt. Hon gick jättefint och var intresserad vad som fanns där. Lyfte även upp henne på ett bord där hon fick undersöka omkring lite. No problemo.

Vi gick sedan vidare genom ett rum där det låg långa metallplattor som var ca 4 meter långa och 15 cm breda, med olika mellanrum mellan dessa. Dizza gick omkring som om hon inte gjort annat. Blev dock senare lite störd över en av de andra hundarna som gärna hoppar ut och skäller på andra hundar... men hon stängde ändå inte av utan fortsatte i bråten. Jättefint jobbat.

Sen kom en utmaning. Det fanns ett rum med högar av frigolitplattor,bitar you name it. Denna hög är väl 1½-2 m som högst, och man far själv omkring som värsta fyllot för inget står plant utan det gungar och har sig. Dizza for omkring och hoppade som en bergsget på detta underlag. Detta klarade hon kanonbra, jag var så nöjd.

En vattenpaus.

Sen gick vi vidare upp för en gallertrappa till övervåningen för vidare träning. Hon gick lugnt och fint upp för trappen. Väl uppe gick vi runt och kollade läget. Lite olika övningar med galler och bord med olika skrot (ej vassa saker) där de fick leta godis bland bråten. Även lite uppletande bland de anställdas skåp. Om hon var trött så visade hon iaf inte det, hon jobbade jättefint.

Ner för en gallertrappa och till VATTENSKÅLEN.

Vi testade även uppletande i en traktorhytt. Inget roligt sa Dizza. Jag tror en del av problemet var att hon var trött och tyckte det var lite konstigt. Hon satt mest och väntade på att jag skulle låta henne komma ner.... våga vägra, sa hon.

Efter 2 timmar i cementgjuteriet så var jag och Dizza nöjda för kvällen. Jag tyckte hon skötte sig bra och vi ser fram emot onsdagens kursstart med olika aktiviteter som sök i lada, speedball, rallylydnad bland annat. Superkul ska det bli, jag tror det passar Dizza som handen i handsken!!

Nu ska matte nanna!!

Kommentarer
Postat av: Linda

En mkt söt Dizza på kortet som ligger och sover hehe :D

Härligt att er träning går så bra :) Även om du fått mkt gratis med Dizza så är MATTE också duktig ;)

Ni får hojta till om ni kör till Revinge en dag.

Kramar Linda

Postat av: Lotta

Precis, instämmer med Linda att även matte har en finger med i framgångarna ;o)! Kul att det går så bra.
Det skulle ju bli ett riktigt bra räddningsekipage av er tror jag. Med en så modig och oberörd Dizzelizz :o)!
Kram på er

2007-03-14 @ 19:17:26
URL: http://www.rottisweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback