Träning måndag o tisdag

Dizza har blivit en makuleringsmaskin. I söndags när jag jobbade o vovvarna var på dagiset så passade lilla Dizza på att pulvrisera 2 biabäddar... så matte har snällt fått beställa nya dock av märket bean-bag denna gång. Hoppas jag får dem i början på nästa vecka så de får ligga mjukt igen. Just nu är det mattor o filtar på golv. Tough love :-)

Så i måndags fick Dizza tränas för att, om möjligt, aktiveras ytterligare. Tyson är ju egentligen den som behöver en uppsträckning men han fick snällt ligga i bilen o vänta. Han var jätteduktig o skällde nästan ingenting, inte ens när folk gick utanför. så han fick sin egen träning.

Dizza är väldigt snusig just nu och mkt Alfons Åberg-tendenser. Löp?! Håller tummar o tår. Men trots detta så gick hon fint i fritt följ. Inga Nixa-siffror, men hon sätter sig snabbt o nästan alltid rakt, om inte så är det matte som inte haft styr på överkroppen. Läggandet under gång fick hon fina komplimanger för av Heinz. Det sa pang i backen, mitt lilla kvicksilver. Hon tycker det är så kul! Så kul att hon ibland testar det under fritt följ. haha. Jag var jättenöjd, även om vi inte körde jättelänge. Ett par inkallningar hann vi oxå med, ngt högre fart hade jag önskat men det fixar vi med boll bakom mig.

Platsliggningen skötte hon fint, dock ett par snusningar som matte sa nej till. Det köpte hon o låg sen fint resten av tiden.

----------------

I går, tisdag, var det Tysons tur igen. Stressad som få bredsladdade jag in på parkeringen. Pga knas vid husavslutet, lång historia, så blev jag jättesen till Eva för att hämta hundarna. Tack Eva för tålamodet!!

Hemom för att iaf byta från sandaletter till mer hundträningsvänliga skor, ja bytte byxor o tröja oxå. Hade nog sett märkligt ut på plan med linnebyxor o omlottöverdel. :-D . Hundarna kvar i bilen, o matte rusade tillbaka med kameraväskan o gasade vidare till träningen. Väl där ger jag Dizza nåt att tugga på, tänkte det var en god idé pga tidigare biabäddsincident.

Hon var sååå duktig hela träningen o låg helt tyst o vilade o tuggade inte sönder nåt. Så det måste vara nåt på dagiset som orsakat detta tuggande. För hemma o i bilen gör hon inte det, eller iaf inte ännu.

Jag var sketanervös när jag gick ner med Tyson. Höll honom rätt kort lydnadsmässigt. Det visade sig sen att det var avslutning med en stafettbana. Började m 2 hopp, till en kon där hunden skulle sätta sig, sen fot till nästa kon där hunden skulle läggas för att själv gå till kon 3 o vända o hämta hund.

I språng till en 4:e kon. Sitt o stanna kvar. Matte rusade till kon 5, vände om o kallade in. Snabbt vidare o en 360-grader vänstersväng o till slalompinnar. När det var klart så stod en skål med vatten o väntade med en korvbit i. Den skulle hunden själv ta upp o då fick nästa starta.

Det var kul att göra nåt annat men jag var helt skakig i knäna efteråt av nervositeten.

Efter det körde vi platsliggning. Jag gick inte o gömde mig, men gick ca 25 meter bort direkt. Han pep ingenting!! jaaaa!!! Det går framåt. Men jag ska ta det försiktigt o försöka bygga en ordentlig grund. Sen ska vi visa världen att han visst kan!

Jag passade på att fota träningspolarna o deras vovvar lite. Tyvärr kan jag inte sätta upp dem eftersom jag inte har nät hemma... Men ett par ok bilder blev det.

Detta pysslade jag medan jag o Tyson väntade på vår tur att gå igenom lydnadsmomenten.

Vi fick hjälp av Susanne denna kväll. Vi körde rutan, som jag fick nonchalant som kommentar på "tävlingen".

Vi körde boll bortanför rutan för att få upp farten. Han gjorde ett par  tre stycken klockrena ställanden mitt i rutan, men det var ju inte det jag ville. Vi började klura på om det var det vi skulle köra istället, men då blir det svårt att få upp farten om han börjar trava mot rutan senare. Han har en tendens att göra det ibland, o då blir det ju avdrag i poäng om farten är dålig ut...

I slutet var han så j-a snabb att jag sa stå för sent, så han hamnade på bortersta sträcket i rutan. Jättenöjd med träningen, o vi ska träna vidare hemma på detta.

Körde även fritt följ efter detta, just för att testa hur han blir när han är tröttare. Sega sättanden. Testade med extern belöning i form av boll. Fungerade bättre. Måste komma bort ifrån boll i fickan, o köra olika typer av belöningar. Känner att jag fastnat för mkt i en typ eller iaf få typer av belöningsmetoder.

Inkallning med ställande hann vi oxå med. Extern belöning i form av boll bakom honom o bakom mig. Det var svårt för honom att hålla kolla på båda bollarna. Han såg rätt rolig ut *hmmm, boll bakom mig eller bakom matte???* Men ställandena blev mkt bättre. Så det får jag klura vidare o utmana honom lite på.

------------

Onsdag.

Jordgubbar till Eva som tack för tålamodet dagen innan när jag blev sen.

Sen körde vi lite rallylydnad och både Tyson o Dizza var jätteduktiga. Tyson blir dock väldigt seg av värmen, och orkade inte lika mkt som Dizza men vem gördet och han tyckte det var kul!!!

Efter träningen fick Dizza leka med 3 olika vovvsingar. Och hon hade sååå roligt. Hon lekte jättebra med dem. Speciellt Max, Evas schäferhane som var favvo. Shit vad han jagade henne när hon snodde till sig hans boll. Det var sååå kul att se dem leka. Vi skrattade så vi kiknade, speciellt när hon lekte med Evas border collie Diesel aka psychodog. Han snurrade o bockade sig i luften, o han var duktig förvånad att ngn var lika snabb eller nästan snabbare än honom. Den sista hon lekte med var Malins Sheltie Darius. Trots att han är pytteliten så var hon försiktig o busade bra med även honom. Jättekul att se o det visade att hon inte är bitchig med alla hundar, kanske bara dem som förtjänar det. *blink* eller så har hon bara mognat lite.

Helgen börjar med att Elin kommer med sina älsklingar Ozzy o Nixepix. Yey!!!

Vi ska till Eva när hon kommer på fredag o leka lite freestyle o rallylydnad o ev flyball. Sen blir det nog en badtur för svalka.

Lördag o söndag blir det läger med Stefan Mattsson som instruktör i sv.bruks hos kennel Kvaser. Återkommer efter helgen med rapport!!

Nu ska jag jobba vidare! Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback