Rapportering fr helgens begivenheter...

I går, lördags, åkte jag och Linda upp till MyDog i Göteborg över dagen. Vi var där vid 9 och då var redan Focus-parkeringen, som ligger i direkt anslutning, redan full så vi fick masa oss ett par kvarter längre bort men hittade snabbt en parkering där :-)

Så bar det av i hög fart mot mässan. Vi ville ju hinna se så många montrar som möjligt innan det blev tjockt med folk och risken att missa något skulle bli större (hihi)och det ville vi ju inte!!

Vi möttes av en hes Elin och en pussgurka vid namn Nixa, som är Dizzas systeryster. Det visade sig att de är rätt så lika i storlek och pussas lika mkt!! TACK Elin, för att du pallade komma och möta oss trots att du inte var helt 100%.

Vi gick runt i montrarna och hittade en del saker, men bestämde oss för att ta det sist så vi slapp bära omkring på allt.

Sen var vi o kollade in Lotta med sin My o Mozart som skulle ställas ut. Nu är jag inte ngn utställningswizard men jag tyckte de skötte sig fint där inne, men Lotta var väl inte helt nöjd med resultaten. Samtidigt är det väl så att det beror så mkt på domare och hur deras dag är.

Vi hann även se uppvisning från tjänstehundar, som jag filmade lite av. Kul att se alla duktiga hundar, men jag har nog oxå blivit bortskämd med bra hundar runt omkring mig att det blivit "vardagsmat" inte lika imponerad som jag blev förr (hakan i backen och ett wow i munnen) . Men det är fortfarande härligt att se samarbetet förare och hund har. Trots driften hundarna har och trots allt som händer runt omkring så kan hundarna sortera och analysera situationen med föraren.

Vi avslutade MyDog med att inhandla det vi hittat innan. För mig blev det: ett par Viking skor, en Arrak huvjacka, en billig fleecejacka o byxa, en tunnel till Tyson o Dizza, schampo och balsam vid lerbad ute, och en pip-kampdutt (Dizza ÄLSKAR den!) . Hör o häpna: inte ett koppel eller halsband!!! Kors i taket!
Vi fick ju även en hel del gratis-grejer i form av provpåsar och sånt. Kul!


I dag, söndag, så var jag på Lomma Bk för att se årets första och NYA korning. Jag hade förväntningar som heter duga. Och oj, vad jag blev besviken!! Fan att jag inte fick plats på ngn korning i höstas... Den var mkt bättre, tycker jag. Jag är med på korning för att se hur min hund, om det är som jag förväntar. Se vad han plockar fram och hur mkt. På mentalbeskrivningen, så sa beskrivaren att detta är en tuff hund och han är bara 1 år, jag skulle vilja se honom som 3-åring. Men jag kan säga, med den nya korningen  så blir det inte mkt till reaktioner som plockas fram. Inte det jag vill se i skärpa och nerver och dådkraft iaf.

Spökena har plockats bort.... trumgubben som var förr såg bara ut som lekinviter nu.... lilla bytet, annorlunda och tjaa.... vad säga...  skrammel kvar.. dumpen kvar...
Nu kan ju jag inte alla "beteckningar" över de olika delarna på korningen.. men den med föraren som springer genom en grupp och en pappgubbe sen dras upp när hunden är på väg mot föraren, den är oxå förenklad. Nu hålls hunden och pappgubben dras upp medan hunden hålls fast och sen efter ett visst antal sekunder släpps hunden iväg... Jaha, var min reaktion.. Och vad säger detta? Inget för mig.

Avslutningsvis var "släden med gubbe på" och så självklart skott.

Nu är jag inne på om jag ska se om jag kan lyckas med att få göra ett L-test för att verkligen få se den råa kärnan i min hund. Korningen säger varken bu eller bä just nu för mig. Det känns som om korningen ändrats så att fler kan bli godkända... jag tycker däremot att om de måste sänka "kraven" så har ju inte uppfödare gjort sitt jobb så bra inom aveln om inte hundar kan klara en minimumstandard. Visst får man ju se till att raser är olika i beteende och psyke enligt deras rasstandard, men jag anser att en bra hund av bruksras skulle ha klarat den "gamla korningen".

Tyson är väldigt neutral och skiter högaktningsfullt i folk som han inte bryr sig om. Speciellt om folk sätter sig ner och lockar på honom, då kan han gå mot dem lugnt o stilla för att vända en halvmeter ifrån personen. Ju mer lockande, desto mer intresse från honom. Detta tycker jag är kanon. Han kan hanteras och sånt, inga problem, men han tycker inte det är värt det att snacka med alla han ser. Jag tycker det är skönt! Men det premieras ju inte speciellt i korningen.

Nä, nu har jag spytt tillräckligt mkt galla över det. Jag kanske ser annorlunda på det imorgon efter lite sömn o ev ngn uppläxning angående detta...  Jag ska kolla bandet jag spelade in på korningen för att få en ny vinkel på det hela i morgon.

Jag passade på, innan jag stack hem, att ta ut hundarna och köra lite lydnad. Dizza fick lite positionsträning och kamp som belöning. Hon klappade med tänderna av glädje hihi. som en krokodil, min dizzelizz.


Med Tyson körde jag fritt följ, men han var lite väl övertänd att jag fick låta honom springa av sig innan vi fortsatte. Vi tränade även ställande under inkallning, och det blir bättre och bättre. Mer stabil och säker i stannandet, bättre balans.

Och så körde vi hopp-sitt inför tvåan. Gick kanonbra! Han har fattat det hela snabbt, nu ska vi bara knyta ihop det hela! Tack Eva, för hjälpen.


Väl hemma, så tränade vi lite skall och ligg-stabilitet. Skallet var för Tyson, men Dizza snappade även detta! Hon är för söt. Tyson har blivit väldigt orolig i sitt skall innan, men nu börjar det bli bättre så vi fortsätter att jobba på det. Dizza yl-skäller ibland, men vilket djupt skall hon fick till ibland!! *imponerad*

Nu ligger båda mina guldklimpar och njuter av lite vila.

Nattinatti!


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja parkeringen vi fick tag i var allt bra. Vilket kap. Att alla andra bara körde förbi den fattade jag inte haha :D

Hoppas du är nöjd med Arrak jackan. Jag ångrar att jag inte köpte någon, men å andra sidan hade jag inte kunnat köpa skorna då.
Blir det en Arrak vinterjacka för dig sen eller? ;)

Kramar Linda

Postat av: Helen

Hej hopp! Låter som att ni hade en bra dag i Göteborg. Kul! Synd att det är så långt ifrån mig bara för jag hade varken tid eller råd att åka dit:( Låter trist det där med korningen. Har inte brytt mig att kolla något alls om ändringen men får nog göra det för det där lät ju inget bra. Undrar varför man tagit bort spökena?! Ja ja, det finns väl någon bra förklaring. Träna på med lilla Dizza nu så att ni kan vara med på tävlingen i sommar;) Vi ses i maj om inte annars! Kram från Helen och Maxa

2007-01-08 @ 10:46:51
URL: http://home.swipnet.se/malle
Postat av: Anonym

Ni får komma och heja på fler gånger, Mozart är anmäld till Malmö (hoppas My har valpar då). Du kanske blir biten......
Jaså korningen var ingen hit, tråkigt.
Ha det bra så hörs vi snart.

2007-01-09 @ 08:20:03
Postat av: Jeanette

Klart vi kommer o hejar på er! (o gosar med valpisar)

Det där med korningen.... det var nog dels att jag hade förväntat så mkt o så blev det pannkaka. och dels är det nog för att det inte plockar fram så mkt i Tyson, men jag kan ju ha fel...

2007-01-09 @ 08:35:32
Postat av: Elin

Halloj.. det där med korningen kan jag hålla med om till viss del. Men jag tror inte man är ute efter att godkänna fler hundar iaf.. boxern kommer få det mkt svårare nu. Ofta på gränsen till översocial och dåligt gripande, då åker man ut med huvudet före :(.

Kul att träffa er på mässan.. Nixa gillar oxå sin pipiskampdutt..

kram

2007-01-09 @ 08:41:12
URL: http://eloz.tk
Postat av: Jeanette

Elin, det var en hund där som hade grymt dåligt bett vid kampdelen, och klarade det på 388 p, har jag för mig... o den gjorde väl inte ett kanonjobb annars heller...

2007-01-09 @ 15:22:22
Postat av: Lotta

Korningen ja´, rottisen kan få väldiga problem vid hanteringen..då det tyvärr blir ett allt vanligare problem. Men ser ingen nackdel där iofs. De SKA gå att hantera.
Polisen har varit inblandad i den nya korningen, med tyckande och tänkande hörde jag, och efter att ha gått M3:an så tycker jag att det finns rätt bra tänk också, även om vissa bitar kan vara väldigt diffusa och svårtolkade. Vi får se tiden an, om det var bra eller dåligt ;o).

Basse använder flitigt sitt finfina tecken :o). Alla tycker det är så fint, och än så länge håller det för "stridsvagnen" = MYCKET god kvalité ;o)!

Hoppas allt är väl med er!
Kram, Lotta & Basse

2007-01-09 @ 15:35:13
URL: http://www.rottisweb.se
Postat av: Malin & C:O

Halloj!
Kul ni verkar ha haft på mässan! Ville också hänga på men det var ju liiiiite väl långt bort kanske ;)

Intressant läsning om korningen.
Har också mina åsikter om korningen men på andra grunder är dig kanske.
Jag har dock inte sett korningen själv ännu så jag ska nog hålla käften egentligen *skratt*
Fast visst vore det bra mycket mera intressant att få göra ett L-test, håller helt med dig!!
Där plockar man ju fram det som man är itnresserad av att se i sin hund, i alla fall tycker jag det!

Nej, nu ska jag sluta babbla. Dags för jobb igen om två timmar... suck.

Kramar!

PS. Underbart söt bild på Dizza häromdagen när hon låg i soffan med en liten leksak! Puss på nosen!!

2007-01-09 @ 15:36:00
URL: http://www.rottisivar.com
Postat av: Anonym

Lotta o Malin: Jag är helt enig med att en hund ska kunna hanteras!! Självklarhet!
Men jag är nog mer inne på det Malin säger, att man ser mer vad man har i hunden i ett L-test och det är nog det jag i slutändan vill se. Och det är nog därför jag nog blev lite avigt inställd till korningen.
Visst kan polisen har varit med o haft nåt att inlägga, men samtidigt så har de ju helt olika kriterier i sin vardag än en "vanlig" svensson med sin hund.
För mig o Tyson kan det egentligen vara skitsamma med korningen eftersom det bara är mentaldelen vi skulle gjort, pga kryptorchid Tyson.

Jag har förr sett korningen som enda möjligheten att se vad som finns i honom o kan lockas fram i olika situationer som man kanske inte ser i vardagen. Men nu vet jag mer och kommer att försöka få med honom på ett L-test.

2007-01-09 @ 17:24:52
Postat av: Lotta

Ja absolut, L-testet visar ju mer. Funderade själv ett tag på att testa min buse. Men det blev aldrig av.
Håller tummisar att ni kommer med på ett!

Ha det gott!
Kramen

2007-01-11 @ 00:01:56
URL: http://www.rottisweb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback